Gå til innhold

kan noen svare ang bostøtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og det står at man i utgangspunktet ikke får bostøtte som student, men kan søke dersom man forsørger egne barn. I tillegg får jeg støtte fra NAV til å få en yrkeskompetanse.

I tillegg får jeg jo full overgangsstønad, og kan i tillegg til denne tjene max 3000 kr i mnd (36000 i året netto).

Noen som vet om jeg bør være brydd å søke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg er student og får overgangsstønad. Jeg får bostøtte.

Skrevet

Har du noen form for inntekt i tillegg??

Skrevet

Jeg er student, har gått på overgangsstønad frem til nå, og jeg har fått bostøtte. Ingen inntekt i tillegg.

Skrevet

Skal man i såfall legge inn lån fra lånekassen et sted? Det er jo uansett noe jeg må betale tilbake (får ikke gjort om noe til stipend pga at jeg har full OS). Ser ut som man uansett kan tjene inntil ca 179.000 i året uten at det har noe utslag på bostøtten.

Skrevet

Jeg tror ikke det. Studielån er vel ikke inntekt, såvidt jeg vet.

Skrevet

Er det sånn at de bruker ligningen fra 2008 om jeg sender inn nå? Jeg har jo fått selvangivelsen for 2009, men den er kanskje ikke klar fra ligningskontoret før i juni?

Skrevet

enten så søker du på bakgrunn av ligningen din. da sender du med den du har fra 2008. også får kommunen automatisk neste om du får det godskjent og du trenger ikke søke mer før ligningen blir før høy til at den stoppes av seg selv.

eller så søker du etter dagens intekt. da går alt som inntekt. også bidrag og lån/stipend.

så om du har en litt kjip lingning så har du mye større sjangse med den.

Skrevet

Ligningen fra 2008 var jo veldig bra, men jeg begynte å studere i -08, og det vil jo tilsi at den er mye dårligere nå, men jeg kan jo ikke bruke den fra 2008, for da vil jeg jo ikke få noe som helst.

Teller virkelig lån som inntekt om jeg må gå etter dagens inntekt? Det er jo penger jeg må betale tilbake uansett. Kanskje jeg må vente til ligningen for 2009 ligger klar for dem til å bruke da....men det er kanskje ikke i juni??? Må jeg vente til 2011 med å søke jeg da kanskje?

Skrevet

nei da. prøv og søk. det kan hende det går. folk har fått det til før :P

og om det ikke går så prøver du igjen når neste ligning kommer. jeg fikk avslag fordi de mente jeg hadde for mye i inntekt. men fikk det når den dårlige intekten vistes på ligningen.

men mange andre som bor i andre kommuner har fått selv om de har hatt os og studielån. så prøv. det er store kommunale forskjeller.

det verste du kan få er nei ;)

Skrevet

Ja jeg har jo OS, men det vet jeg jo om flere som har uten at det har gått ut over bostøtten. Regnes det som inntekt? Det er jo en slags pensjon...står i allefall under det på selvangivelsen. Får høre med dem da. :-)

Skrevet

ja det regners som inntekt :)

bare dra ned til dem og få dem til å hjelpe deg og fylle ut sjemaet :) går så fint så :)

Skrevet

Du kan også søke på internett, det er lett..

Skatteoppgjøret for 2009 begynner de å bruke f.o.m juli. Det skjer automatisk om man ikke legger dagens inntekt til grunne da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...