Gå til innhold

Erfaring med JordmorHjem i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring fra dette? Finner så lite på HelseBergen sine sider, man må "bo i nærheten" men hva er nærheten??

Man kan reise hjem samme dag, noe som er forlokkende (om fødselen går greit) kontra å ligge på 4mannsrom, men hva mer?

Noen innspill??

Synes forøvrig tilbudet på KK SUGER men det er en heeelt annen sak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde jordmor hjem! Fantastisk tilbud! Jenten vår ble født 0739 på en lørdags morgen, og kl 14 var vi hjemme - HIMMELSK! Hvorfor skulle jeg ligge på KK uten besøk av hverken mann, barn eller andre, helt alene? Nei takk, da ville jeg heller hjem... :) Vi var jo så heldig at fødselen gikk raskt og greit - det var tre timer med gauling og banning, men etterpå kunne jeg gått rett på fjelltur, hadde faktisk mest vondt i halsen etter skrikingen!! (Som jo virker helt teit når man nettopp har presset en hel unge ut av kroppen!)

Så jeg presset veldig på for å få jordmor hjem, og heldigvis hadde de kapasitet til det...for det har de visst ikke alltid. Vi måtte være på KK i seks timer så de kunne se at alt var bra med oss, en lege måtte sjekke lillemor, og så fikk vi dra hjem.

Hun kom til oss dagen etterpå tror jeg, det var jo litt for tidlig ift Føllings prøve og veiing og slikt, men hun hjalp med ammestilling og andre spørsmål, og kikket på småen og så at alt så bra ut. Så kom hun tilbake to dager etterpå, altså på fjerde dagen var det vel, og veiet, og tok blodprøve, og testet hørselen osv. Hun var veldig hyggelig og grei og svarte på alle våre spørsmål. Jeg tror det var to stk som holdt på med dette i november når vi hadde vår jordmor-hjem opplevelse. :)

Hvis det er mer du lurer på må du bare spørre! :)

Skrevet

Det er sånn jeg følte meg etter 2 fødsel, opp og løpe og springe, full av energi og adrenalin. Og måtte ligge på 4mannsrom.....

men må man bo i Bergen kommune?? Vi bor i en nabokommune, og bruker 40 minutter-ish inn på KK. Er det for langt unna? Jeg tenker at om man bor i Blomsterdalen eller på Flesland, så er det like langt unna i reisetid (på gitte tider)...

Føllings kan vi ta på den lokale helsestasjonen, men at de kommer hjem og veier og slikt, er jo supert! Man må ha barnelege innom på sjekk før man får dra, er det sånn?

Så flott at du hadde en fin jordmorhjem-opplevelse! Det vil jeg også ha!!

Skrevet

Jeg har mange venninner som har brukt tilbudet, og det kommer an på hvilken kommune du bor i. Det er jo ikke alle som ender på 4 mannsrom, det kommer an på hvor mange som føder den dagen.

Skrevet

Vet du noe om kommunene? Må man bo i Bergen kommune for å kunne få tilbudet?

Skrevet

Hei på deg!

Da lillebror kom i oktober ønsket jeg jordmor hjem, men da var det 14 dagers ventetid.

Men, vi ble tilbudt enerom på den nye delen av barsel, så meg og lillemann hadde noen behagelige døgn der mens mannebeinet var hjemme med storebror.

Har du ikke fått nr til jordmødrene som driver jordmor hjem prosjektet?

Hvis ikke kan du jo ringe helsestasjoenen din på tirsdag og få tlefon nummeret slik at du kan ringe henne selv og få svar om hun reiser litt ut i distriktene også. ;-)

Håper du får en finfin fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...