Gjest Antarctica Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 da jeg gikk med min yngste hadde jeg en dag i uke 38 da det ikke var liv. IKKE i det hele tatt, ikke snev av spark. Jeg hadde det såååå ekkelt, grublet og kjente etter hele dagen, og hadde vondt i meg. Men da jeg ringte fødeavd og spurte om ikke en bekjent av meg som er jordmor bare kunne lytte litt, avviste de det blanket. De spurte: "Men har hun utstyr til å registrere forsterlyden over tid? Ikke det nei, nei da skal du komme til oss. Vi registrerer over en 2-3-timers periode for å være sikre." Så kjøp gjerne apparatet - men det gir altså en falsk trygghet. Er noe galt med fosteret, holder det ikke bare å konstatere at "det er lyd her" - det skal registreres ordentlig, og linjene skal tolkes av en jordmor eller lege som er vant til å avlese det. De tok det virkelig på alvor, og de ville ha satt i gang fødselen dersom de hadde trodd at barnet led eller vantrivdes i mors liv.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 Uff, sånne opplevelser høres skikkelig fæle ut....regner med det er ganske vanlig å bli usikker etterhvert ut i svangerskapet, synes i alle fall jeg hører om folk som må på sykehuset ganske ofte...jeg tror for min del at doppler ville vært mest interessant nå (16+4) siden jeg ikke kjenner liv i det hele tatt, og ellers ikke føler meg så veldig gravid...så da kunne det sikkert vært litt fint å høre hjertelyden, men jeg synes også det var kjempefint å få den informasjonen fra deg nå. For det er nok ikke alle som vet det!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. april 2010 #3 Skrevet 2. april 2010 Kremt...jeg må redigere meg selv litt...jeg føler meg vel i aller høyeste grad gravid, men det er ingen av disse "plagene" som ikke kunne vært hva som helst annet også...hehe...så noen gang lurer jeg fremdeles på om det er sant at jeg har et lite liv inni meg...
iva Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Dette skrev jeg i en tidligere tråd ang. doppler her på kranglesiden, legger det inn igjen nå for den som vurderer å skaffe seg dette og vil ha mest mulig info: På P1 for et par uker siden snakket Tore Henriksen om bruk av doppler hjemme. Han er professor og seksjonsoverlege på fødeavdelingen på Rikshospitalet. Her kan du høre intervjuet med ham, det er på 3-4 minutter: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/206473 Han er ikke positiv, og forklarer også hvorfor. Det vil alltid finnes flere meninger der ute, men for min del stoler jeg på en som har over tretti års erfaring fra svangerskapsomsorg.
iva Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 ...og det handler ikke bare om falsk trygghet, han er redd all strålingen kan påvirke fosteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå