Gå til innhold

hvor vanlig er igrunn barseltårer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvorfor har kvinner det? hilsen nybakt far

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hvor vanlig det er. Det var aldri noe som skjedde meg hvertfall. Har aldri hatt så "sindig" og balansert godt humør som jeg hadde i svangerskapet og i barseltiden. Så her ble det ikke felt en eneste tåre i den sammenheng.

Jeg har større humørsvingninger og mer temperament ved vanlig PMS.

Skrevet

Ganske vanlig tror jeg, men man snakker liksom ikke så mye om det. Å bli mor er jo utrolig stort og det er vanskelig for andre å tenke seg at man midt oppi det kan føle seg utrolig trist.

For min del tror jeg det handlet om at selve fødselen var en utrolig påkjennelse. Kroppen var utmattet og da alle endorfinene og adrenalinet forsvant ut av kroppen ble det en voldsom nedtur.

Jeg opplevde det ikke med andre barnet og da hadde jeg en rask og enkel fødsel og var i full fart igjen allerede dagen etter :)

Skrevet

Årsaken har jeg hørt at har med både stor fysisk påkjenning og hormoner på tur å gjøre, men jeg kan ikke mye om det.

Det er hvertfall så vanlig at sikkert åtte av ti som jeg prater om det med nikker gjenkjennende. Og på de første helsekontrollene med begge barna har helsesøstrene vært opptatt av å finne ut om jeg føler meg sliten og er lei meg. Barseltårer er jo ikke veldig alvorlig, men de vil vel følge opp for å sjekke at det ikke blir til langvarig, mer alvorlige plager.

Skrevet

Det er veldig vanlig. Da vi var på fødselsforberedende kurs med jm, snakket hun om barseltårer som om alle fikk dem. Jeg fikk dem iallfall, grein og tutet hele tiden, men jeg følte meg ikke trist av den grunn, jeg bare grein. En dag lot mannen min som om han datt av en eller annen grunn, altså for å være morsom, men jeg begynte å hylgrine, også etter at jeg skjønte at det var kødd, fordi jeg forestilte at han mistet Vesla *bank ibordet*. Jeg kikket på babyen, og grein. Skrev min egen fødselshistorie her og leste svarene etterpå, STORtutet. Så her i gården ble det vått iallfall:)

Skrevet

oj,tigerpote!! er det deet som kalles barselstårer?Isåfall er det det jeg har for her kan jeg begynne å grine av feks å skive min egen fødselshistorie!!Også føler jeg meg trist på en merkelig måte ,men vet liksom ikke hva jeg er trist for??....4 mnd siden fødsel.

Skrevet

Hehe, tror det er ganske normalt ja.

Hos oss satt fruen og gråt av reklamefilmer t.o.m.

Skrevet

Barseltårer er ganske vanlig.. Er vel fullstendig hormonkaos etter man har født tror jeg.. Jeg går pr i dag rundt i en happy- schnappy rus, og er gravid. (Er vel også litt fjortis for tiden). Jeg VET at dette er hormoner, og det er nok kjempetøft når hormonene endrer seg. Man skal jo liksom være så happy i tiden etter fødselen og da...

Men vet jo ikke om jeg får barseltårer da.. Det som kan være skummelt er når barseltårene utvikler seg til en fødselsdepresjon. Dette kan igjen utvikle seg til psykose i de alvorligste tilfellene. Da er det stor fare for helsen til både mor og barn. Det er selve fødselsdepresjonen helsesøstrene prøver å få tak i. Ikke alle er like flinke å spørre om hjelp..

Skrevet

Kjempevanlig, sikkert hormoner som flyr vilt:-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Huff huff, håper virkelig jeg ikke blir så veldig mye verre enn jeg er nå, griner for alt mulig synes jeg, og samboern er blitt redd for å si ting til meg...heh...tårene begynner jo bare å trille! Og enda har jeg flere måneder igjen (håper jeg) til den lille kommer ut! Noen som vet om sammenheng mellom grinete svangerskap og barseltårer? :-p

Skrevet

Vanlig!

Med nummer en gråt jeg i 1 time hver dag på ettermiddagen i 1,5-2 uker uten at jeg hadde noen god forklaring på hvorfor jeg gråt. Tror nok det var fordi alt var så overveldende. Det var ikke slik med nummer 2.

Gjest sug lut
Skrevet

Veldig vanlig, og veldig forståelig. Men du kan sikkert også få gråte litt om det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...