Gå til innhold

Flere med barn som er redde for lys, brann, grill osv??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er snart 6 år, å tidligere har altså dette aldri vært noe problem. Men i det siste så har hun blitt livredd alt som har med flammer å gjøre. Dvs at hun begynner å skrike hvis jeg tenner et talglys, hvis vi skal grille ute nekter hun å bli med pga. flammene og røyken. Jeg har prøvd å snakke med henne om dette, spørre hva hun er redd for - men jeg får ikke noe skikkelig svar. Ikke har vi hatt brann og ikke har hun sett brann. Kan det være noe hun har drømt??

Dette begynner iallefall å bli litt problematisk, for vi vi jo gjerne ut å grille nå i påsken. Har fått henne til å bli med å tenne talglys og hun har faktisk dristet seg til å være med å blåse ut igjen. Men er de først tent, så er det greit.

Er det flere som har opplevd det samme, som kan komme med erfaringer og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun ha hørt noe på bhg/skole, eller på nyheter? De får med seg mer enn vi tror disse små.

Ta å snakk med henne, uten at dere er i en situasjon der dere skal tenne lys, grill, el. lign. Og spør hun da igjen om hun er redd for noe, om hun har hørt noe. Ta å forklar for henne at ild er ikke noe hun trenger å være redd for, bare ha respekt for. Og at dere kan lære henne hva hun skal gjøre hvis det brgynner å brenne. Hvis det er dette hun er redd for

Skrevet

Har det vært noen dødsfall i nærfamilie i det siste? Jeg ble nemlig livredd for brann/ild da en i nær familie døde da jeg var liten. måtte bl.a sjekke hele huset xantall ganger før jeg la meg i tilfelle vi hadde glemt å slukket/slått noe av.

Så også en dokumentar på tv der barn som hadde miste en nær slekting. sa at de hadde blitt ekstra ble redde brann/ild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...