Gå til innhold

Tvinge i 2åringen mat? Han vil jo ikke ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han spiser litt, men absolutt ikke mye. Siste par ukene har han vært småspist, men har hatt dager hvor han spiser masse!

Nå er vi på ferie hos svigers, og når vi kom igår begynte de å mase om mat med en gang. Han hadde kjørt bil i 8 timer, og ville leke leke leke, han ga en lang marsj i den maten. Da sier svigemor "hvis du ikke spiser får du ikke leke"....?

Nå også, han leker på gulvet, også begynner svigermor og datteren hennes og skulle tvinge i han mat...går etter han på gulvet for å gi han mat. Er det noe vitsi?? Jeg blir lettere matt, og det er ikke noe hjelpi gubben, han bare jatter med mor og søster.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigers tvang mat i 2-åringen vår og resultatet var at vi hadde total spisenekt i 3 mnd ... så du bør absolutt sette ned foten hvis ikke mannen din har baller til å gjøre det.

Skrevet

Det er jo ikke tvang i den forstand; "hold fast, dytt inn", men de har jo ikke masa om annet siden vi kom! Har han spist? han må spise?!

Ja, såklart må han spise, men ikke mas om det!! Jeg sa at det ikke hjalp å tvinge han, men da sa tilogmed min svigerinne at "jo, det gjør faktisk det"....og neida, hun har ikke barn.

Men jeg syns det er dumt at de skal ta over kontrollen og bestemme når han skal få leke, alt ettersom når han spiser??

Skrevet

Dere får ta en alvorsprat. Mas rundt mat hjelper faktisk ikke. Tvert om. I verste fall kan det bidra til spisevegring. Og uansett er det deres jobb som foreldre å bestemme hvordan barnet skal oppdras.

Skrevet

Takk! :) det var det jeg trengte og høre idag. (litt lei mas fra svigers, sånn generellt)

Skrevet

Signerer kakledama tvert!! Barnelegen våres sa akkurat det samme, så jeg får helt vondt i magen når jeg hører om barn som må sitte ved bordet til all maten er spist opp :(. Som om jeg har like stor matlyst hver dag. *stakkars barn*. Vår jente har ikke sultfølelse og da sa han at det ikke hjelper å tvinge i barn mat.

Skrevet

Å presse på er det dummeste de gjør. Da blir det et overfokus på mat, som kan føre til at det låser seg for gutten når det kommer til spising, eller at han merker at han får mye oppmerksomhet når han IKKE spiser og fortsetter med det.

Jeg er ped.leder på en 3-6års avdeling, og med barn som er småspiste bruker vi absolutt ikke press. Vi fokuserer på det positive, hva barnet faktisk presterer i motsetning til hva det ikke presterer. Det er stor forskjell på hvor mye barn spiser i ulike perioder. Du kan fortelle din svigerinne at det kanskje hjelper i øyeblikket å tvinge ham til å spise. Han får altså i seg mat, men det gjør mer skade enn gagn i det lange løp. Ingen friske barn sulter i hjel frivillig, og det er viktig at måltidene skjer ved bordet i faste rammer og ikke ved at hysteriske slektninger løper etter ham med mat. Spiser han ikke så spiser han ikke. Da er han ikke sulten. La ham bestemme selv hvor mye og hva han vil ha på fatet sitt, av det som alle får servert. Da får han kontroll over inntaket sitt, det er han som bestemmer hvor mye han skal spise.

Skrevet

Mine har perioder de ikke har lyst til å spise. Om vi da ikke setter ned foten og sier at de må spise opp en spessiel porsjon (ikke stor) før de får gå fra bordet så spiser de bare mindre og mindre. Mine må uansett sitte ved bordet når vi spiser og får ikke stikke fra for å leke eller noe annet (utenom å gå på do da) før fammilien har spist ferdig. Som regel spiser de da brukbart. Jeg vil derfor til en viss grad være enig med din svigerinne i at tvang kan hjelpe.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! :) :) :) Det skal jeg fortelle til gubben, så kan han se det fra en annen vinkel.

Skrevet

Svigerinnen til HI har ikke noe ansvar eller rettigheter når det kommer til barnas liv. Det er forskjell på å sitte ved bordet til alle har spist ferdig og til å nekte barnet å fortsette dagen før han har spist opp. Han er 2 år!

Skrevet

Det at man ikke skal gå fra bordet før de andre er ferdige handler om å ha faste rammer rundt måltidet og kan selvfølgelig hjelpe. Men det er noe helt annet enn å si til barnet at man ikke får lov til ditten eller datten hvis man ikke spiser opp.

Skrevet

Jeg er 13.51 og må si at kanskje det er en grunn til at de ikke vil spise da 13.55?? Hos oss har det bare gått bedre og bedre etter vi fulgte råd til barnelege og ernæringsfysiolog og dette innebar IKKE tvang. ALDRI at de MÅ spise så og så mye. Vi anbefaler f. eks en viss mengde (nå i en alder av 11 år) og kan nå si at h*n ikke får gå fra bordet før det har gått 15 min eller før barna er ferdig å spise. Men vi tvinger aldri. Vi sier også at om det ikke blir spist mat får man ikke noe utenom måltidene. Men en toåring er noe helt annet. Der må man være bevisst på å gjøre måltidene positive. La dem få forsyne seg selv, spise det de har lyst på og når de er mett så er det greit. Ville heller ikke gitt noe utenom måltidene, selvfølgelig utenom vann. Vår barnelege og ernæringsfys. sa også at sylte og nugatti var greit bare barna spiste. Så kan dere dib damer si akkurat hva dere vil, men kan tilføye at vi hadde fall i vekstkurven.

Skrevet

Fungerer sikkert for dere. Vi har nå unger som er fulstendig altetende (utenom kokt løk) og som sitter fint ved bordet både hjemme og borte. Noen ganger er de så oppslukt av en eller annen lek at de ikke har tid til å spise. Hvis de ikke får i seg mat, fortrinnsvis skikkelig mat, blir de veldig vanskelige å ha med å gjøre. Blir blodsukkeret for lavt er det mange i fammilien som sliter med humøret. Det er derfor ganske viktig at de spiser når de skal. Da blir dagen mye bedre for alle.

"Tvang" betyr selvfølgelig ikke å tvinge maten inn i munnen på dem eller å løpe etter dem med maten, men det kan bety at de ikke rekker barnetv hvis de drøyer for lenge eller at det ikke blir desert den dagen.

Skrevet

Han er flink til å spise, men ikke hver dag. Og han må sitte pent ved bordet til vi har spist sånn noenlunde opp (skal pappaen og jeg bare sitte og prate får han gå fra...)

Han er flink, og han spiser alt når han først setter igang.. men det er disse periodene, da.

Men igjen, takk for alle råd og tips!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...