Gå til innhold

Om vendingsforsøk og seteleie med 20 dager til termin -

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg vært til vendingsforsøk, og tenkte det kanskje var noen som ville høre om det? Det er vel flere enn meg som venter med barn i sete?

Det hele var veldig udramatisk. Var 37+1 uker i går (man venter til passerte 37 uker med vendingsforsøk i tilfelle noe går galt og man tar ks - så er ikke barnet prematurt. I tillegg er det en stor sjans for at de snur seg spontant før den tid - kun ca 3% ligger i sete ved fødsel.).

Først satt jeg i ctg-maskin i en time for å måle spark og hjerterytme, deretter med bena høyt ca en halvtimes tid for å forsøke å bruke tyngdekraften for å skli babyen ut av bekkenet. Deretter hadde jeg to legestudenter, en jordmor og en lege (som da er spesialist på snuforsøk, det er ikke alle som gjør dette). Kontinuerlig underveis ble det tatt ul for å se om forsøket lykkes.

Selve vendingsforsøket var ubehagelig, men det ble aldri direkte vondt selv om det var en sånn smerte som ble verre og verre dess lenger det pågikk. Det kan hende jeg ville synes det var vondt om det hadde holdt på lenger, men siden jentungen min har festet seg med rumpa i bekkenet var hun ikke til å rikke så legen ga seg etter noen få minutter. Det var akkurat som om legen forsøkte å elte og rikke ungen rundt - jeg lå med øynene igjen og pustet rolig for å slappe av, men Mannen som så på sa det var veldig fascinerende hvor mye de faktisk halte og dro i ungen...!

Deretter var det en time til ny ctg-måling for å sjekke at ikke fosteret var blitt stresset mens vi skulle bestemme oss for keisersnitt vs sjekke ut mulighetene for vaginal fødsel.

Da vi kom hjem begynte magen min å bli øm og litt vond på de stedene der legen hadde håndgrepene sine under snuforsøket, og det er ømt og litt vondt i dag også. Men jeg er glad jeg forsøkte selv om hun ikke ville snus - det er nemlig litt i overkant stressende å skulle ta avgjørelse på keisersnitt vs setefødsel!

(Vi har bestemt oss for å måle bekkenet mitt først siden babyen pr i dag er estimert til 2,7 kg som er en slank liten baby og så får vi se hva som skjer videre fremover der. Det kan jo hende jeg ender opp med keisersnitt til slutt uansett, men jeg vil rett og slett ikke velge meg en stor operasjon hvis jeg kan slippe og alle forhold ligger til rette for fødsel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at du ville dele med oss :-) Man vet jo aldri hva man får behov for selv. Kjekt å vite!

Godt at det ble en ok opplevelse tross alt! Lykke til med valget ditt etterhvert. Håper du vil holde oss oppdatert på hvordan det går med deg : )

Skrevet

Hei! Det er som om jeg kunne skrevet det selv...Men for 1 1/2 år siden. Hadde det akkurat som deg: Med vendingsforsøk først, og så bekkenmål + estimering av vekt. Endte med at jeg prøvde meg på setefødsel. Angrer ikke på at jeg prøvde, selv om det endte opp i hastesnitt. Ikke noe drama, fødselen bare stoppet opp på et vis. Leste et sted nå at over 50% av setefødsler ender i hastesnitt, men husker ikke hvor jeg leste det. Høres ut som jenta i magen din har en fin størrelse for setefødsel da. Gutten min var estimert til 3500-3700, men veide i realiteten nesten 4100 da han kom ut! Ønsker deg masse lykke til uansett hva du bestemmer deg for! Min "setebaby" snudde seg i uke 35 denne gangen og har fortsatt hodet ned nå i uke 37 :-) Krysser fingrene for en vanlig fødsel nå!

Skrevet

Glemte helt å si: Regn med blåmerker på magen etterpå! Jeg så helt mishandlet ut i to uker etter vendingsforsøket. Det er IKKE godt nei. Nesten værre enn riene syntes nå jeg hvis en skal sammenlikne. (Hos meg klarte de å snu gutten helt på tvers i magen, men så var det bom stopp....)

Skrevet

2010-håpet + mailykkeliten :-) Holder oppdatert :D Det hele var så lite dramatisk at jeg knapt nok kan skjønne at jeg grudde meg på forhånd!

Tjukkemagen: Min er jo da forsåvidt estimert til knappe 3.500 ved termin, men tror hun er 2.700 i dag da. Har også lest at ca halvparten av setefødsler ender i et hastesnitt underveis, men synes jeg må sjekke ut i alle fall. Hadde ikke trodd jeg skulle gidde å sjekke bekkenmål engang og bare gå for snitt, men så kom jeg fram til at jeg virkeligvirkeligvirkelig ikke liker å bli operert ;) Har ingen synlige blåmerker - noe som overrasker meg fordi det kjennes ut som magen er full av dem! Faktisk er det mye vondere enn selve snuforsøket! Håper du fortsatt har et barn med hodet ned til fødsel! :D *krysse fingre*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...