Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Dvs oppgava jeg ble satt til å skrive i ex.phil Faen så frustrerende det er å sitte å stirre på en pc skjerm en hel kveld, og klokka ett innse at man har brukt fem timer, uten å fått ned et eneste ord! Når har jeg vridd skallen så der ikke er mer igjen å vri. faen faen faen! "Velg et tema fra pensum å skriv" Hvilken forpult oppgave er det egentlig? Nei, takke seg til å få helt konkrete oppgaver og problemstillinger å jobbe med. Disse "velg sjæl" oppgavene er ikke min greie.
Ranveig R Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 *SUKK* det er så deilig å ikkje vere i den posisjonen! Sisteåret av bacheloren var grusomt. Vi fekk ei oppgave, som ikkje ein gong var ei oppgåve, berre eit slags gå-og-gjer-noko-du-trur-du-vil-få-bra-karakter-for. Men eg synest læraren vår sa det fint då vi var ferdige og skulle ut i den store verda; "Know what you want - and get proffessional help!" Nei, eg føler med deg og er sjeleglad for at vi ikkje har bytta om rollene her. Det er utruleg kor elendig eg er på ukonkrete oppgåver, med tanke på at eg kan skrive side opp og side ned om det meste utan å tenke ein gong.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Da er man på feil hylle! Det skal være digg å studere.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Av hele ex.phil pensumet må det da være noe som frister. Selv syntes jeg det var morsomt å drøfte den vitenskapelige revolusjonen og hvor vidt det virkelig var et steg framover på alle måter. Jeg husker også at jeg syntes Kants etikk var fasinerende, og hvis du skal ha eksamen i faget også er det veldig god trening å skrive om ham .... han er ganske poppis til eksamen.
Gjest sug lut Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Velg deg det du hater mest, og skriv om hvorfor det er på pensum. I beste fall finner du ut at det ikke er så ille, i verste fall finner du ut at du godt kan forsvare at det bør UT av pensum, hvilket om du argumenterer bra for det er relativt imponerende.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Jeg husker jeg syntes at de skikkelig gamle filosofene med sine "alt er ild, alt er vann" sugde rompe maksimalt, men jeg tapte big-time diskusjonen med ene foreleseren jeg klagde til med den hensikt å overbevise henne om at de burde droppe dem fra pensum.
Gjest sug lut Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 Men kaklis, jeg tror ikke den deilige FAKTISK skal ha exphil, serru, det bare FØLES som exphil igjen. De fleste filosofer er deltids rompesugere. Men de fyller et hull i noens tilværelse ved å overbevise dem om at de leser noe som gjør dem til bedre og ikke minst mer opphøyde mennesker med VIDSYN og intellektuell kjempekuk.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #8 Skrevet 1. april 2010 Åååååååå, stakkars henne da. Men jeg er uenig med deg. Filosofi har jo blitt til mange matnyttige grener av vitenskapen som fysikk og psykologi. Dagens filosofer derimot sliter nok med å finne seg tilrette i tilværelsen.
Gjest sug lut Skrevet 1. april 2010 #9 Skrevet 1. april 2010 Filosofi er en selskapslek og nødsarbeid for de akademiske massene. Den brøkdelen du snakker om er ikke nok til å forsvare resten.
Gjest Toxic Skrevet 1. april 2010 #10 Skrevet 1. april 2010 "Velg sjæl-oppgaver" er jo det beste en kan få, en har jo alle muligheter åpne. Velg det som interesserer deg mest, det skal vanskelig gjøres å skrive en dårlig oppgave om et tema du virkelig brenner for.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 1. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2010 Sett borti fra srbeidskrav, oppgaver og eksamener, så er det ganske digg å studere.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 1. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. april 2010 Ja, nei, ex.phil er et forlengst tilbakelagt kaptittel. Jeg fikk bare litt flash back til da jeg satt i to uker og utelukkende stirret på en tom pc-skjerm (i den intensjon å skrive en oppgave om den nokobajsiske etikk) for så å kaste inn hånkle, og bytte over fra semesteroppgave versjonen til skoleeksamensversjonen av faget.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 1. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. april 2010 Vi har et litt rart pensum, det er bare babbel. Når du har lest hele så kan du egentlig ikke peke ut et spesifikt tema. Det er det som er problemet. Det er samfunnsfag didaktikk forrøvrig. Vi skal bare velge et tema og skrive om det, viktigste er at det skal ha en klar forankring i samfunnsfagdidaktikken, og være spesifikt for den. Det er vanskeliger enn det høres ut. For det som er gjeldende i samfunnsfagdidaktikken er også gjeldene i all ennen didaktikk. det eneste som er viektlig utpreget for faget er bruk av kilder. Men, det skrev jeg om i forrige oppgave, så det er oppbrukt. Jeg har nå rota meg inn i formålsparagrafen. Verdiskapende undervisning, menneskeretter, demokrati, flerkulturell forståelse osv. Det er litt aburd, for jeg vet ikke hva jeg egentlig skriver, har ingen problemstilling å jobbe ut i fra. Så. Jeg bare skriver...
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 1. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. april 2010 Toxic - hah! Jeg prøvde meg å å velge et tema jeg selv syns var spennende før jul Tenkte litt som deg. Når jeg får skrive om noe som er gøy, da blir det bra. Vel, det funka ikke, jeg vasa meg inne i ei hengemyr som ikke ligna grisen. Så jeg har funnet ut at det er best å kjøre safe.
brooklyn Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 Har ikke noen gode tips, bortsett fra at etter du er ferdig med oppgaven, finner du problemstilling ut fra det du har skrevet. Ihvertfall sånn det gjøres her på bjerget...å finne på problemstillinger selv suger, det er det verste jeg vet. Da er det lettere å ta det i ettertid, og se hva man har skrevet av pjatt (i mine tilfeller) som best kan oppsummeres i en noenlunde kurant problemstilling....
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 2. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 2. april 2010 hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå