Gå til innhold

Om man vil få hjelp til alkoholproblemer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar de da fra meg barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i barnevernet. Det skal mye til før man tar over omsorgen. Da skal det være grov og alvorlig omsorgssvikt over tid, barnets behov for trygghet og omsorg skal ikke være ivaretatt. Alt av hjelpetiltak skal være prøvd og synes nytteløst i fht å bedre omsorgen. Det biologiske prinsipp står (desverre ) svært sterkt i flg norsk lov.

At du vil ha hjelp for dine alkoholproblemer sees av bvtj som en positiv ting. Barnevernet vil tilby hjelpetiltak, som kan bidra til å bedre barnas omsorgssituasjon og styrke deg som omsorgsperson. Om du skal inn på institusjon, vil de hjelpe deg i fht, alternative omsorgspersoner for barna mens du er der, helst i nær familie. De går feks. inn med penger og utg dekning. De kan også tilby mange andre hjelpetiltak etter behov.

At du ser dine barn sitt beste og søker hjelp for dine problemer er en styrke. Barnevernet er en hjelpeinstans, og vil også være en portåpner til andre tjenester.

Barna trenger mamman sin, de trenger en mamma som er edru, som stiller opp for dem og er der for dem. Ikke tvil på å søk hjelp, jo før jo bedre!

PS: Det er stor mulighet for at du mister dem om du ikke søker hjelp.

Skrevet

Jeg har jo ingen rundt meg som eventuelt kan ta vare på ungene om jeg må legges inn,derfor er jeg så redd!

Jeg drikker ofte,men aldri mye. Men for meg så synes jeg det er ett stort problem. Drikker nesten hver dag. h

Skrevet

Barnevernet tar ikke fra deg ungene. Om du ikke har noen i nettverket som kan ha de, ordner de slik at de kan bo med noen andre en periode. De venner banra føst til å være i familien noen helger, og så kan de være der lenger når de er blitt kjent.

Kanskje alkoholproblemet er av en slik art at du kan være ved en familieenhet, du kan ha barna med deg?

Du skal i allefall ikke være redd. Hjelpen er der ute både for barna dine og for deg. Du må bare tørre å ta imot den. Du mister ikke barna om du er litt tørst. Men lar du det gå langt nok uten å ta imot hjelp, og alkoholproblemene blir altomfattende med de konsekvenser det har, stiller situasjonen seg annerledes.

Drikker du nesten hver dag, er det et problem. Du har kommet langt på vei allerede, som innrømmer problemet og tenker på å ta imot hjelp. Da er du faktisk over halvveis! Det vanskelige er ikke nødvendigvis å slutte, men å BESTEMME seg for det:)

Barnevernet er der for barna dine og for deg. De vil hjelpe deg å hjelpe barna dine. Ta kontakt med fastlegen din. Snakk med han/henne om problemene dine. Du kan også ta kontakt med barnevernet anonymt og

drøfte saken din.

vær en god mamma for barna dine og ta imot hjelp videre.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg er fryktelig redd skal jeg si deg! Er aldri full ( ja diu tror nok ikke på meg når jeg skriver at jeg ikke er det) men det er sant. Jeg drikker ca 4 0.33 pils hver dag,nesten. Si at det er 5 dager i uka. Jeg vil ikke drikke mer!

Det har vært mye vondt som har skjedd i livet mitt de siste 6 mnd,og det var for 6 mnd siden drikkingen begynte.

Jeg vil overhode ikke være borte fra barna mine,elsker dem over alt,jeg føler jeg ikke kommer til å overleve om de bor hos en annen familie uten meg! (jeg har aldri bodd hos mine egne foreldre pga at de hadde alkoholproblemer,og jeg er bitter på dem! )

Jeg er redd! :(

Men skjønner at jeg må få hjelp. 4 øl kan fort bli mye mer,selv om det ennå ikke har blitt det,men man vet jo aldr!

Takk for svar

Skrevet

Du går ikke til barnevernet for å få hjelp med alkoholproblemer, hvis det ikke er ungen din som drikker.

Først tar du en tur til fastlegen og hører om du kan få hjelp og bli henvist videre.

Hvis de finner ut underveis at du driver med omsorgssvikt, så er de pålagt å varsle barnevernet. Det er det sjelden de GJØR altså...

Og så, om du føler at du trenger assistanse med ting som barnevernet kan bidra med (for de kan bidra med mye! Men slutte å drikke, det må du gjøre selv), må du levere inn en bekymringsmelding på deg selv. Du ringer og ber om en samtale. Den samtalen er ikke uforpliktende - barnevernet er pålagt å undersøke situasjonen rundt barna dine innen en viss tid. Og så bestemmer barnevernet hvilke tiltak dere trenger. Er du heldig, får du en saksbehandler som 'ser' behovene dere har og som kjenner systemet hun jobber i :)

Skrevet

Klart man kan gå til barneværnet om en har alkoholproblem, er man bekjymret for barna sine og hvordan det evt skal gå med de når mor skal få hjelp for sine problemer.

Det er vanskelig å ikke vite hvordan det skal gå med sine egene barn, og vet man at en får hjelp fra barneværnet, kan det være mye lettere å søke den hjelpen en trenger.

Jeg har søkt råd hos barneværnet, ikke pga dette men andre ting. For meg så var det godt å ha en uforpliktene samtale med noen, som kunne gi med råd og vink for hvordan jeg skulle gå vidre. Det gjorde meg sterke i den kampen jeg måtte gå for å få ordet opp i det som var. Jeg hadde ikke problemer, men barnefar. Jeg ble mye sterkere og stolte mer på meg selv.

Så jeg vil råde Hi til å ta en prat med barneværnet.

Skrevet

Svaret på spm ditt om de tar fra deg barna, er ja, hvis du fortsetter å drikke.Alkolisme er noe som er som regel progesivt...så drikkingen din kan bli mye verre... Du trenger uansett hjelp.Jeg vet selv hva det vil si å være avhengi av noe...har selv vært narkoman og var ærlig om det da jeg ventet mitt første barn. Jeg fikk hjelp og oppfølging, men da jeg ikke klarte å slutte å ruse meg ,tok de sønnen min...og det var nødvendig, fordi jeg ikke var meg selv i det hele tatt. Spør deg selv om barna dine får all kjærlighet,omsorg og oppmerksomhet de trenger...det første jeg ville gjort er å snakke med fastlegen din om problemet, for det finnes instutisjoner hvor du kan ha barna dine med deg. Jeg håper du er modig nok til å be om hjelp...tenk på barna dine også...de fortjener en mor som er 100% til stede. Jeg har selv sloss mot narkoen selv i 13år...men tilslutt fikk jeg et møte med Jesus og han satte meg fri fra all rustrang...be han om hjelp og han VIL hjelpe deg:)Gud velsigne deg og lykke,lykke til!!! klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...