Monajenten Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Og hvor er dere fra:-) Jeg sier nemlig lakkris, og alle her mener at det er noe østlendinger sier (er fra Bergen) og at jeg sier feil. Jeg er helt klart uenig:-p
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 jeg sier lakris kanskje jeg drar litt på ien, men sier ihvertfall ikke lakkris. føler at det er det samme som å si syNNøve. noe jeg heller aldri ville funnet på å gjøre. er fra akershus/oslo
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2010 Men det er noe annet med navn. Noen heter SYNNøve mens andre heter Synnøøøøve;-)
Ranveig R Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Eg er tilbøyeleg til å vere einig med "alle her". Er frå Sotra, og seier Lakriis.
Mammaen til Annabel <3 Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Jeg sier lakriiis Og jeg er fra Bergen
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 ja, det er sant. men for noen er det naturlig å si syNNøve og for andre er det naturlig å si synøøøøve. og det går jo på hvor man kommer fra. selv om jeg ville sakt syNNøve om en person insisterte hardt på å bli kaldt det
Ranveig R Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 "Beklager, men du må faktisk tåle å få svar fra de som mener noe annet enn deg, siden du faktisk SPØRR her inne. Du kan ikke bare komme her å bli sur når du faktisk har spurt oss om VÅR mening, bare fordi vi er uenige med deg. Alvååårlig talt, så har vi nok av slike surmagede kommentarer her fra før!" Eg har for øvrig ei god veninne (også frå Sotra) som snakkar om både lakkriss, tåmmel (-finger), Donnal (Duck) og ålje (= olje), men mora er frå Sarpsborg, så ho er litt arveleg belasta.
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2010 Hahahahahahah:-D Du er høy på pæra nå som du har hatt bursdag og blitt stor jente ja! :-P Jeg sier IKKE tåmmel og donnal, hahahahahahaha:-D Men det er noen flere ord jeg visstnok sier "feil" også, men jeg kan jo selvsagt ikke komme på dem nå da:-s
Abracadabra Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 jeg sier lakriis, er fra bergen...men sier det sjeldent for jeg liker det ikke hehe! erkebergenske svigerfar sier lakkariis...men da kjenner jeg at nakkehårene reiser seg, knis
OsloMor Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 Etter at jeg har sittet og gjentatt, alene og i halvmørket, lakris x antall ganger er konklusjonen at jeg sier følgende: Lakkeris
Ranveig R Skrevet 31. mars 2010 #14 Skrevet 31. mars 2010 Ja, eg treng vel å bli jekka ned eit par hakk. Av ein eller annan grunn har eg høyrd det før Moro med ord som blir uttalt "feil" i forhold til dialekt, men det er jo tross alt litt sjarmerande og (på ein sånn måte at ein har lov til å le litt av det).
chill+enda en til Skrevet 31. mars 2010 #15 Skrevet 31. mars 2010 Jeg er østlending i Bergen, og jeg sier lakriis. Men vet du, jeg har bergenske venninner som sier lakkaris også, hørt den før?
septbaby09 Skrevet 1. april 2010 #16 Skrevet 1. april 2010 Lakkris Skien, men bor i oslo, men ikke adoptert alt det "fine" språket Forresten, holdt på med en fyr fra Bærum for noen år siden. Han pirket stadig på min dialekt. Men hadde en norsklærer en gang som sa at det er like riktig å si vårs, som oss feks... dette er dialekter på lik linje med bergens, stavagnger, norsnorsk osv Så alle dere fine oslofolk, det er IKKE mer rikig å utale ord slik dere gjør kontra andres Å ikke bli forbanna på dette innlegget da (man blir jo halshugget noen ganger her inne hehe)
Gjest Skrevet 1. april 2010 #17 Skrevet 1. april 2010 Har trykket på første stavelse, ja. "Lakkris" Er fra Trondheim.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #20 Skrevet 1. april 2010 Hmmm, nå begynte jeg å tenke (og snakke høyt for meg selv) og etter iherdige forsøk på forskjellige typer trykk har jeg kommet fram til at det faktisk er "lakkriss" jeg sier ... med nokså likt trykk på begge stavelsene.
shari_z Skrevet 1. april 2010 #21 Skrevet 1. april 2010 Jeg sier Æsj, jeg. Jeg vet ikke hvordan skrive måten jeg uttaler lakris på, tror det blir som på Østlandet da det er her jeg har lært norsk. Men som sagt, æsj! Prøver å ikke si det, og spiser det ALDRI.
BlåBlå Skrevet 1. april 2010 #22 Skrevet 1. april 2010 Lakris Sier forøvrig Salami også, ikke salaaaami
mamman til to gutter Skrevet 1. april 2010 #23 Skrevet 1. april 2010 Jeg har bodd hele livet mitt på Østlandet og sier lakriiis. Jeg syns lakkris er harry å si akkurat som som pottet og bannan;-)
meg & to små vampyrer Skrevet 1. april 2010 #25 Skrevet 1. april 2010 Lakkris. Bodd først 10 år i Vestfold og så 8 i Porsgrunn og så 8 i Bergen. septbaby09: grenlandsdialekta er jo en smule bred, sikkert derfor folk pirker sånn på den. He he:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå