Gå til innhold

Lar dere far få mer enn 10 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til at mannen min skal ha mer enn 10 uker pappa-perm, hvordan har dere tenkt til å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg blir dette en "selvsagt gjør vi det!". Vi ser ikke heller på det som å "la far få" da det dreier seg om å la oss begge få tid med barnet og gi barnet tid med oss begge.

Siden mannen min har en del av lønnen som er provisjonsbasert skal han ha 4 måneder til sammen på slutten da dette passer best iforhold til jobb og lønn. Vi hadde håpet han kunne få tatt mer, men det løste seg ikke økonomisk syntes vi.

En "festlig" ting med å dele slik at far tar mer enn 10 uker er at jeg får ofte høre hvordan kan jeg finne på å gi fra meg MIN permisjon til han og med hinting om at jeg er en semidårlig mor og at jeg helt sikkert vil angre, mens han blir rost opp i skyene om hvor moderne og ansvarsbevisst han er...

Skrevet

Vi deler fars permisjon i 2x5 og han tar ut disse 5 ukene sommeren 2010 og 2011... pluss sin ferie, på den måten får vi to laaange deilig somre sammen hele familien!!

Skrevet

her skulle jeg ønske han ville ha mer.. han sier han ikke trenger pappaperm, siden han jobber en uke av, og en uke på... litt synd syns jeg...

Skrevet

Nei, det blir for dyrt.

Han tjener mye mer enn meg og man får jo bare utbetalt foreldrepenger opp til 6 G ( ca. 450 000 kr) hvis ikke jobben dekker resten. Og det gjör ikke jobben hans.

Så bare de ti ukene taper vi faktisk en del på... Men det får vi tåle!

Skrevet

Her blir det nesten 50/50 deling. Ikke helt da, pga amminga. Jeg tar de første 7 måneder og han de neste 5. Sist vi fikk barn ville han bare ha de pålagte ukene og det angret han veldig på i ettertid.

Skrevet

Nei, her har far kun de 10 obligatoriske ukene. De tar han nok i diverse ferier, og som noen lange helger. Jeg syns det er helt greit at noen velger å dele, men det har ikke vi tenkt å gjøre. Håper virkelig ikke politikerne går inn for å styre livene til den enkelte. Fint at alle kan gjøre som de vil, mener jeg.

Skrevet

Nei, her tar far de 10 ukene. Han kunne ønske seg litt mer, men var "snill å lot meg få dem". Han får uansett mye avspasering, og jeg skal ha en del ulønnet permisjon, så vi får en del tid sammen. Hadde tapt en del økonomisk på det også.

Skrevet

Her får far "bare" 10 uker av økonomiske grunner. Han er såre fornøyd med det, tatt i betraktning at dette er barn nr. 3 og det er første gang han har rett til fedrekvota. De andre to gangene har studiene mine ødelagt for han.

Skrevet

Hehe... Den berømte pappa-permen ja. Her i hus var det mere sånn "10 uker pappa perm? Må jeg ha det???? Jeg kan ikke sitte hjemme i 10 uker!!!! Er du gal??? Kan ikke du ta de?".

Så her er ikke far noe serlig glad for pappa-perm. Men han skal ta de litt etter litt, men hvordan vet vi ikke.

Skrevet

Jeg prøvde å foreslå at pappan skulle ta permisjon fra 1. mars og jeg frem til da, men det syntes han var for lite! (Vi planlegger å være hjemme frem til august) Så etter litt frem og tilbake avslutter jeg min permisjon etter januar og han tar over fra 1. februar. Han skal dermed ha 22 uker til sammen og så kommer ferien i august. Da ble han fornøyd! Men det skal vel også nevnes at vi hele tiden har vært enig om at dette ikke er MITT barn, men vårt og at jeg forventer at han skal være like delaktig i alt, så da kunne jeg jo ikke tviholde på permisjonsukene..

Skrevet

Selvfølgelig får han lov til å ta mer enn sine 10 uker. Men han ønsker ikke mer. Han syntes det er fint med 10 uker + 4 uker ferie. Utover det blir han bare frustrert og lei av å gå hjemme. Ikke alle er skapt for å gjøre denne jobben. Og når sant skal sies syntes han at dagene med småbarn hjemme er tøffere enn jobben, hvilket jeg kan være enig i til tider. Hadde en tøff start med førstemann, så vi husker nok litt for godt hvor slitne vi var i perioder... Han har mye mer overskudd til å være en aktiv og deltakende pappa på ettermiddager og helger da han er i jobb, enn da han gikk hjemme. Selv kunne jeg kanskje tenkt meg å jobbe litt mer jeg også, men ser at jeg har det bedre på hjemmefronten dersom han bare tar sine "tilmålte" uker. Økonomisk kommer vi nokså likt ut. Vi tjener omtrent det samme.

Skrevet

Her tar jeg 46 uker, og når min perm er ferdig går jeg (forhåpentligvis) tilbake i jobb. Har ikke ansettelse noe sted, så det er litt sånn "kryss fingrene og håp". Men når min perm er ferdig hopper far inn og tar sine ti uker gradert, en dag i uken. Da får han langhelger sammen med jentungen i et helt år, og hun er likevel stor nok til å kunne gå i barnehage fire dager i uken. Vi vil tape på at han tar alt sammenhengende, så dette var mest lønnsomt for oss. Og han vil heller ikke klare å sitte hjemme hver dag i uke etter uke... =) Til det er han altfor glad i å arbeide! Hehe..

Skrevet

I utgangspunktet blir jeg provosert av overskriften "lar dere far få...", men jeg lar det ligge da det er en annen debatt.

Hos oss deler vi denne gang 50/50 - 7 mnd. hver. Jeg de sju første, pappa de sju siste.

Innimellom her blir det jo noen felles ferier osv.

Med det første barnet var jeg hjemme i 6 mnd., deretter delte vi ett år 50/50, jobbet hhv. 2 og 3 dager i uka hver oss. Synes dette ble litt mye pes (lite kontinuitet på jobb), så nå komprimerer vi det i stedet for.

Skrevet

Skulle i prinsippet ønske at vi delte permisjonen 50/50, men det blir nok ikke slik. Jeg har jobbet i et engasjement frem til permisjonen, så jeg har ingen jobb og gå tilbake til etter endt perm, så alt avhenger egentlig av når jeg får meg ny jobb. Vi får se :-)

Skrevet

Min mann er fornøyd med 10 uker. Ville han hatt mer, så skulle han fått det. Jeg kan jo ta permisjon uten lønn hvis jeg ønsker å ha lenger.

Han tjener dessuten 3 ganger mer enn meg og får ikke alt dekket av trygden, så vi taper litt penger. Men vi greier oss nok.

Her skal han være hjemme 1 dag i uken fra babyen er ca 4 mnd. Da skal jeg jobbe 1 dag i uken. Hvis jeg får til amming og fremdeles ammer, så får han komme i lunsjen med babyen så jeg får ammet.

Etter 9-10 mndr skal jeg jobbe 2 dager i uken og min mann være hjemme da.

Skrevet

Vi tar 80% lønn.

Barnet skal komme i april og være hjemme med mor ut året.

Fra ca nyttår til medio mai overtar far.

Han ender da opp med noe mindre permisjon enn meg. Men siden han tjener bedre og ammer mindre må det nesten bli sånn. Han kunne godt tenkt seg minst halvparten av permisjon.

Med første var han hjemme og tok sine uker fra 6 måneder. Dette gav han betraktelig økt selvtillitt iforhold til ungen og stell av denne. (Var litt trøblete siden barnet absolutt ikke drakk melk av flaske og kompenserte for manglende drikke på dagen ved å begynne med hyppige nattmåltid igjen).

Skrevet

skulle ønske han kunne få minst 10 uker, men siden vi begge studerer, så går jo ikke det.

Han får heller ta så lenge han ønsker neste gang :)

Skrevet

Min skal ha 10 uker eller mindre..ettersom:-) Han tar de når jeg er helt ferdig med mine 11-12. Da tar han en dag i uken til han har tømt fedrekvotekonto, hehe:-) En dag mindre i barnehage og litt lengre helg på han. Grunnen til at vi kan det er fordi han har fast 3 uker ferie i juli, 10 dager i påsken, fri hele jula og andre heligdager. Så får han 1 uke fri ved fødsel:-) Så vi er heldige der..Jeg venter i juni, så det passet perf:-)

Skrevet

Minkal ha 2 uker ferie i fb med fødselen siden han ikke får lønn ava rb.giver... så skal han ha 37 uker gradert uttak, så han blir hjemme i 6 uker + 3 uker ferie i sommer samt fra januar- mai... da har han fortsatt noen uker igjen, og de vet vi ikke helt NÅR han skal ta... mulig det blir sept/oktober neste år...

jeg begynner pån igjen januar 2011.

Skrevet

Ser mange argumenterer mye med økonomi i forhold til at kvinnen ønsker/kommer til å ta mest av permisjonstiden - er det like naturlig å tenke kun økonomi i de tilfeller man taper mest lønn ved at mor er hjemme? Vil mor da kun ta sine "obligatoriske" 3 + 6 uker, fordi det er "billigst" å ha far hjemme?

Vi tenker se litt an i forhold til amming, om det går eller ikke, men far skali allefall ha så ye som passer i forhold til det, tenker vi etterhvert deler 50%/50%, dvs jobber 50 % hver.

Skrevet

Min samboer er arbeidsledig, går på kurs igjennom nav som er ferdig til sommeren. foreløpig skal han ikke ha perm, han har jo ingenting å ta perm fra... men om han får jobb så skal han vel ha de 10 ukene sine:-)

Skrevet

Her blir det de 10 ukene, samt de ukene jeg er sykemeldt etter fødsel, for da overtar far permisjonen. Men ellers så jobber han offshore, og er hjemme i 5 uker når han først er hjemme, så han så ikke heilt behovet for å ha mer permisjon.

Jeg synes det er veldig greit at vi som foreldre kan dele på permisjonen som vi ønsker, hvis en ser vekk i fra det som er forbeholdt mor/far.

Skrevet

Her handler det ikke om å la mannen få, men hva som er hensiksmessig for oss i vår situasjon. Jeg kommer til å fullamme første 6 mnd som sist (satser på at det går bra..) og da passer det dårlig at pappaen er hjemme og jeg er på jobb 45 minutter unna. Ikke bare bare å komme til meg med babyen for lynpupping da. Men jeg er opptatt av at pappa og baby skal ha alenetid, så jeg kommer ikke til å ta ferie eller være hjemme når han har permisjon. De 10 ukene skal få handle om bare dem.

Hvis ammingen ikke skulle fungere, så vi får ei lita flaskejente, kan det hende at vi revurderer saken litt og deler annerledes.

Skrevet

Han får ingenting, siden jeg er student og ikke har opparbeidet noen rettigheter for far. Når jeg begynner å jobbe når lillefrøken er 1 år, ca, tar pappaen en mnds permisjon fra jobben, uten lønn, for å være hjemme med babyen.

Vi skal bruke bonusen hans den mnd, evt at vi sparer opp i forkant. Hvis jeg ikke får meg jobb blir han ikke hjemme, vi er avhengig av inntekt for å få det til.

Det var en pappa som var lei seg da han oppdaget at han ikke fikk de mye tilmålte og omdiskuterte ukene sine...:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...