Ronja80.mor til 2 Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Kan man putte frøene rett nedi jorda i hagen, eller må man gjøre noe spesielt først? Har søkt litt på nettet og der står det mange plasser at de skal få spire inne først. Noen som har en 1,2,3 guide til meg? Jeg har forresten en terasse med ca 20cm brede blomsterkasser i mur rundt, så er jo ikke en åpen hage.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Hvordan du skal gjøre det kommer ann på hvilke blomster det er. Hvis du går i et hagesenter kan du lese bak på posene. Der står det både når og hvordan du skal gjøre det. Direktesåing betyr at du sår ute i blomsterbeddet mens forrkultur eller oppal betyr at du sår inne i brett eller potter og planter ute senere.
Gjest sug lut Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Hva skal du så? Jorda må være varm og frostfaren over før du sår ute. Det meste har godt av å få en kickstart inne. Du kan kjøpe torvbriketter å så i, det tar mindre plass enn å ha potter, og de kan spire og komme i gang før utplanting.
Ronja80.mor til 2 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2010 Her jeg bor er frostfaren over. (bor i Tyrkia) Er grunnen til at man sår inne varmen? For her er det jo like varmt ute nå... Jeg skal så margaritter og noe som heter zinnia elegans/ zinnia lilleputt. Dersom du sår i potte inne, tar du med all jorda ut, eller bare littegrann rundt spirene? Var flere plasser på nettet det var nevnt vått kjøkkenpapir i et norgesglass, for å la frøene spire i det, er det noe?
Gjest sug lut Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Ah, da er du heldigere stilt enn oss her oppe, og kan helt sikkert så direkte ute, du har jo varme og sol og lys og en lang vekstsesong. Jeg har aldri sådd margeritter eller zinnia, jeg vet at zinnia er følsomme for kjølig vær og for regn, så det kan jo være at du bør ha dem i flyttbare potter eller med en form for regn-tak over. Ellers kan du jo se her: http://www.hagegal.no/hagefora/index.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå