Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Jeg får ca. bare 1,3 i lån. Og her jeg bor finner jeg ingenting til den prisen. Må nærmere to mill. Kunne noen da kausjonert for resterende? Er ikke så inne på dette..
Gjest Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Nei, du får nok ikke noe høyere lån enn det bankene har sagt at de tror du kan betale tilbake. (Men du kan få bedre rentebetingelser om noen kausjonerer for deler av lånet?) Hvor ser du etter leilighet? Osloområdet?
Elina Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Hei, hva med å starte med en bbl bolig? Du betaler fellesutgifter med det dekker da fellesgjeld og renter, forsikring av fasade og komunale avigfter. Du slipper også unna dokumentavgiften til staten på 2,7% Her er link til finn: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?areaId=20220&PRICE_FROM=&PRICE_TO=1.300.000 Det finnes alltids håp Start sparingen nå, så kan du legge det på toppen av det du får låne slik at du kan kjøpe noe som er litt dyrere. Lykke til:)
Gjest ->>- Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Man kan godt få høyere lån om man har kausjonist. Det minsker jo bankens risiko for tap. Om man får så mye som 700,000 vil jeg tro er individuelt.
Elina Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Kommer vel også ann på banken da. De fleste tror jeg går etter inntet. Du får feks ta op pet lån på 3-3,5 ganger inntekt, og banken har også maler på hvor hyt lån du kan klare å betjene. Så da hjelper jo ikke kausjonist om banken bestemmer seg for at du ikke klarer å betjene lånet med den inntekten du har. Er ikke kausjonist noe du bruker på de resterende 20% som banken trenger sikkerhet i? De andre 80% er i huset/leiligheten du kjøper. I banken min sier de nemlig det. Noen banker som praktiserer annerledes?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 En kausjonist skriver jo under på at dersom ikke lånetaker betaler, så gjør kausjonisten det. Å kausjonere ut noen fra fengsel f.eks, er jo å betale dem ut. Rett og slett. Samme gjelder bankene...her i hvertfall.. Min far måtte ordne billånet mitt, for jeg fikk bare lån med over 12% rente!! Dyrere enn finansiering via forhandleren. Fordi jeg har ingen sikkerhet, som hus, så da er mine foreldre sikkerheten til lånet. Kan ikke jeg betjene det, har de underskrevet på at de skal ta over lånet mitt. Det er det en kausjonist var...etter mine erfaringer. (husker broren min også måtte ha kausjonist når han skulle kjøpe seg sin første leilighet, p.g.a. for lite inntekt/lav betalingsevne.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå