Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt elendig på dobbelt konsonant (mm), men i går fikk jeg et godt tips. Aldri dobbelt konsonant om det kommer en konsonant til. Stemmer dette bestandig?

sykkel-sykle

dobbel-doble

gammel- gamle

bygge-bygde

alle-alt (det heter vell alltid med to l selv om det kommer en t etterpå?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt mine øyne ser er alle ordne riktig :o)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg tror du har rett dersom det som følger er en bøyningsendelse, men du kan finne sammensatte ord som har dobbelkons+nok en kons. For eksempel pakksele.

Skrevet

Hehe , husker forresten en gammel lærer sa, alltid skrives med to ll'er og aldri skrives med en L. Den regel har jeg alltid husket :)

Skrevet

Regelen din gjelder nok slike avledninger som du nevner over, ikke sammensatte ord - som f.eks. alltid. Eller unntak. Eller vannglass. Eller glasshus. Osv.

Ett unntak fra de du nevner:

full - fullt

Skrevet

Det vil si at det heter

alle hestene

alt vannet

alltid på TV (ettersom alltid er et sammensatt ord all og tid)

Har jeg da forstått det riktig?

Den reglen kan faktisk hjelpe mye på stavingen min :-), hvis jeg bare får det riltig og husker på den.

Skrevet

Det skal bestandig være noen unntak som gjør ting vanskeligere, men det er vel bedre å gjøre feil på unntakene og ha resten rett, enn omvendt ;-)

Skrevet

Jeg har også lært den regelen en gang og som de andre sier her, det fungerer stort sett alltid, bortsett fra på sammensatte ord.

Skrevet

Du skal huske en ting til: Aldri dobbelkonsonant i slutten av et ord ;)

(så du skrev "Vell" her oppe)

Skrevet

Det kan vel ikke stemme? slutt, katt, dress, tøff, ull. Det er jo masser av ord som har to konsonanter til slutt.

Skrevet

Det er bare Ole Brumm som har lov til å skrive to m'er i slutten av et ord.

Skrevet

Det finnes jo flere konsonanter enn m. De andre er det vel lov til å ha to av i slutten av et ord, selv om jeg ikke kan huske å ha lest et ord som slutter på dobbelt w.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt over, jeg lærte " regelen" i skolen, men det er stemmer jo som du sier, at masse ord slutter på dobbel komsonant. M er jeg hundre % sikker på stemmer at man ike kan slutte et ord på (om det ikke er et navn), men ja den regelen er hermed forkastet. ( men det er fortsatt kun 1 l i vel ;) )

Skrevet

En l i vel stemmer sikkert i denne sammenhengen. Det var jo ikke et vell av blomster jeg snakket om, da tror jeg det skulle vært dobbelt l.

Skrevet

Regelen er at det ikke skal være dobbel konsonant dersom den påfølgende bokstaven er en konsonant.

Denne regelen utgår dersom det er et sammensatt ord ELLER hvis ordet endrer betydning.

(Derav full-fullt og ikke full-fult, siden fult faktisk har en annen betydning enn fullt.)

Mvh. norsklæreren ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...