___ Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Jeg er helt elendig på dobbelt konsonant (mm), men i går fikk jeg et godt tips. Aldri dobbelt konsonant om det kommer en konsonant til. Stemmer dette bestandig? sykkel-sykle dobbel-doble gammel- gamle bygge-bygde alle-alt (det heter vell alltid med to l selv om det kommer en t etterpå?)
Mammaen til Isak Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Så vidt mine øyne ser er alle ordne riktig )
Gjest sug lut Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Jeg tror du har rett dersom det som følger er en bøyningsendelse, men du kan finne sammensatte ord som har dobbelkons+nok en kons. For eksempel pakksele.
Mammaen til Isak Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Hehe , husker forresten en gammel lærer sa, alltid skrives med to ll'er og aldri skrives med en L. Den regel har jeg alltid husket
Sylteflesk Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Regelen din gjelder nok slike avledninger som du nevner over, ikke sammensatte ord - som f.eks. alltid. Eller unntak. Eller vannglass. Eller glasshus. Osv. Ett unntak fra de du nevner: full - fullt
___ Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2010 Det vil si at det heter alle hestene alt vannet alltid på TV (ettersom alltid er et sammensatt ord all og tid) Har jeg da forstått det riktig? Den reglen kan faktisk hjelpe mye på stavingen min :-), hvis jeg bare får det riltig og husker på den.
___ Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2010 Det skal bestandig være noen unntak som gjør ting vanskeligere, men det er vel bedre å gjøre feil på unntakene og ha resten rett, enn omvendt ;-)
mamman til to gutter Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har også lært den regelen en gang og som de andre sier her, det fungerer stort sett alltid, bortsett fra på sammensatte ord.
Loyloy Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 Du skal huske en ting til: Aldri dobbelkonsonant i slutten av et ord (så du skrev "Vell" her oppe)
___ Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2010 Det kan vel ikke stemme? slutt, katt, dress, tøff, ull. Det er jo masser av ord som har to konsonanter til slutt.
Pysa Skrevet 31. mars 2010 #11 Skrevet 31. mars 2010 Det er bare Ole Brumm som har lov til å skrive to m'er i slutten av et ord.
___ Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 31. mars 2010 Det finnes jo flere konsonanter enn m. De andre er det vel lov til å ha to av i slutten av et ord, selv om jeg ikke kan huske å ha lest et ord som slutter på dobbelt w.
Loyloy Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 Det har jeg ikke tenkt over, jeg lærte " regelen" i skolen, men det er stemmer jo som du sier, at masse ord slutter på dobbel komsonant. M er jeg hundre % sikker på stemmer at man ike kan slutte et ord på (om det ikke er et navn), men ja den regelen er hermed forkastet. ( men det er fortsatt kun 1 l i vel )
___ Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 31. mars 2010 En l i vel stemmer sikkert i denne sammenhengen. Det var jo ikke et vell av blomster jeg snakket om, da tror jeg det skulle vært dobbelt l.
FrøkenSprøken Skrevet 31. mars 2010 #15 Skrevet 31. mars 2010 Regelen er at det ikke skal være dobbel konsonant dersom den påfølgende bokstaven er en konsonant. Denne regelen utgår dersom det er et sammensatt ord ELLER hvis ordet endrer betydning. (Derav full-fullt og ikke full-fult, siden fult faktisk har en annen betydning enn fullt.) Mvh. norsklæreren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå