Gå til innhold

Dere som kan litt om vår kristne historie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle kort om hva som skjedde skjærtorsdag, langfredag, resten av påsken....:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Palmesøndag- Jesus red inn i byen og ble hyllet som en konge av tilhengerene. De la palmeblader og kapper på bakken forran ham (tilsvarende rød løper)

Skjærtorsdag-Jesus innstiftet nattverden. Han spiste sammen med disiplene, brøt brødet og sa "dette er mitt legeme" sjenket vin og sa "dette er mitt blod". Hn sa også at de skulle fortsette å gjøre dette til minne om ham.

Langfredag-Jesus ble hengt på korset og døde for våre synder

1. påskedag-Jesus sto opp fra de døde

Skrevet

Kan legge til at skjærtorsdag vasket Jesus føttene til disiplene ifm det siste måltidet. Men jeg kommer ikke helt på hva det skulle symbolisere...

Skrevet

men om det er på skjærtorsdag han delte av vin og brød, hvofor hadde jehovas vitne den feiringen i går?

Skrevet

At han var som dem, og årsaken til at de samledes skjærtorsdag for å bryte brød og spise sammen , var fordi de overholdt den Jødiske påsketradisjonen, hvor de feiret utvandringen fra Egypt.

Skrevet

Symboliserer vel at han er der for å tjene dem.

Det er mye med skjærtorsdag, angivelsen av Jesus, de 30 sølvpengene, sviket da disipplene ikke orket å våke mm, jeg tok are kortversonen ;-)

Skrevet

Du skal ikke se bort fra at dagene ikke stemmer helt. Etter to tusen år hender det det blr litt tull i tellinga, da velger man en dag å markere hendelsene på.

Skrevet

Leste på nett her en dag at de hadde tydet Dødehavsrullene på nytt, og nå lurte de på om det var skjærtirsdag? :-s

Skrevet

Jehovas vitner følger ikke samme "kalender" som alle andre kristne :)

Skrevet

:) for i fjor så tror jeg de feiret på en torsdag. men det kan hende at de ikke holder seg til dager men datoer foreksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...