Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Har ei venninne som har et barn som nettoppp har fått diagnosen mild autisme/aspergers syndrom. Hun fotalte dette i går kveld, og sa at de også betyr at han er veldig intelligent. De hadde testet han på ulike måter, og på noen områder var han veldig langt fremme. Han mangler en del på det sosiale, han har problemer i lek med andre barn, og han har problemer i barnehagen. Han har derfor blitt utredet i lengre tid. Jeg synest synd på henne, hun er veldig ute av seg. Vi skal treffes senere i ferien og da får jeg nok vite mere. Mn jeg lurer på dette hun sa, at han hadde aspergers og det betyr at han egentlig er veldig inteligent. Jeg tviler ikke på at gutten hennes er inteligent, men er det slik at alle med aspergers er det?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 De trenger ikke å være VELDIG intelligente, men de er oftest litt skarpere enn snittet på NOEN områder, spesielt om det er et emne de interesserer seg voldsomt for - og lærer seg alt av informasjon om det. De vil ofte gå i dybden på ting de er opptatt av.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Nei, det varierer naturlig nok innen Aspergers som i andre grupper i befolkningen. Mange med Aspergers har likevel økt kompetanse (eller talenter) innen noen felt, men da snakker vi om en nokså begrenset økt intelligens. Aspergers er et handicap, selv om mange kan leve tilnærmet normale liv.
Dunder Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Nei, det er visstnok en myte. De med Asperger ligger som regel innenfor normalområdet når det gjelder intelligens. Sønnen til venninna di kunne jo vært veldig intelligent om han IKKE hadde Aspergers også..
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Jeg kjenner til flere med denne diagnosen og har alle sammen en helt syk kompetanse på noen ting, men helheten er jo at det er en diagnose som skaper ekstra utfordringer i hverdagen, særlig på det sosiale. At sønnen til kollegaen min har fotografisk hukommelse når det kommer til tall og farger hjelper ikke så mye når han sliter med så mye annet. Jeg er også tante til en gutt med denne diagnosen, han går i 1 klasse på skolen. Han har noen helt usedvanige evner når det gjelder puslespill, han er veldig flink (langt over gjennomsnittet) til å tegne og han er flink med det faglige på skolen. Likevel har han 100% assistent pga de andre problemene han har. Men det er store variasjoner her som på alt annet, noen fungerer mye bedre enn andre. Postmannen på jobben min har også denne diagnosen, selv om mange av hans sosiale ferdigheter er tillært fungerer han helt fint. Noe av problemet er jo at de ikke forstår de sosiale kodene og ikke skjønner hvordan det er sosialt akseptert å oppføre seg, men de kan jo likevel lære mye om hvordan vi uten diagnosen fungerer og tilpasse seg oss.
2 små og en undulat Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 http://www.autismeforeningen.no/om-asperger-syndrom Denne forteller i grove trekk hva asperger går ut på. Mennesker med asperger syndrom har som regel normal intelligens, men som med alle andre er det også variasjoner. Tror venninna di har sett litt for mye på TVNorge dokumentarer om spesielt begavede autister;)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 Nei, det trenger ikke bety det, men la nå stakkaren leve i den tro en stund mens hun fordøyer nyheten. Jeg kan forresten anbefale boka "Inn med idiotene" hvis du vil vite litt om hvordan det er å leve med høytfungerende autisme.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 kjenner en med asberger og han kan absolutt alt om et emne som han interresserer seg for, men i matematikk er han helt ute å kjøre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå