Rampongi Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Er han norsk skal det vel uttales Jårge. Akkurat som Jorg uttales Jårg. Men det kan vel kanskje være et spansk navn å dette eller? I så fall hadde jeg nok uttalt det Hårhe..
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Kjente en Jorge en gang. Han var helnorsk, og uttalte det "jårg". hadde jeg viss at personen var spansk hadde jeg uttalt det Hårhei, eller hårhe..
simba>>>3gutter Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Har møte en fra uruguay tror jeg det var som het jorge og han uttalte det gorge
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 Vanskelig å skrive, men det må jo bli noe sånt som "Hårkje" .. hvorfor lurer du?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 "hårkje" er riktig ja "hårhey" er den amerikanske utgaven man ofte hører på tv. Lurer bare av nysgjerrighet i tilfelle vi skulle kalle sønnen vår det en gang. Morsomt å se hva folk ville sagt
Tokatter_USA Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 Nå kan ikke jeg spansk, men grunnen til at det uttales Hårhe i USA er kanskje fordi det er uttaleforskjeller mellom Spania og Latin-Amerika? Vet ikke, bare lurer. (At det uttales -ey, er fordi amerikanerne ikke kan si e.)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #10 Skrevet 31. mars 2010 Ser at jeg skrev litt feil... spansk navn som i spansktalende navn. Vanlig i både spania og sør-amerika. når jeg sa at "hårhey" er vanlig i amerika, mener jeg usa.. eller, engelsktalende da
Gjest ->>- Skrevet 31. mars 2010 #11 Skrevet 31. mars 2010 Jeg synes vel egentlig -ge-lyden i Jorge på spansk ligger nærmere norske he enn kje, men det blir vel en definisjonssak. Det er klar uttaleforskjell på spansk om man skriver Jor-che og Jorge, liksom.
Tokatter_USA Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 Jeg skjønte det, da Jeg snakket om forskjellen på Hårkje og Hårhe. Kommentaren om den engelske/amerikanske uttalen hadde bare med den siste -e'n å gjøre.
Tokatter_USA Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 Altså, jeg mener at kanskje engelsktalende amerikanere bruker den latinamerikanske (evt. meksikanske) uttalemåten fordi det er så mange latinamerikanere her, og Latin-Amerika er geografisk nærmere enn Spania. Hvis det da er noen forskjell i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå