Gå til innhold

Følger du øko-trenden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om det er fler enn meg som gir langt rattata i øko-mat og slikt?

Jeg sorterer søppel

- fordi det er enkelt, tar meg lite tid, og gir meg "litt" bedre samvittighet.

Jeg spiser egg fra frittgående høns.

- Fordi jeg heller vil støtte det, enn å støtte hønegårder som sperrer hønene sine i små bur.

Jeg bruker kun naturlige produkter på barna mine

- På grunn av allergi.

Jeg bruker ferske matprodukter

- Fordi det er sunnere enn halvferdig.

Men mer gidder jeg ikke, men føler de fleste er blitt helt opptatte av det. Også hun mammabloggeren og resten av de mammabloggerene som følger trenden som plaprer om kun økoklær og økomat.

Er jeg en dårlig jordboer som ikke følger denne trenden, eller er det fler som følger samme skuta som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir blanke beng.

Skrevet

Syns du er flink jeg!

Jeg sorterer ikke all søppel, kun papir og restavfall hver for seg.

Bruker mye naturlige ting, pga. allergi. Vaskemiddel, skyllemiddel, shampo osv.

-Mest fersk mat, fordi det smaker bedre og fersig saus på tube er virkelig ikke noe for meg. JA til god gammeldags hjemmelaget mat! Men om agurken er økologisk eller ikke bryr meg lite.

Egg, jeg kjøper de billigste.

Jeg bryr meg ikke om økologiske ting, dessverre.

Skrevet

Nei det er jo skikkelig teit å bry seg om miljøet og den jorda vi skal overbringe våre barn, skikkelig trendy altså, og da gidder ikke jeg! Fysjom.

Bare det er liv så lenge som jeg lever her, bryr ikke jeg meg om hva som skjer etterpå!! HAHA

Skrevet

-Jeg lager nesten all mat fra bunnen av. Ikke fordi jeg er så fryktelig glad i å stå på kjøkkenet, eller skal bare bruker ferske råvarer, men jeg har skjønt hvor mye salt, og tilsetningstoffer som er i eks. ferdigposer med saus. Tomatsuppe er kun salter..

-Jeg sorterer søppla, men det er mest fordi jeg er oppvokst med det og da faller det naturlig.

-Jeg har kompostbinge.. Ikke fordi jeg følte behov for det, eller klarer å tømme den selv (ekkelt, mark osv..) men fordi det sto en på tomta når vi kjøpte hus.

-Jeg bruker mest mulig naturlige vaskemidler, skyllemidler, såper osv. Ikke fordi jeg tenker så mye over det. Men det har blitt sånn.. Selfølgelig frister det å vaske gulv med biologiske vaskemidler, som ikke etterlater noe som ikke er nedbrytbart. bikkja ligger jo på gulvet å drar seg..

-Ellers så kjøper jeg ikke så mye fordi det er økologisk, som oftest så handler det om hvordan jeg liker det.

Skrevet

Så lenge alle kan gjøre litt så vil det jo utgjøre litt :)

Jeg synes du gjør mer enn mange og det er helt sikkert mange som gjør mer enn oss også.

Det jeg virkelig synes er teit er de som ikke gidda å slokke lyset på earthhour, fordi de ville bestemme selv når de skulle spare strøm. Earthhour er jo mer en bevisstgjøring av miljøproblemene og en måte å gjøre noe sammen på også samtidig spare strøm.

I tillegg til det du gjør, kjøper vi økologisk mat og klær så fremt vi finner det.

Vi kjøpte heller ikke bil før i fjor vår (jeg er over 30, mannen snart 40)

Vi går til butikken om vi skal ha småting. Vi kjører til butikken på vår handledag (som skjer 2-3 ganger i mnd). Handler stort og sjelden og håper vi sparer verden for litt eksos på den måten.

Tar stort sett kollektivt til jobb, men det forandrer seg nok nå til høsten, da piraten sikkert får barnehage milevis unna her.

Vi sparer strøm

Vi kjøper mest mulig øko-klær (bomull og ull) til piraten

Vi prøver så langt som råd er å kjøpe kort-reist mat og prøver å ha en eller to kjøttfrie dager i uka.

Skrevet

Jeg synest det er skremmende hvor lite folk bryr seg. Hvor fokusert folk er på forbruk, nytt og nytt og enda mere nytt. Aller kulest er det å reise aller lengst vekk helst flere ganger i året, og aller helst skal en spise mat som har blir sendt rundt hele kloden.

Vi sorterer boss, forsøker å redusere avfallsberget. Vi kjøper engelsk mat når vi kan, både på frukt, grønt og kjøtt. Må si de er mye mere fremme her når det gjelder miljøvern, enn hva de er hjemme.

Det er ikke mulig å unngå å tenke over både fair-trade og økologiske matvarerer. Som sagt vi kjøper engelsk på største delen av innkjøpene

Vi kjøper også brukt, om det er fra car-boot-sales eller det er fra antikvitetsforhandlere. Vi prøver å ikke la ungene drukne i leker, og heller gi opplevelser og aktiviteter.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om produktene er økologiske, eller jeg bryr meg jo i den forstand at jeg unngår dem mest mulig. Derimot gjør jeg andre ting som etter min mening er viktigere for miljøet.

-Jeg sorterer alt avfall.

-Jeg kjører minst mulig bil, prøver å finne noen å kjøre sammen med ol.

-Jeg handler mye brukt, både klær, møbler og utstyr.

-Jeg bruker ting til de er utslitt, ikke bare umoderne.

-Jeg kjøper mest mulig kortreist mat.

-Jeg pusser ikke opp med mindre det er helt nødvendig. (må ha nytt tak nå ettersom det lekker, men trenger ikke nytt kjøkken eller bad selv om det er over 30 år siden forrige oppussing)

-Jeg fyrer med ved, ikke strøm eller olje.

-Jeg sjekker at vaskemiddler ol er svanemerket.

Skrevet

Prøver å bidra der vi kan, ja.

Kjøper økologisk når mulig (skulle gjerne sett mer og bedre utvalg - og bedre priser).

Kjøtt spiser jeg ekstremt lite av, klarer meg fint uten, selv om det ikke begynte av miljøhensyn.

Kjøper "rene" pleieprodukter til barna (og delvis til meg selv...)

Bruker mye kolllektivt.

Skrur av lys +++

Vi lever og ånder ikke økologisk, men gjør små grep i hverdagen. Synes det er en selvfølge å bry seg, og alle monner drar.

Verden blir ikke bedre av at alle gir blanke og tenker på hva som er mest behagelig for dem selv.

Har jo dessuten et ansvar for de små vi har satt til verden også.

PS. "plaprer om" er forresten en veldig negativ måte å omtale det at noen fremmer økologisk levesett på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...