Gå til innhold

Blir altså så innmari frustrert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må kanskje komme med litt bakgrunnshistorie først, eller vil jeg bli oppfattet som den "gale".

Min samboer har problemer med alkohol, han smugdrikker. Vi har en klar avtale på at når han er alene hjemme med ungene har han under noen omstendigheter ikke lov å drikke alkohol. Dette er han da tilsynelatende helt enig i.

Han er en veldig god pappa for ungene våre,er flink å leke med de både ute og inne. de sover somregel når han drikker. Men ungene begynner også å bli ganske store, og får nok med seg mer enn vi tror.

Jeg jobber turnus.

Jeg er redd det skal sje meg noe på tur hjem fra jobb, og jeg er redd for hva som kan sje om det begynner å brenne å han sover og ikke reagerer. Dette mener han at er tull å bekymre seg for, men jeg mener uansett at det er dumt å utsette noen for det. Mest sannsynlig kommer det ikke til å sje meg noe på vei hjem fra jobb, og mest sannsynlig begynner det ikke å brenne.

kom hjem fra jobb nå etter kl 23. I stua satt samboern og sov i stolen, reagerte ikke på tilsnakk eller lett dytt i siden, vet derfor at han hadde drukket, enn om kanskje ikke så mye. Ble irritert og tok det nermeste jeg fant(som var fjernkontrollen) og slo han i hodet med den flere ganger (burde sikkert ikke gjort det, men man tenker vel ikke klart i en slik situasjon) Det var nok ikke fordi jeg var sint, mer en redsel og frykt for ungene og vårt samliv fremover.

Han gikk da ned å la seg, gikk etter å ga beskjed om at han ikke fikk legge seg uten å pusse tenner(alt for å få han til bevege seg mest mulig for kanskje fortere å få ut alkoholen(vet ikke om det hjelper), han gjorde det, og gikk ned igjen. La seg da i senga med klærne på. Ba han kle av seg om han skulle ligge i vår seng. Han sjellte meg ut etter noter, kallte meg det ene værre enn det andre. ba han da om å flytte ut om det var slik han så på meg. Han kledte på seg ytterklærne og gikk ut, sa han skulle bort herfra i allefall (uten hverken mobiltelefon eller visa kort). Jeg sprang ut siden jeg visste nøklene stod i bilen, og nådde tak i de samtidig som han. Han ble da dritsur når jeg fikk tak i de, og gikk inn og hentet reservenøkkelen. Jeg klarte etterhvert å få tak i den og, etter å ha sitter i bilen med han i sikkert 10 min. Han snakket hele tiden om hvor dum jeg var ol. Skrudde musikken på fullt (han vet jeg ikke liker høy musikk). Han har kjørt i fylla før, og jeg vet han ikke har noen problemer med å gjøre det igjen. han har sittet inne for det også.

Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget, kanskje bare lufte hodet.

Han sier jeg er gal, men jeg er bare fryktelig sliten. Han forstår ikke at jeg blir sliten av drikkingen hans, og at det også gjør at jeg er mer temperamentsfull i hverdagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, høres ikke lett ut, skjønner du er sliten.

FÅr han noen hjelp? Virker jo som en fin mann bortsett fra drikkingen.. Var han veldig full nå sist, eller ble han bare irritert fordi du reagerte?

En klem til deg, ikke gøy med alkoproblemer rundt barn.. Han burde kunnne innse at han trenger hjelp hvis han må drikke hver kveld, selv om barna sover..

Skrevet

Nei, han vil ikke ha hjelp.

han er verdens fineste mann bortsett fra drikkingen.

Var nå i kveld, nei, tror ikke han var så veldig full, tester alltid med å dytte han, og han datt ikke.

Han drikker ikke hver kveld heldigvis, kan tenke meg han i det siste har drukket gjennomsnittlig 1 flaske sprit i uka, han fordeler det da på 2 eller 3 ganger.

Det værste nå er egentlig at vi ikke har økonomi til å kaste penger ut av vinduet på denne måten. Nå har det blitt noe kluss med banken, så lønna hans som skulle kommet inn i dag er da ikke kommet, og vi får sannsynligvis ikke den før over påske. Vi har derfor 1000,- kroner som vi skal leve på til over påska, det skal dekke mat og bensin. Hadde i utg punktet planlagt å dra på fjellet på besøk i påska, men vi har jo da ikke mulighet å få kjøpt bensin til scootern, eller bilen for den del.

Jo, vet veldig godt hva han burde innse.

Han har vel mer eller mindre gått med på å skaffe seg antabus, men det spørs vel hvor god effekt det vil ha dersom han ikke er motivert.

HI

Skrevet

Du må komme deg vekk. Nå har ikke barna bare en drikkende pappa, men en mamma som blir voldelig fordi hun er sliten. Jeg mener at du har passert en grense når du kan slå samboeren din og jage ham rundt i huset.

Jeg vokste opp i et liknende hjem, og det at mammas kjæreste drakk var ikke halvparten så ille som at mamma kastet ting etter ham, ydmyket ham og var frustrert over drikkingen hans. Hun kom seg vekk, ting ble greit.

Skrevet

jo, jeg må kanskje det, er bare det jeg tenker på da at hva med barna? Han han da ikke under noen omstendigheter få ha ungene på overnatting, dvs at da blir jeg alene med de. Hva veier da tyngst? at ungene skal ha en pappa som faktisk er en god pappa, eller at ungene overhodet ikke skal ha en pappa? Klart han skal få komme på besøk, og det er også muligheter for at han skal kunne ta ungene med ut av huset, men han kan aldri få en samværsavtale som innebærer å ha de på overnatting, i allefall ikke før de er over 12 år og evt ønsker det selv.

Skrevet

Kjære vene - du slår, mannen drikker, og du vil ha det sånn PÅ GRUNN AV BARNA?

Dette må jo være tull.

Skrevet

Hallo, alle kan da slå en gang om man er sliten og frustrert nok, det kan jeg forstå. Men dere må begge gjøre nooe nå, slik kan det ikke fortsette for noen av dere!! Søk hjelp nå, og snakk alvorlig med din mann. Er han ute nå?

Jeg er ikke sikker på at det rette er å gå fra hverandre, først må dere prøve skikkelig hjelp.

Skrevet

Hva slags argumenter kan jeg komme med for å kanskje få han til å forstå?

Nei, han er hjemme, han har vært hjemme i hele natt.

Jeg har vel slått mer enn en gang, desverre, men jeg forsvarer det på en måte med at det er han som får meg til å gjøre det.

HI

Skrevet

ALDRI irettesett en full mann.

Og han kan love gull og grønne skoger når han er EDRU.

Han har alkohol problem, plutselig kan han drikke før barna legger seg.

Hva du kan gjøre?

Få han til å innse problemet, og få hjelp.(AA)

Skrevet

vet at jeg ikke må irettesette han når han er full, men der og da er det ikke lett å tenke rasjonellt.

Han er en veldig smart og forståelsesfull mann når han er edru, er liksom derfor jeg ber om råd til ting jeg kan si til han som får han til å forstå hvorfor han ikke må kjøpe sprit, for det gjør han jo når han er edru.

og råd til hva jeg kan si til han for å få han til å forstå hvordan det påvirker barna. De er i førskole og småskole alder.

HI

Skrevet

Jeg har lest innlegget ditt og sitter her med klump i magen.

Jeg vokste opp i et hjem med en far som drakk, av og til i perioder, men etterhver mer og mer.

Det er ikke godt for noen å leve under sånne forhold. Din reaksjon er normal, du er frustrert, redd og sint.

Det er vanskelig å gi råd i en sånn situasjon, men jeg vil ihvertfall gi deg det rådet at dere må søke hjelp. Hva med familevernkontor?

Min opplevelse av denne type problem er at "hele" familien trenger støtte og hjelp. Din mann trenger sikkert tid til å innse at han har et problem og kommer til å trenge mye oppfølging og du og barna trenger også omsorg.

Ikke vent, problemet blir ikke mindre.

Skrevet

Saken er jo engang slik at det er han som må be om hjelp. Jeg kan ikke be om hjelp på hans vegne.

Vi har vært i kontakt med familieverns kontoret for andre ting, og jeg foreslo da at han kunne fortelle om sitt problem, og da ha mulighet for å få hjelp, men han mener jo hardnakket at han ikke trenger hjelp fra andre enn meg, men jeg har jo ikke noen mulighet for å hjelpe han mer enn jeg gjør.

Jeg har full kontroll på økonomien vår, tømmer kontoen (inn på annen konto)når jeg finner det for godt, han får i perioder ikke mulighet å kjøpe seg brus engang. Vet det kan høres grusomt ut, men brus er for meg forbundet med sprit, siden han alltid blander med brus.

Jo, vi trenger nok hjelp og støtte alle sammen, men hvordan få han til å innse at han har et problem som må taes tak i?

og få han til å innse at det går utover barna?

Nå skal jeg på jobb igjen i ettermiddag(snart) håper av hele meg at han er edru når jeg kommer hjem i kveld.

Somsagt så har han gått med på å prøve antabus. Det er jo da en begynnelse. Om han ber om det hos legen vil jo det bli registrert, og jeg kan da kanskje gå videre gjennom legen hans i og med at han har bedt om det selv(om han gjør det)

Han har legetime i midten av april.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...