Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Mistenker at det er noe mer med meg enn at jeg er voldsomt følsom. Hvordan tar man det opp med legen sin, og hvordan stiller han diagnose?
Gjest Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 Legen henviser deg antagelig videre til psykolog (psykiater kanskje?), det er visstnok noen ganger de vil møte deg og snakke med deg før de avgjør hva du har:) Har en venninne som er bipolar og det var endel fram og tilbake før de avgjorde at det var det. Holdt ikke med fastlegen i hvertfall. Etter en stund på medisiner er hun ganske stabil. Hvis du får fram setningen " jeg tror jeg har bipolar lidelse" så vet han nok hva han skal spørre om. Lykke til. Håper det ordner seg for deg.
Emil & Røra Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Hvis du sliter såpass følelsesmessig at det er grunn til å mistenke bipolar lidelse så henviser fastlegen din deg forhåpentligvis til psykiatrien. En lege eller psykolog der kan stille diagnosen ut i fra ICD 10 som er det diagnosesystemet som brukes i Norge. Han eller hun snakker med deg eller benytter spørreskjema/intervju for å sjekke om du møter kriteriene for diagnosen (om du har nok symptomer, at de har vært varige og sterke nok).
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 En må snakke med legen også henviser legen vidre til en psykolog. Menbare for å si det så kan det ta tid før en før en skikkelig diagnose. Min exmann har gått i 5 år uten å få en skikkelig diagnose. Han har fått diagnoser, så har de blitt forandret om og om igjen. Jeg har gitt opp å prøve å følge med på hva han lider av "nå". Og hver gang han måtte bytte psykolog så har de begynt å teste om han har riktig diagnose, så det virker ikke som psykologene mer det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå