L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Fikk en tlf i 4 tiden av legen jeg var på kontroll hos i går, (kjenner henne ikke, var der kun pga de ville ha en kontroll i påsken siden jeg har termin i helgen..) hun gav ikke mye informasjon, bare at hun hadde ringt fødeavdelingen og gitt beskjed, og at jeg måtte skrive en lapp på helsekortet og gi beskjed om dette når jeg kom. hun sa det ikke var noe farlig, men dumme meg går jo inn på nettet å leser litt:P dette blir nr 2 og har aldri hørt noe om dette tidligere, så må jo være noe som har oppstått nå i løpet av de siste 14 dagene, da jeg var på kontroll hos jordmor da. så bare lurer på om noen som har erfaringer med dette? blir man satt på antibiotika under fødselen?
Fullt hus :) Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 dette er ikke noe de sjekker på hver kontroll. Urin må dyrkes for å finne ut om man har gbs. og ikke alle kvinner blir sjekket i det hele tatt Jeg har fått påvist dette og er like blank. Var dum å googlet det. (jeg angrer). to sykehus praktiserer forskjellig her. Ene gir kun antibiotika om vannet går først, det andre gir uansett ved fødsel., plus at de følger opp etter fødsel.
ano`num *17.03.10* Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Jeg fikk det påvist etter termin. Har hatt ei uke på antibiotikakur nå. Vet jeg får antibiotika intravenøst under fødsel også. Det er nok derfor hun har sagt fra til sykehuset. Jeg tenker ikke på det som farlig! Selv om jeg har lest litt jeg også. Det er untak. Når de vet om det blir du fulgt opp også. Særlig mtp om det blir overtid på deg også. Dag 15 på meg i dag og jeg blir satt i gang.
Helann og lillebror Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Det vanlige er at man får antibiotika intravenøst ved fødselsstart og deretter hver 4.time til fødselen er over. Dette pga økt sjanse for overføring av bakteriene til barnet under fødselen og såkalt neonatal sepsis de første levedagene (-12 ukene), dvs blodforgiftning hos barnet. Risikoen er imidlertid ikke veldig stor (mener jeg har lest 1 % et sted?), men greit å gjøre det man kan for å unngå det! Jeg er forresten i samme båt:-)
Lunda med lillegutt Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Hvordan oppdager de dette da? Jeg har fått påvist urinveisinfeksjon, men legen kunne ikke sende prøven til dyrkning ettersom det er påskeferie. Så jeg er blitt satt på vanlig (gravidvennlig) antibiotika, vil dette fjerne evt problemer? Og oppdager man gbs ved slike utslag på urinstixen?
Singingbee Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 Mitt første barn fikk hjernehinnebetennelse og blodforgiftning av denne baktereien 7 uker etter fødselen. Det er veldig skjelden at dette smitter over til barnet, men jeg får antibiotika under fødselen denne gangen fordi den har vært sykdomsfremkallende sist. Jeg ville krevd antibiotika uansett, men jeg er kanskje litt ekstra skeptisk basert på egen erfaring.
Fullt hus :) Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 en uvi gjør ikke at de tester for gbs. Dette gjør de fx om man får premature rier (som jeg fikk i mitt tilfelle), eller om man har uvi veldig ofte i svangerskapet og gjerne ikke forsvinner med penicillin. Det er opp til diskusjon om de skal begynne å teste alle gravide for dette, men de blir ikke enige med seg selv. De tester helst ved å ta en q-tips greie i rompa og en i vagina og sender til dyrking. Ellers så kan man få falsk positiv på gbs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå