Gå til innhold

Har et lite spm angående pottetrening..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå kommet godt i gang med pottetreningen, er enda i startfasen men det går supert (dvs vil si sønnen vår går uten bleie kun hjemme enda, uten uhell). Etter påskeferien planlegger vi at han skal gå uten bleie i bhg også..

Men så har jeg tenkt på en liten ting: når vi skal ut å handle eller bare kjøre oss en tur, bør vi ha bleie på da? Hvor langt eller lenge kan vi evt være borte uten at det skal ha så mye å si?

I perioder tisser han ofte, mens han i perioder tisser sjelden så jeg synes det er litt vanskelig å beregne.. Ellers er han veldig flink å holde seg en liten stund etter at han sier han må tisse. Så det er ikke sånn: "mamma, jeg må tisse NÅ" :P

Er det noen med erfaringer og gode råd her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at han er 3 1/2 år, og for tidligfødt.. (derfor litt sen med å bli tørr)

Skrevet

Jeg vil anbefale å ha på bleie når han er ute i bhg, og ute ellers med dere. Hvis det er småturer kan det være lurt å la han tisse før dere drar, slik at han kan dra uten bleie. Når han kommer inn igjen kan bleie tas av. Når det begynner å bli varmere og mindre klær kan dere fjerne bleia helt ute.

Skrevet

Her har det vore stopp når det har vore stopp for å seie det slik. Dei første dagane gjekk jenta utan bleie heime og med bleie ute, men det var snakk om berre dei 3-4 første trur eg.

Men det var litt skummelt med første bleielause biltur, handletur osv. Alt går dersom ein er innstilt på det, jenta ville IKKJE ha bleie på og eg ville ikkje tvinge. Eg orienterar meg om kor det fins do, og spør med jevne mellomrom om ho må tisse no, ev. stoppar ved ein bensinstasjon på vegen.

Om vi er vekke meir enn ein halvtimes tid pleier eg å spørre, men om ho seier nei stresser eg ikkje med det. Ho klarar å holde seg litt til vi finn ein do.

Det var likt med storebroren, men han var og litt eldre (2 år og 9 mnd, lille var 2 år og 3 mnd ved bleieslutt).

Eg har for øvrig ein pose med to bukser og truser liggande i bilen til ei kvar tid, og eg hadde eit eingongs stelleunderlag under jenta i bilsetet den første veka utan bleie.

Skrevet

Jeg ville prøvd uten bleie når dere er ute også. Ta med fullt skift i begynnelsen og se hvordan det går. Mine barn hadde en tendens til å tisse i bleia hvis de hadde den på, og holde seg/si ifra hvis ikke. Vi sluttet forøvrig nokså samtidig på natta og det gikk også bra med noen få uhell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...