Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som leier bolig og ikke eier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg er litt fordomsfull og tenker at de som leier,har dårlig økonomi og dertil betalingsevne...hva tror dere?mulig jeg er helt på bærtur her,men vil ikke de fleste eie fremfor å leie dersom de har mulighet for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er helt på bærtur.

Skrevet

Tenker ikke noe spesielt om dem for å være helt ærlig.

Hvorfor skulle jeg det?

Skrevet

Vi leier fordi vi har lyst til det og det passer oss best nå. Det har ingenting med vår økonomi å gjøre, vi har bare ikke lyst å kjøpe enda.

Skrevet

Jeg leier, men det er ikke fordi jeg ikke har råd til å eie. Det er fordi jeg er svært usikker på om jeg ønsker å bosette meg her for en lengre periode og det er svært vanskelig å få solgt her jeg bor.

Så da passer det å leie mens jeg tenker på hva jeg skal gjøre;)

Skrevet

Jeg tenker ingenting. Jeg syns bare det er synd at de må sitte i den situasjonen og ikke kunne kjøpe sitt eget som de betaler penger til istedenfor å betale for noen man bare leier. Men ikke i negativ forstand. Noen har bare den muligheten.

Skrevet

Jeg tenker noe av det samme som deg, men ser ikke ned på noen av den grunn. Jeg har full fortsåelsee for at folk leier før de kjøper.

Skrevet

De to -tre første årene: "Skal sannsynligvis ikke bo her så lenge". Deretter: "Har de liten økonomisk forståelse, eller er de for dovne til å skaffe seg en bolig".

Gjest Tale30
Skrevet

For dovne til å skaffe seg egen bolig? Hahahahahaha

Skrevet

Åherreguder, fant du EN gruppe man ikke har rakket ned på her inne nå da? Gratulerer.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg lurer jo litt på, etter å ha lest dette innlegget, om jeg skal gå ut i fra at alle huseiere er så sneversynte. Noen som har tenkt over hvordan det ville ha gåt dersom ALLE skulle eie? Samfunnet er ikke lagt opp på den måten, og det sier ikke noe om betalingsevnen til de som leier. Kanskje HI skulle ha satt seg litt inn samfunnsstrukturen, så ville hun/han sluppet å gå rundt med slike fordommer.

Skrevet

Jeg blir bare nyskjerrig på hvorfor, tenker at de sikkert har noe i livet (f.eks ikke sikker på hvor de vil bo, utdannelse eller venter på drømmehuset) som gjør at de leier, men jeg dømmer ikke. Og om de har dårlig råd, så har de nå det, og det fins mange grunner til dét også...

Skrevet

Har man bikka 40 år og fortsatt leier bolig, ja det synes jeg er litt pussig.

Gjest Tale30
Skrevet

Det er sikkert like mange grunner til å leie som det er leietakere. Akkurat som det finns like mange typer huseiere som det finns hus.

Vi leier hus. Grunnen til dette er at jeg har jobbet i en bransje hvor det er mange midlertidige kontrakter og min man er selvstendig næringsdrivende. Uten det banken anser som fast jobb, altså en fast stilling med fast lønn utbetalt i mnd (det hjelper ikke at man aldri har vært uten jobb før, så lenge det er midlertidig engasjement) så er det kroken på døra. Jeg har nå faktisk valgt å være arbeidssøker for første gang i mitt liv, fremfor å ta det første og beste som dukker opp. Jeg SKAL ha fast stilling, fordi vi rett og slett er lei av å leie. Andre igjen ønsker å leie hele livet fordi de da ikke er så bundet opp med tanke på sted, eller ansvar for vedlikehold osv.

Skrevet

Nei,er ikke meningen å rakke ned på noen.Jeg kjenner mange mennesker som leier bolig,og ser på ingen måte ned på dem av den grunn.Men en fellesnevner for dem alle er at de ikke har økonomi til å kjøpe,de vil gjerne,men har ikke råd.

Hadde jeg vært alenemor feks,så er det ikke sikkert jeg hadde eid noe heller,mtp boligprisene i den delen av landet vi bor =/

Skrevet

Tale30:

Men kan ikke mannen din få lån da?

Skrevet

Det finnes nok ingen naturlig sammenheng mellom det å være leietaker og dårlig økonomi/betalingsevne. Hva har fått deg til tro det? Det er klart at de med lav inntekt ikke kan kjøpe seg eget, men har du tenkt på at mange leier den første tiden av et samboerskap? Mange er skeptiske til å sette seg i gjeld. Vil heller ha friheten ved leie. (ingen gjeld, ingen krav til de store vedlikeholdene)

Det er heller ikke verdens enkleste ting å få lån om man er enslig med barn. Selvom man har økonomi og betalngsevne!

Jeg er selv huseier i dag, fordi jeg heller eier enn å leie. Men når det er sagt, har jeg vært leietaker i 5 år før jeg kjøpte hus for noen mnd siden. Hvorfor? Først var jeg enslig med barn. Da fikk jeg ikke lån, nettopp fordi jeg var det. Så fikk jeg samboer, og vi ville ikke kjøpe noe sammen før vi hadde levd sammen en stund. Derfor leide vi i en periode. Så bestemte vi oss for å kjøpe. (Og på bakgrunn av min lønn fikk vi lån. Så når jeg ikke lenger var enslig, men hadde samboer fikk jeg lån. På samme økonomi som da jeg var enslig! (Utrolig den biten der!))

Skrevet

Har du blitt schizofren HI!? Du sa jo i ditt hovedinnlegg at du ser litt ned på de som leier...

Skrevet

Dersom det er mennesker over 40 så undrer eg jo litt da, men kan ikkje sei eg tenker særleg over det.

Her som eg bur no er det veldig uvanleg å leige, og då helst unge folk som gjer det. Men då me budde i Bergen, var det mange som leigde, deriblant oss. Men da var me unge også da :o)

Skrevet

Har en venninne som leier en leilighet hun og datteren, hun betaler 12000 + strøm i måneden og det er like mye som vi som betaler ned på vårt eget hus! Selv om hun mottar bostøtte på ca 4000 kroner er det uansett 8000 kroner som flyr rett ut av vinduet hver eneste måned og det til andre mennesker!

Gjest Tale30
Skrevet

Selvstendig næringsdrivende ansees ikke som sikre betalere av de bankene vi har snakket med i alle fall :)

Skrevet

Ok - skjønner :)

Dumme banker, hehe.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg må slutte meg til 18:26

Vi får ikke lån i banken pga jobbsituasjon. Hadde vi fått lån, hadde vi endt opp med å betale mindre i mnd til oss selv enn det vi betaler til en annen person per i dag. Vi hadde også fått igjen masse på skatten hvert år. Det å leie er et rent tapsprosjekt, men som tidligere sagt så er ikke samfunnet lagt opp slik at alle skal kunne eie. Det er restriksjoner som rammer dem som er i en tidlig etableringsfase og uten fast jobb (blant annet) Det betyr likevel ikke at disse ikke har penger til å betale for seg med..

Skrevet

Nei jeg sa ikke at jeg ser ned på de som leier.Jeg sa at jeg tenker at de som leier har dårlig økonomi og dertil betalingsevne.Kjenner mange som har dårlig økonomi av forskjellige grunner,og som derfor leier,men ser da ikke ned på dem for det.

Jeg har da leid selv også engang,og det var av økonomiske grunner.

Kjenner feks flere alenemødre som leier,har da full forståelse for at det er trangt økonomisk når man er alene med barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...