Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var vi på 5mnd kontroll med den yngste. Helsesøster la da merke til litt asymetri i "valkene" på låra hans. Derfor ble vi sendt til sykehuset for ultralyd/ røntgen av hoftene. Det vil ta ei uke før vi får svar, og jeg er jo bekymret for om det er noe galt.

Har noen andre vært med på dette før? Hva er det de ser etter? Jeg setter stor pris på om noen gidder å svare, for hofter er ikke noe jeg har peiling på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ser etter hoftedysplasi.

Vi måtte gjøre det samme rundt 5-6 mnd. På 3 mnd kontrollen trodde de at de så litt asymmetri, men de slo seg til ro med at det nok ikke var noe.

på neste kontroll var det mer asymmetri, så da tok de røntgen.

Fant ingenting:)

Søk på hoftedysplasi så finner du ut mer, men husk at det ikke skjer alle som tar røntgen, de skal bare utelukke., Snuppa vår var rimerlig stor, 9 kg på 5 mnd, så ikke rart det var litt assymetri:)

Skrevet

Hei

De er ute etter å fange opp barn med hoftedysplasi. Hos barn med hoftedysplasi er ikke hudfoldene rundt seteballene symmetriske, slik de normalt er. Med tiden ser benet med misdannelsen kortere ut, samtidig som det vender utover.

Alle barn undersøkes for denne misdannelsen både rett etter fødselen og ved senere helsekontroller. Undersøkelsen foregår ved at legen presser hoften for å se om den glir ut av ledd, og undersøker hudfoldene rundt seteballene. Er legen i tvil, skal barnet henvises til spesialist som kan utrede hoften videre, bl.a. ved hjelp av ultralyd.

Misdannelsen forekommer seks ganger oftere hos jenter enn hos gutter. Det er dessuten en overhyppighet blant barn som er født i seteleie. Medfødt hoftedysplasi skyldes antakelig at hofteskålen ikke er utviklet normalt, og rammer omkring ett av 500 barn.

Har forstått det slik at årsaken til at de følger dette så godt opp er at når det blit oppdaget tidlig så kan det behandles og bli helt bra. Oppdages det først sener så er det vanskligere å justere og det må f.eks operasjoner til. Så det er bra at misstanker blir fulgt opp.

Vår jente ble sendt til ultralyd av barnelegen som skulle sjekke henne ut fra barsel, men med henne var alt bare bra. Så det trenger ikke være noe, dette er noe som ofte sjekkes for sikkerhetsskyld er mitt inntrykk.

Masse lykke til, hvis du vil finne ut mer så tror jeg det ligger en del innlegg om hoftedysplasi/putebarn på forumet barn med medfødte tilstander.

:-)

Skrevet

Eldste hadde ingen rare valker, men vi måtte til manuellterapeut pga nakken (kiss-kidd). Mellomste hadde rare valker, ingen problemer med han. Yngste har litt rare valker, vært til manuellterapeut pga nakken.

Så det trenger nødvendigvis ikke å være noe, men er jo greit å sjekke det ut :-) Med eldste lurte de på om det kunne være hoftedysplasi (altså at ungen måtte gå med pute), men det var det ikke, bare nakkeproblemene som hadde forplantet seg ned i hoftene.

Skrevet

Tusen takk for svar! Nå ble jeg faktisk beroliget. Får krysse fingrene for at det ikke er noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...