Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Er så glad ) Vi har tenkt på å få oss hund lenge, men det har lissom aldri skjedd... Men nå er vi begge klare og føler at det passer. Har akkurat kontaktet 2 forskjellige som har valper til salgs! Så nå får vi bare vente og se hva som skjer ) Måtte bare si det!
fjollefrua Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 så gøy. grattis... Hva slags rase har dere tenkt på?
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2010 Takk! Vi har tenkt på forskjellige. har allermest lyst på Dogo Canario, men siden vi ikke har hatt hund før, samt små barn, vil vi ikke ha det som første familiehund. De er veldig store og krevende Har tatt en rekke "rasevelgere" på nett, samt lest mye, og har etter det landet på Beagle eller elghund ) Fant to kull, hvor det var en blanding, så har hørt på dem )
fjollefrua Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 vil vel kanskje påstå at både beagle og elghund er vel så krevende som en dogo Canario, men på en annen måte. Jakter dere? Både elghund og beagle er jo jakthunder....
frk.velandre Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 tihi, vi skal også få oss hund. har tenkt på det lenge nå. å om 12 dager skal vi hente verdens fineste valp. en liten berner sennen:) gleeeder meg!
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2010 Ja, de er krevende de også, men på en annen måte som du sier. Samboeren min har jaktet tidligere, har både jeger og våpenlisens. Er en stund siden sist, pga familieøkning, huskjøp og andre ting. Men han har lyst å ta det opp igjen, så det er noe av grunnen til at vi har sett på disse to rasene )
winneboo Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Gratulerer Vi har en rottweiler nå og vår neste hund(om et par år) blir en dogo canario Men nå er vi veldig glad i store hunder vi kan trene. Føler meg alltid trygg alene hjemme med hunden for å si det sånn. Her kommer ingen i nærheten av ytterdøren uten at hunden er på vakt. Masse lykke til med valpekjøp, og nyt den lille tiden hunden er valp. Den går så altfor fort
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. mars 2010 Dogo'n er utrolig fin altså!! Vi har mest lyst på den, men tror nok det er lurt å velge en litt mindre hund som første hund : ) Men når erfaringen og kunnskapen er bedre og barna er større, da blir det Dogo! Takk for det, regner med at det er som babyer... De vokser fort de også, hehe. Plutselig er de store!
Liten på jord, stor i ord Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Hehe, så gøy frk.velandre - vi henter også vår lille berner om et par uker
Makko med to små gutter Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 Så vidt jeg forstår skal dere ha en ren familiehund? Da må jeg beklager men både dogo, beagle og elghund er elendige som førstegangshunder og rene familiehunder! En god oppdretter vil heller ikke la dere kjøpe valp. Jeg er hundeinstruktør, og ser gang på gang folk som kommer med hunder de sliter med bare fordi de har valgt FEIL rase. Ufattelig mange som ville hatt et mye enklere liv om de bare hadde valgt hund "etter forholdene". Skal dere ha en familiehund, velg gjerne en liten hund. Ikke det at ungene alene skal styre med hunden, men hverdagen er lettere om hunden ikke velter 2åringen med halen, og at man ikke trenger å være 15år og godt trent før man kan fysisk greie å gå tur med hunden. Store hunder trenger som regel mye mer mosjon, og de tar også stor plass (selvfølgelig), dette er upraktisk f.eks. i fht bil. - Ser flere over her har valgt berner, disse kommer litt over i "stor og doven" kategorien, selvom jeg ser tendensen til at de avles villere og villere. Skal du jakte er en jakthund selvfølgelig helt ok, om du ikke jakter finn en annen rase... En jakthund er "designet" til formålet, ofte enkel å trene til formålet, men kanskje ikke like enkelt i hverdagen. Mange med jakthunder som beagle og elghund (som også jakter og trener mye med hundene sine) kan ALDRI kan ha hunden! Ikke noe særlig når hunden jakter for seg selv en uke før den blir funnet, -slik disse rasene faktisk kan gjøre. Det er helt klart deres valg, men det er et valg som skal følge dere i kanskje så mye som 15år. Ikke gjør det på en uke... (selv gikk jeg på kurs med masse hunder av den rasen som var aktuell for meg når jeg skulle skifte rase i sommer)
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 30. mars 2010 Som jeg skrev, vi skal IKKE ha dogo som vår første hund og med små barn i hus. SÅ mye erfaring med hund har jeg ikke. Sa bare at jeg syns de er utrolig fine ) Ellers så har samboeren min drevet med jakt tidligere, så hunden vil bli brukt til jakt, noe rasen er ment til. Selvfølgelig blir det en familiehund også, den skal jo ikke KUN gå på jakt og stå i hundegården resten av tiden. Jeg personlig har ikke aldri eid min egen hund, men har vokst opp med hund i familien. Dette er en gjennomtenkt avgjørelse, det å skaffe seg hund. Vi har lest, snakket med oppdrettere og tenkt på det i over 1 år. Vi har også sett på andre raser, og valget er ikke tatt ennå. Vi snakker med oppdrettere og får tips derfra også. Som du sier, seriøse oppdrettere selger ikke valpene sine til folk som ikke er skikket til den rasen. Takk for god tilbakemelding )
Gjest Skrevet 30. mars 2010 #13 Skrevet 30. mars 2010 Grattis:)!! Hund er så utrolig kos! Savner å ha hund....
frk.velandre Skrevet 31. mars 2010 #14 Skrevet 31. mars 2010 Mor til 1, håper på fler,hvor i landet henter dere den lille valpen da? kanskje skal vi hente på samme plass?
Liten på jord, stor i ord Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 frk.velandre, du kan sende meg en PM, så kan jeg svare deg der
Gjest Skrevet 2. april 2010 #16 Skrevet 2. april 2010 Gratulerer! Håper det går i boks og at dere blir fornøyd. Vi skal også få hund. En Golden Retriver valp! Vi brukte lang tid til å komme fram til det valget. Ønsket oss en familiehund som har behov for mye mosjon, men som er lettvidt, intelligent og vennlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå