Gå til innhold

barnløshet :( hjelp meg noen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg er da ei jente på 25 år som har hengt her på barnimagen siden august 08. begynte prøvingen august 07.

absolutt ingenting har skjedd :(

tok kontakt med lege etter 1,5 år - å ble ikke tatt seriøst... det eneste de hjalp meg med var å ta blodprøver for å sjekke om jeg hadde eggløsning og det hadde jeg.

jeg kom ikke noe videre der men letet etter info på nett og i bøker.

føler jeg har pcos. litt teit å si,men har uønsket hårvekst,veldig humørsvigninger,smerter rundt el og ikm,litt overvektig + flere ting. men jeg har jo regelmessig mens...

kom inn til en veldig hyggelig lege nå for ikke mange dagene siden. hun tok gu på meg,sjekket for sykdommer osv,og tok celleprøve. alt var normalt.

hun pratet med meg i 1,5 time og tok meg veldig seriøst. å henviste med en gang til fertilitetsklinikk og gyn. gjett om jeg ble glad da. kanskje noe skjer?

for ett par mnd siden fant jeg en klump i brystet,og fikk den undersøkt. var en slags veskecyste,helt ufarlig,men begynner å lure på om kanskje jeg kan ha cyster i underliv også,at det er derfor vi ikke har blitt gravide?

men om det så er at jeg har cyster,fjerner de dem eller må jeg gjøre noe selv for å bli kvitt dem?

siden neste steg er gyn for meg å sjekk av sambo - hva kan jeg regne med de gjør da? steg for steg? får jeg pergo f.eks eller er det noen andre hjelpemidler før prøverør el.l?

vi har jo prøvd i underkant av 3 år nå... :(

å jeg håper jo vi vil greie det på egen hånd,men kanskje med litt hjelp?

noen som har erfaringer eller none tips / råd eller noe å fortelle meg?

jeg er 165 å veier vel 68 kg nå , men er på vei ned. er veldig aktiv , røyker men holder på å slutte. var gravid en gang for 6 år siden men tok den gang abort. angrer selvfølgelig men på den tida var jeg i feil miljø og var med en voldelig person , han kunne ikke bli pappa og jeg kunne ikke bli mamma på det tidspunktet...

det legen sa til meg at det noen ganger ikke fantes noen grunn til barnløsheten, men hva vil de da gjøre ? blir d prøverør tilslutt da eller fins det andre ting å prøve selv først / eller noe man kan få av gyn/lege (medisiner el.l?)

har jo inneforstått en del innen emne da jeg har hengt rundt her i lange tider og leser det det er å lese...

jeg kjenner jeg er lei meg,jeg greier ikke bli gravid, det har iallefall ikke skjedd noe ennå. omtrent ingen vet vi prøver. er ikke manisk . jeg tester ikke etter el eller tar tester for å sjekke før ikm. har vel brent av 5 tester på snart 3 år,så er ikke mye. men tenker en del på det., blir lei meg for hver gang tante rød er på besøk... men vi har regelmessig sex,alt fra hver dag i en mnd,så annen hver,så tredje hver,så hver dag igjen , forandrer litt på fragangsmåten. og ligger lenge med svømmerne inni meg. men neida,ingenting... :(

jeg er 25,ungt vil vel noen si , men vil så gjerne klare det innen ett par år nå - ellers vet jeg ikke om vi vil fortsette å prøve...

jeg ønsker meg bare 1 barn , kun 1... klarer vi det,så er jeg kjempefornøyd...

anonym nå - beklager...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har ikke svarene på alt du spør om, desverre. Skal etter sommeren i gang på samme mølla selv.

Jeg mistenker pco(s). Men jeg har sjelden og uregelemessig menstruasjon, og da heller ingen eggløsning. Har ikke noe særlig hårvekst, men bærer mye av overvekten på magen, sliter med uren hud og så klart..ikke eggløsning.

Har "bare" prøvd i halvannet år nå, så.. Jeg får vivrkelig vondt av deg. Jeg vet jo hvor hardt dette har vært for meg, og kan bare forestille meg hvor hardt dette er for deg, som har ventet enda lengre.

Og skulle alt være i orden med både deg og mannen, så får en tilbudet om prøverør til slutt. Det vet jeg om flere som har fått, selv om de "egentlig burde klart det selv". Så baby blir det til slutt, uansett! (må bare tenke sånn!)

STOR klem til deg fra en annen sliter!

(anonym her også...tør ikke annet her inne...hehe)

Skrevet

Sender deg en ekstra stor klem ;-)

For det første så spør jeg deg om du har sett denne siden www.pernille.info - utrolig flott side hvis du ikke har sett den allerede (men om du har vært prøver i 3 år og henger inne på barnimagen skal det mye til for å ha gått glipp av denne). Tipslista på BliGravid kan også gi noen gode råd.

Det kan være en mulighet at du får pergo, et ekstra dytt til eggløsning.

Vi prøvde over 1 år på andremann, fikk tilbud om pergo, men når tiden var inne til å bruke det var jeg allerede gravid :-) vet om de som bruker 2-3 år på førstemann, og så satt andremann ganske så kjapt etterpå.

Har hørt at om man har tatt abort tidligere kan det i noen tilfeller gjøre det vanskelig for å bli gravid senere (men det vet jeg ingenting om). Jeg regner med at du har fått masse info fra der har vært til utredning.

For alt du vet kan svaret ligge hos din samboer også.

Lykke til videre! Og jeg håper du har en spire snart i magen din ;-)

Skrevet

Har dere sjekket om mannen din kan ha noe med barnløsheten å gjøre? Et vennepar av oss er i samme situasjon, de prøvde i flere år og få barn, hun gikk gjennom masse tester og prøver, noen av dem smertefulle, før de testet mannens svømmere. Og de var ikke svømmedyktige.

De står i adopsjonskø nå. Altså, det behøver jo ikke å være deg det er noe "galt med", fertilitetsmessig.

Skrevet

Hei HI :)

Jeg er selv ufrivillig barnløs, men gravid på tredje prøverørsforsøket.

Det var to ting jeg tenkte spesielt på når jeg leste innlegget ditt. Det første var at jeg tror at det er sannsynlig at det blir prat om prøverør (IVF) for dere ganske snart, så vær forberedt på at det kan komme opp fort etter utredning.

Det andre jeg tenkte på er at hvis jeg skal gjette ut fra det du skriver, så tror jeg at infertiliteten ligger hos mannen din. Da vil også løsningnen på problemet være prøverør.

Det at du er ung er bra, dere har fortsatt tid før eggene dine (mest sansynelig) blir oppbrukt. Men dere har prøvd så lenge at det er på tide å bli tatt seriøst og det krever handling.

Hvis du har EL, så vil ikke pergo være den riktige behandlingen av dere. Men det kan hende at du får utskrevet pergo for å se om det hjelper like vel da, spesielt hvis dere får diagnosen uforklarlig (at du har EL og ingen funn på tester + at mannen din har normal sædprøve).

Jeg mener ikke å skremme deg med dette prøverørs-pratet, men ønsker at dere skal være litt obs på at dette er behandlingen for de aller fleste typer infertilitet. Dere får i så fall da dekket tre forsøk av det offentlige (med en egenandel på 15.000 kr). Jeg tenker litt slik at det er en gunn for at det er akkurat tre, og det er kanskje fordi de fleste lykkes innen tre forsøk?

Håper at dere får en god utredning og lykke til fremover, nå skjer det i hvert fall noe :)

Klem fra Elisabeth.

Skrevet

Jeg ble spotan gravid etter 12 år!

Da kom lengsel etter søsken.

Har for høyt FSH hormon, dårlige og få egg.

Gikk rett på ivf/icsi privat med tre negative forsøk.

To av de ble avbrutt.

Vi valgte å ta ett forsøk med eggdonasjon, fikk tre egg av donor.

Har nå ett egg på frys, og verdens beste tvillinger.

Ivf kan ta tid, hadde ikke nølt ett sekund med å gå rett på.

Lykke til.

Skrevet

En av landets beste leger på pcos heter Ester Vanky og hun jobber i Trondheim, litt på st. olav og litt på et eget kontor. Ta kontakt med henne om du føler at du ikke får den hjelpen du trenger. Mye mulig hun kan se på deg. (regner jo ikke med du bor i trheim, men det kan jo være et forsøk om alt annet virker håpløst)

Masse lykke til!

Skrevet

jeg hadde pcos før jeg ble gravid. hadde opptil 100 dager mellom menstruasjonene. men etter endel akupunktur, litt livsstilendring og fotsoneterapi ble jeg gravid:)

det kommer du også til å bli. ta tilskudd av pyridoksin( vitamin b6), dra til fotsoneterapeut, spis sunt, spis minst mulig karbohydrater, gå en tur hver dag, slutt å røyke og prøv å stresse minst mulig med at du ikke blir gravid. jeg lover at du kommer til å bli gravid:)

masse lykke til, jeg vet hvordan du har det.

Skrevet

tusen takk for svar :)

det hjelper å høre om andre i samme båt/opplevd å vente lenge på den største gaven i livet. håper på at jeg også skal greie det en vakker dag,og til da skal jeg slutte å søyke å spise sunt,å trene litt mer enn det jeg gjør nå...

kommer nok tilbake å oppdatterer om det skjer noe :)

Skrevet

Ting kan skje... Jeg var da 36 da vi startet (hadde også hatt en abort for da ca 4 år siden!)

Ble ikke gravid, og tenkte vel ikke på noe legehjelp, da jeg er for tjukk... (du er jo ikke akkurat så veldig overvektig da...) Plutselig var jeg gravid, etter ca 2,5 år... Nesten utrolig, for da var vi inne i en slapp sex-periode pga det ble mer "lage-barn-opplegg" enn sex for det det er, .. kos..

Nå ble det keisersnitt pga svangerskapsforgiftning i uke 34, men alt vel..

Det ble snitt oppover og bortover , innvendig , pga poden lå i seteleie, og de holdt på å ikke få han ut. (Det var ikke SÅ dramatisk altså, men de måtte snitte ekstra..) Da måtte jeg vente 1 år med å bli gravid pga keisersnittet. Etter vi begynte å prøve igjen, gikk det bare 3 mnd før jeg ble gravid.. Mistet i uke 9... Men da hadde jeg bikket 40 år..så den biologiske klokke tikker fort her.. Så selv om det ikke skjer på 123, så kan det skje... Hadde jeg vært yngre og slankere hadde jeg kanskje gått videre for å få hjelp. men pga alder. så er jeg vel glad for at det iallefall ble ett barn!

Lykke til!! Og ikke stress for mye og tenk pådet! Ja, det er ikke lett. Men planlegg noesom det ikke passer å kombinere baby med, og kutt ut tanken..og vips, Så er du kanskhe gravid??

Skrevet

Jeg har ingen erfaring selv så kan ikke hjelpe deg. Vil bare ønske dere masse lykke til. En vakker dag håper jeg du får ditt største ønske oppfylt:)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...