Gå til innhold

Noen med erfaring fra Grete Roede kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo hørt at man legger på seg igjen med en gang man slutter på kurset.... Men om man forandrer livstil å klarer å komme ut av gamle vaner og få bedre sunnere vaner så klarer man jo også å holde vekten nede. Jeg trenger noen å gå sammen med å faste rammer, merker at jeg ikke klarer å være streng nok med meg selv når jeg skal gjøre det helt alene.

Er lei av det usunne livet mitt, på tide å skjerpe seg!

Trenger mer energi, så nå er det sunn mat og trening som er framtiden:)

Men så hadde det vært litt kjekt om det var noen andre der ute som hadde noen erfaringer å dele:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man vil uansett legge på seg, om man etter endt kur beholder den gamle livstilen..

Om man klarer å endre livsstil; trene mer, spise mindre usunt, spise mer frukt og grønt så vil vekta holde seg stabil. Det er større sjanse for å klare å endre livsstil ved å følge grete roede enn en pulverkur. Dette fordi du lærer deg å spise rett mat og rett mengde.

Du kan feks spise bare sjokolade en dag, men det blir jo en sulten dag. La oss si at du skal spise 1600 kalorier om dagen (grete roedekursleder foreslår mengde kalorier tilpasset deg og dine vektmål).. det er vel 2 sjokolader kanskje..

Om du heller feks spiser 1/3 grønt 1/3 kjøtt og 1/3 feks pasta, så er du ikke oppe i mange kalorier og kan spise deg kjempemett :)

Når det er sagt funka ikke grete roede på meg. Det er mulig pga av at jeg ikke veide maten, med spise litt sånn ca-mengder.

Jeg gikk ned 10 kg ved å bli singel og leve livet til det fulle. Men det anbefaler jeg ikke. Det er 3 år siden og vekta er den samme som etter vekttapet (har også født på mellomtiden).

Om du trenger rammer og bli litt passet på, så er nok grete roede en smart løsning i stedet for pulverkurer i allefall. Det var ganske artig å møte opp og bli veid.. selv om jeg da gikk ned 500 gram på 8 uker. hahahaha :)

Om du er usikker kan du lage deg en profil på vektklubben til grete roede og legge inn alt du spiser og trener, så regner den om til antall kalorier.. kjempeartig å se vektnedgang og antall kalorier man pakker i seg. Husk å skriv inn hver minste ting du spiser, på den måten merker du etter en stund hvor du kan kutte ut eller evn legge til mer i måltidene dine.

Masse lykke til!

Skrevet

Hei

Jeg begynte på GR-kurs i august 09, etter å ha sliti med å gå ned det jeg gikk opp i graviditeten+at jeg hadde 8 kg for mye før jeg ble gravid og.

Jeg grua meg til å begynne og spiste masse drit i dagene før kurset begynte..hehe..måtte lissom trøstespise litt.

Men fra dag 1 på kurset gikk det veldig bra. Det at man er flere på kurs som er i samme bås gjør det ekstra motiverende. De andre får høre hva du har gått ned (eller opp) i ukene som går, og tro meg, du vil ikke være den som vekta alltid står stille på eller som går opp:)

Jeg gikk totalt ned 9,5 kilo på to kurs, var ferdig med kurs nummer 2 rett før jul. Lærte masse om mat og kalorier, ble flinkere til å trene og alt var i grunn veldig bra. Planen var at jeg skulle klare meg selv etter jul, men det har gått dårli ass...Hehe...Uff...

Jeg vil ikke si at man legger på seg igjen med engang man er ferdig på kurs, spørs jo helt hva du gjør det til selv selvfølgelig. Men man går ned sakte men sikkert over lang tid, og da tar det lenger tid å legge på seg igjen. Jeg har gått opp ca 2 kg siden jeg var ferdig på kurs før jul, men det er velfortjent etter det jeg har spist:)

Jeg var veldig fornøyd med GR kursene, og burde nok ta et til for å komme igang igjen.

Masse lykke til:) Hvor i landet bor du forresten?

Skrevet

Jeg trenger å lære om rett mat og ikke minst mengde, overspiser nok litt ja... Å bli singel er alltid en bra slankekur, den har fungert på meg tidligere også, men akkuratt nå så er ikke det et alternativ, hehe;)

Pga mange div faktorer så gikk jeg opp 30 kg på ca 1 år. Klarte å gå ned 10 kg etter jeg fikk barn, men nå trenger jeg litt hjelp merker jeg!

Takk for lykke til:)

Jeg bor i Bergen!

Skrevet

Jeg gikk på internettkurs og gikk ned fra 68,8 til ca 60 kg. Jeg fortsatte for meg selv etter avsluttet kurs, og gikk videre nedover (men skulle gifte meg, så det var jo en motivator!) Nå veier jeg 61 kg, etter to svangerskap. Har lært veldig mye av kurset. Søsteren min har gjort det samme, og hun holder også vekten (bare 6 mnd siden hun sluttet kurs, da).

Jeg anbefaler det veldig, og anbefaler at du følger det slavisk i begynnelsen (dvs. veier all maten etc.) Så lærer du hvor mye du kan spise og hvor mye kalorier forskjellig mat har (her er det mye å lære!) Jeg ble overrasket over hvor mye kalorier det faktisk er i ost og kaviar!!

En annen ting, er at når du følger et sånt program, er det litt vanskelig i begynnelsen, men etter en liten stund er du ikke lenger avhengig av sukker, og det blir mye lettere.

Gå inn på nettsidene til Grete Roede og les om forskjellige kurs og kursledere i Bergen (hvis du vil på "ordentlig" kurs), eller kurs på internett (her kan du også velge kursleder).

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg syns for å være ærlig at vi ikke lærte så mye annet enn det vi lærte på barnaskolen om ja-mat og nei-mat. I tillegg var kurslederen noe gammel slik at det var mest snakk om å erstatte smøret på skiva, sauser og kaffematen med mindre kaloririk mat. Noe som ikke var et problem for oss som var unge uansett. Vi hadde nok behov for litt andre tips enn det de på 50-60 år trengte.

Jeg tok ikke så veldig mye av heller fordi jeg i utgangspunktet hadde nokså likt kosthold fra før. Fant ut at jeg hadde pcos så da er lavkarbo løsningen.

Skrevet

Om du velger å se på GR kurs som en "kur" så er sjangsen for å legge på seg igjen etterpå absolutt tilstede. Om du ser på det som en varig endring i livet ditt så vil jeg absolutt si at det er store muligheter for å holde vekta etter kurset. Jeg tok et internett kurs på slutten av den siste graviditeten for å holde vekta. Fortsatte med de samme prinsippene etterpå og gikk ned til trivselsvekt. Og har holdt samme vekta i 1 år og 3 mnd:) Prinsippene er enkle, men jo mer man "terper" på det jo bedre sitter det i ryggmargen senere. Jeg spiser og koser meg, men velger ofte litt lettere/magrere om det blir mye kos en dag for å balansere bedre;)

Skrevet

Til svar til reddiken over her, kan man altså velge egen kursleder på internett, og det er gode fremstillinger av de forskjellige, noen er unge, andre eldre. Flere med ernæringsutdanning, og egne kursledere for ammende/gravide. Jeg tror man kan bli mer fornøyd hvis man gjør litt research først! :-)

Jeg er enig med suppegjøken også. Hvis man faller av litt, så er det uansett mye som henger igjen. Vi har for eksempel kuttet helt ut kjøttdeig og bruker bare karbonadedeig. Oppskriften til GR på kjøttsaus (til pasta og lasagne, for eksempel), bruker jeg hele tiden uten å tenke over det. Vi har byttet ut rømmen med mager kesam til taco, og spiser mer frukt, grovt brød og grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...