Gå til innhold

ang sykt barn og lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne ringte meg i dag tidlig litt oppgitt. Hennes lille gutt var syk på torsdag så hun var hjemme med han da. På fredag glemte hun og levere egenmelding for sykt barn, men leverte den på mandag morgen.

I går ettermiddag fikk hun beskjed på jobben sin at hun ikke ville få betalt for denne dagen siden egenmeldingen ikke ble levert på fredagen. De henviser til arbeidsmiljøloven , men jeg finner ikke noe info om at man kun vi få utbetaling ved å levere egenmeldingen første arbeidsdag man er tilbake! Selv om de ikke vil betale hun for denne dagen skulle de uansett ha inn egenmeldingen da i systemet.

Kan dette være riktig??

Er det en egen del som omhandler tidsfrist for levering av egenmelding av sykt barn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg egentlig ingenting om, men synes det høres litt rart ut.

Jeg har opplevd å få betalt, selv om det gikk flere mnd etter syktbarn dagen til jeg fikk raka meg til å levere egenmeldingen:)

Skrevet

Hvor tidlig gav hun muntlig beskjed om at hun ble borte da?

Om hun ikke har ringt inn og gitt beskjed om at hun ikke kommer fredagen har hun heller ikke krav på lønn. Man er pålagt å gi beskjed så tidlig som mulig den dagen man blir borte.

Skrevet

hun hadde gitt beskjed om at var borte med sykt barn så den delen var i orden. Det som tydeligvis er problemet der er dagen egenmeldingen ble levert.

Skrevet

googlet litt og det står at egenmeldingen skal leveres første arbeidsdag man er på jobb igjen.

firmaet jeg jobber i hadde nok godtatt 1 dag for sent, men de har vel rett til å nekte det.

Skrevet

kjenner laaangt inni kroppen at jeg er glad for at jeg ikke jobber der!! Synes det er rart at de vil ha den inn, men betaling for sykt barn er uaktuelt!

Skrevet

syns det er rart hvis de skal telle med egenmeldingen, men ikke gi lønn ja.. er ikke sikker på om det har rett til det.

Skrevet

Jo, man må likevel dokumentere fraværet sitt selv om man dokumenterer det for sent.

Ellers blir det regnet som skulking og det er mye mer alvorlig enn å levere egenmeldingen for sent.

Arb.giver er i sin fulle rett til å trekke i lønn dersom egenmelding blir levert for sent. Kjipt, men regler er regler. Muligens har de tidligere hatt problemer med manglende/alt for sen innlevering og derfor sett seg nødt til å stramme inn.

Skrevet

takk for svar!!

Synes det er ille, men er jo svært lite hun får gjort med det.

Skrevet

Krabbetrollet har helt rett. Det står vanligvis i arbeidskontraktene hvilke paragrafer som omhandler sykemelding, feriepenger osv. og arbeidstakere plikter å selv sette seg inn i rettigheter og plikter ang. dette.

Skrevet

Det stemmer at egenmeldinger, også for sykt barn - skal leveres første dag når man er tilbake.

MEN jeg å si at det er en utrolig kjip arbeidsplass som er så strenge på det. Såfremt de ikke hadde lønnskjøring eller noe på fredag, og det dermed blir kluss med hvilken mnd det føres i, er det jo virkelig ikke noe problem.

Skrevet

Enig med deg. Hvis hun faktisk ringte inn fredag morgen også, ikke bare torsdag, burde det ikke være noen stor sak å levere selve sjemaet en dag eller to for sent.

Skrevet

Ups!! Jeg var borte med poden på mandag,tirsdag og torsdag,fredag.. Skreiv ikke egenmld onsdag, da jeg var på jobb, heller ikkje da jeg var INNOM jobb på fredag.....

Poden var skada, ikke smittesyk...

Men jeg tror ikke jeg får problemer likevel... Ga muntlig beskjed i forkant altså..

Skrevet

høres fryktelig firkantet ut av jobben hennes. det har hendt at jeg ikke hat levert første dag tilbake, fordi jeg har glemt det, men har aldri være noe problem!

Skrevet

En slik jobb vil jeg påstå skyter seg selv i rompa. Tviler på at de får gode loyale medarbeidere på den måten. Greit nok at man egentlig skal levere egenmelding første dag tilbake på jobb, men det er lov å være litt ok også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...