Gå til innhold

Jeg lurer på et par pinlige ting..


Andregangs lykkelig gravid

Anbefalte innlegg

Graviditeten er en herlig tid, men det hender det kan dukke opp ting som ikke er fullt så herlige også:)

Nummer èn: Hvordan vet jeg om jeg har fått underlivssopp? Jeg hadde det en gang i forrige svangerskap, men da kom det i forbindelse med en antibiotikakur, så det var så opplagt at det var det jeg hadde.

I det siste har jeg hatt endel kløe akkurat i skjedeåpningen, og fram til nå har jeg hatt mer utflod enn vanlig, men nå er det helt tørt og sårt, og det kjenner jeg særlig godt når jeg tørker meg etter å ha tisset. Vanskelig å skrive dette på en "delikat" måte, hehe:)

 

Og nummer to:

Dette er litt vanskelig å forklare, men jeg føler av og til et press mot underlivet når jeg står. Samme type smerte som jeg får av og til under menstruasjon.

Og når jeg sitter på huk, så merker jeg at underlivet er mer "hovent" enn før, jeg hadde det litt slik sist også, men det var mer mot slutten av svangerskapet. Litt ekkelt, for det føles nesten som at noe har tenkt seg ut.. Når jeg skriver hovent er det de ytre kjønnsleppene jeg mener. Kjenner forskjell når jeg "trykker" på dem også, det er som om de er fylt med ett eller annet.

 

HUFF, dette ble litt av et innlegg ser jeg, men det er verdt et forsøk å se om jeg får noe respons av noen som evt vet hva jeg snakker om, hehe:)

Ha ei fortsatt god påske da folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heia:)

 

nr1: det er ingen godt måte å vite om du har sopp på.. jeg var nettop hos legen med samme problem og det viste seg at det ikke var sopp, men at jeg ikke tålte dusj såpen jeg vasker meg med..

 

 

nr2: hadde dette også sist svangerskap, men det var i forbindelse med bekkenløysing..

 

mit tips til deg er: ta deg en tur til legen og spør hun/han.

 

masse god påske tuil deg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang soppinfeksjon er dette HELT normalt å gjerne få under svangerskap pga alle forandringene i skjeden osv. Hadde d masse (!) i forrige svangerskap, og ser ut til å være like heldig denne gangen oxo. ;P

Hørt m flere leger & gynekolog om dette, og helt normalt. Kan fortsatt bruke canesten som behandlingsmiddel hvis d er plagsomt, men bruk bare fingeren til å evt føre tabletten inn i skjeden og ikke den medfølgende "pinnen".

Ellers er d også helt normalt å føle seg hoven, "større" nedentil og mer press ned mot under underlivet også. Dette pga den økte blodtilførselen ned dit, da kroppen allerede har begynt å forberede seg t fødselen på mange vis.

Håper du ble litt klokere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å investere i Canesten salve. Dersom du smører deg med denne i området der du er sår, bør det lindre ganske raskt dersom det er underlivssopp. Greit å ha for hånden så du kan smøre deg dersom det begynner å ulme igjen med jevne mellomrom. Jeg får det i et banka kjør, spesielt nå når jeg er gravid, og kjenner de samme symptomene som du beskriver. Får lyst til å dra skikkelig til med det groveste dopapiret når jeg har vært på do ;S

 

Tips; Vært litt forsiktig med sukkerinntaket når du har infeksjonen. Det er bensin på bålet for soppspirene. Pass også på å vaske trusene dine på over 60 grader sånn at du ikke re-smitter deg selv, og gi gjerne partneren din en omgang med Canesten også slik at dere ikke smitter hverandre fram og tilbake. Også kan det være greit å bruke kun bomullstruser og litt løse bukser slik at det ikke blir veldig tett nedentil. Dersom jeg bruker truseinnlegg kan jeg få soppinfeksjoner ganske raskt fordi det blir så klamt :(

 

Håper plagene gir seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk alle sammen, nå ble jeg faktisk en smule klokere:)

Det med det litt "hovne" underlivet mitt som har bekymra meg mest, men jeg synes det høres logisk ut med økt blodtilførsel og større press, så jeg slår meg til ro med det. Er ikke sånn at det plager meg hele tiden, kjenner det bare godt av og til.

 

Og jeg tror jeg skal investere i Canesten idag, for når den kløen setter til så savner jeg å ha noe å smøre med.

Sukkerinntaket er det vanskelig å være forsiktig med, hihi, men trusene vaskes på over 60 grader, og jeg har slutta med truseinnlegg.

Helt fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, har jeg hatt truseinnlegg hver dag, og ligget med truse om natta. De siste dagene har jeg ikke brukt innlegg, og jeg har kasta trusa når jeg legger meg om kvelden, og jeg merker allerede bedring med tanke på kløe.

 

Tusen takk for responsen damer, greit å høre at andre har lignende erfaringer så jeg vet at jeg er sånn nogenlunde normal midt oppi alt svangerskapskaoset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...