Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Jeg og gubben driver å planlegger fremtiden i det små, bare sånn for å være litt forberedt og vite hvor mye vi skal spare av egenandel osv. Vi ser altså på HUS til å EIE selv... Vi bor i Hamar, prisene på hus i området som ikke trenger å pusses opp for godt over en halv mill, er 1,7 og oppover.... Vi har også sett på tomter, men det var ikke mange som lå ute, prisen var fra 450 000. Så vi har da også sett på hus fra forhandlere, og der kan man jo kjøpe hus fra 600 000 hvis man bygger det selv, rundt 1,2 og oppover hvis man får det ferdig bygget... Så prisen på huset kommer nok til å bli rundt 1,6-1,7 uansett om vi kjøper nytt eller brukt, for man må regne på en del penger til håndtverkere osv hvis det skal bygges utenom forhandleren... Men hva er best? Og hvordan kan man gjøre selvbygging billigst mulig hvis man ikke eier sans for bygging selv?? Jeg vil jo gjerne ha nytt hus, som er skikkelig isolert, og som ikke trenger opppussing 2 år etter at vi har flyttet inn osv, men det virker litt vel dyrt mtp at vi må kjøpe inn alt av inventar og møbler osv også.... VALGETS KVAAAL! Og det beste er jo at dette er noen gode år frem i tid, for vi vil bli kvitt billånet før vi tar opp huslån:p Jeg stresser jo mange år i forveien, og prisene kan jo være helt anderledes, men når jeg først har begynt, så klarer jeg ikke å la være å tenke på det og planlegge:p
mer enn bare mor Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 prismessig: ikke bygg eget. Feks er det kommet nye krav til vindu og isolering nå, det skal feks være tykkere yttervegger osv - så da blir det fort mer penger.. et hus til 1,6 - 1,7 når man skal bygge selv syns jeg høres ut som et lite og enkelt hus. og har dere ikke tenkt å gjøre mye selv så må dere nok regne mye mer enn 1,7 millioner.
vildejenta Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Det er fordeler og ulemper med det meste. Om du bygger selv så kan du bestemme alt selv, når du kjøper et "brukt hus" er det somregel noen ting som ikke faller helt i smak syns jeg. Bygge hus blir nok dyrere, men har man kontakter, familie, venner og bekjente som kan litt ulike ting er det utrolig hva man kan få til på dugnad. Det kan også lønne seg å kjøpe et byggesett og få et snekkerfirma til å sette det opp, det kan være billigere enn å la husprodusenten ta hele pakka. Men prisene varierer jo veldig, så dere burde sjekke ut alle mulige ting, og bruke god tid på planlegging..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå