Gå til innhold

Hvordan skal likelønnskampen vinnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tiltak mener dere er viktige for å oppnå større grad av likelønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror ikke det fins noen lett løsning på den debatten desverre :/

Skrevet

Vi jenter må slutte å utdanne oss til jobber med lav lønn, få bedre utdanning slik at vi fortjener plasser i ledelse og styreverv. JEG nekter å være en innkvotert stakkar, jeg utdanner meg!

Skrevet

Da må kvinner slutte å bli gravide og ta svangerskapspermisjon. Det skjer ikke..

Skrevet

Ta et eksempel; I en kommune jobber det en kvinnelig barnevernspedagog og en kommuneingeniør. De har begge 3-årig høyskoleutdanning og like lang praksis, men det skiller over 100.000 kr i lønn.

Det har da verken med svangerskapspermisjoner eller mangel på utdanning å gjøre!

Skrevet

Ikke i ditt eksempel, men ofte så henger vi igjen med lønna når vi velger å være hjemme med barna i noen år til sammen is tedet for karriere.

Du kan heller ikke sammenligne når det ikke er samme utdanning og samme yrke. Hva med en kvinnelig og en mannlig kommuneingeniør? Hva er lønnsforskjellen der? Det er mer vesentlig.

Ingeniører er ofte høyere lønnet, litt dårlig eksempel overlord.

Er selv i privat bedrift med like høy utdanning og erfaring som mine kolleger. MEN, de som er ingeniører tjener over 100.000 mer. Jeg har universitetsgrad i økonomi...

Skrevet

At kvinner utdanner seg til ingeniører etc de også. Velger man et lavtlønnet yrke hjelper det lite å klage etterpå. Det visste man da man utdannet seg/ begynte å jobbe.

Skrevet

Et moment er vel at det kommunale og statlige må konkurrere med private bedrifter om ingeniører, mens sykepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger nesten utelukkende jobber i det offentlige.

Det mest rettferdige hadde vel vært å justert opp minstelønna til slike kvinnedominerte yrker. Men det koster....

Skrevet

22:18

Det argumentet holder ikke særlig langt... Noen må nødvendigvis være sykepleiere også, ikke sant? For du mener vel ikke at dette er et "unødvendig" yrke for samfunnet?

Skrevet

Det er på ingen måte et dårlig eksempel. Begge er ansatte i kommunen og de har tilsvarende utdanning. Den ene yrkesgruppen er kvinnedominert og den andre mannsdominert. At "ingeniører ofte er høyere lønnet" er da vitterlig ikke et godt argument for at det skal fortsette å være slik.

Skrevet

22.18: så ditt forslag til å utjevne lønnsforskjellene er at vi oppfordrer alle kvinner til å velg mannsdominerte yrker,så kan de kvinnedominerte yrkene utarmes slikaa t det ikke er en jævel igjen til å vaske ræva di når du blir gammel.

Skrevet

Sønnene våre må oppdras til å forstå at de ikke skal ha flere rettigheter enn jentene. I dag har gutter mer i ukepenger, får dyrere gaver og og forventes å hjelpe til mindre hjemme. Jenter og gutter oppdras fra tidlig alder til å tro at gutter fortjener mer.

I parrforhold bør det også innføres et system der parret automatisk deler inntekten fra begge i forhold til skatt og pensjonspoeng. På den måten vil par som velger at den ene skal være hjemmeværende ikke ødelegge pensjonsrettighetene til noen av dem. Det vil også gi et gjøre det lønsomt å legge til rette for at partneren skal tjene mer.

Foreldrepermisjon bør deles likt mellom foreldrene.

Skrevet

likelønn i forhold til hva da???

Lik lønn for likt arbeid??

Lik lønn for lik utdanning??

Lik lønn for lik kompetanse eller ansiennitet??

Like reallønn?

Utjevning av lønnsforkjeller mellom kjønnene?

Ikelønnskampen har mange aspekter. Jeg heier på lik reallønn!!!!!

Skrevet

Jeg er kvinne i mannsyrke. Det finnes også menn i kvinneyrker. Diskriminerende? Det er jo opp til enhver hva man velger å jobbe med...

Skrevet

Jeg ser forøvrig ingen grunn til at hvor lang utdanning man har skal være avgjørende for lønnen. Det som bør avgjøre er om det er mulig å ansette noen som er i stand til å gjøre jobben på en god måte til den lønnen man tilbyr. Fysisk styrke kan for eksempel være en stor fordel i noen yrker. Da stiller automatisk menn generelt sterkere enn kvinner og bør ha bedre betalt, uansett om de har den samme utdanningen.

Utdanning er sterkt overvurdert som kriterie for hvem som skal få en jobb og hva de bør ha betalt.

Skrevet

Det hjelper ikke at kvinner inntar "mannsyrker", når menn ikke inntar "kvinneyrkene".

Likestillingen i dag har i for stor grad fokusert på at kvinner skal kunne gjøre det samme som menn, og i for liten grad fokusert på at menn skal gjøre det samme som kvinner. Dette henger igjen med at typiske mannlige aktiviteter fremdeles blir verdsatt høyest. De fleste synes det er kult når Anette Sagen hopper på ski, og både kvinner og menn synes det er kult med slike "tøffe" døtre. Det samme gjelder ikke motsatt. Gutter som interesserer seg for typisk "feminine" ting blir ikke ansett som spesielt kule.

Med den mer kjønmnsnøytral oppdragelse vil nok flere gutter velge typiske "kvinneyrker". Da vil også lønna i disse yrkene øke.

Tredeling av permisjonen er også et godt virkemiddel. Ja, det tar fra oss litt av vår individuelle frihet i en periode (man trenger ikke ha tvungen tredeling for alltid, kun for en generasjon), og for vår bortskjemte generasjon så er det vanskelig å svelge at man må ofre noe for en større sak.

Gjest sug lut
Skrevet

Tja, slipp til frp, så privatiseres alt av pleie- og omsorg og så vips er kvinner ansatt i det private i stedet.

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg tror ikke på at kjønnsnøytral oppdragelse medfører flere menn i omsorgsyrker, akkurat som selv 70-tallets langt mer kvalifiserte forsøk på å unngå kjønning av ungene i absolutt alle sammenhenger ikke har medført flere kvinnelige kranførere, oberster eller piloter enn at de få som finnes, alltid trekkes fram på bilder og i intervjuer.

Skrevet

Jenter må tenke litt over karrierevalg også økonomisk.

I tillegg bør det finnes en tvungen lønnsøkning blant de som er i fødselspermisjon, altså at lønna SKAL opp med konsumprisindeksen uansett om man er i lomma til nav. sånn i juni. Dette er et viktig punkt, og ville antakelig ha justert lønna mi til å være mer i tråd med de mennene jeg jobber sammen med. Det er her jeg sakker akterut selv iallefall!

Jenter må tenke over den her deltidstankegangen. Rettferdig at bare dama gjør dette? Kanskje mannen kunne jobbet 85% og fruen 85% istedet for mannen 100% og fruen 60% eksempelvis.

Arbeidsgivere bør bli tvunget til å oppgi hva arbeidstakerne tjener, mann/kvinne, stillingsprosent og type stilling til staten. Så kunne staten ansatt et par gode økonomer til å sett litt på om det er sammenheng mellom kjønn og lønn i bedriftene litt etter tilfeldig plukk-metoden.

Skrevet

Ja det hadde vært smart, for da ville tilbud-etterspørsel sørget for at lønna måtte opp for å få flere inn i denne jobben.

Skrevet

Selv om det ikke er så mange kvinnelige kranførere, er det mange kvinnelige leger, jurister og ingeniører. Altså de høytlønnede mannsyrkene. Kvinnene har bare ikke inntatt de lavtlønnede mannsyrkene (nå kan det selvføglelig diskuteres hvor lavtlønt en kranfører er).

Men menn har ikke på samme måte inntatt de lavtlønte kvinneyrkene. Og da får man en gjeng høylønnede kvinner som sitter og mener at kvinner er dumme som velger å bli sykepleiere. Hva skal vi med en haug av leger, hvis vi ikke får noen sykepleiere?

Skrevet

Nei, da blir det som i land hvor sykepleier er et fremmedord, man må trygle slektninger og venner om å komme og pleie en når man er innlagt på sykehus ... det hadde blitt litt kongo-tilstander med andre ord.

Skrevet

De lokale pottene må bort. De favoriserer menn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...