Anonym bruker Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Herres, jeg blir så irritert. Vi bor i ett boligfelt, det det er en del unger. Vi flyttet hit i høst. I nabohuset er det 4 unger under 8 år, og det virker som om det er SÅÅÅ viktig at de er UTE. De to på skolen går på sfo og nest minste er i bhg, mor er hjemme med 1 åringen, og hver dag kjører hun å henter de tre fra sfo og bhg kl 16:00. De andre ungene i feltet er også mye ute. Vi kommer hjem fra jobb og bhg kl 16:45, og skal da lage middag, kose med 4 åringen vår, snakke sammen, kl 18 er det barnetv, og det liker jeg at 4 åringen får se. Etter barnetv, leser vi bøker, leker og er sammen. Men stadig ringer det på døra. Mas mas mas om 4 åringen kan komme ut. Hun går jo ikke ut alene ennå, dermed må jeg følge henne. Men når vi kommer inn dørene kl 16:45, er ikke middagen ferdig før 17:30..........ergo når barnetv begynner er det mors tid å rydde på kjøkkenet. Når det er unnagjort sitter jeg sammen med 4 åringen i sofaen og ser siste rest av barnetv. Etterpå er det lek og kvalitetstid. Litt over kl 19 er 4 åringen trøtt, og vi går på badet og steller. Så er det i seng og en bok på sengekanten, så når klokken er 19:40 og deromkring kommer jeg opp på stua og 4 åringen sover. Jeg føler ikke at vi har tid å være ute etter bhg og jobb..... Iallefall ikke på denne årstiden. Men det virker som om flere foreldre i feltet her synes det er sååå bra at ungene er ute. Jammen, er det bare hos meg at ungen er kanonsliten etter en meget lang dag? hun blir levert kl 07:30, og hentet 16:30. Hun er sliten, og både hun og vi ønsker tid sammen. Ro og fred. Har hørt en far si til 6 åringen din som gråt og ville inn: Nei du kan være ute nå, det er meldt styggevær i morra, blir vel nokk innne da. Men på lørdag formidag, dersom jeg sleper ungen min ut, da er det ingen å se........ MEn jenta mi vil heller ikke ut på lørdag formidag, da elsker hun å kose inne, gjerne bare i natttøy, eller kosedress, og sløve på sofaen og se en film, eller noe. Føler at det er veldig press for at man lissom MÅ ut. HVorfor SKAL ungene etter 7-8-9 timers arbeidsdager på bhg og skole+sfo på død og liv ut.....?? Blir litt lettere til sommeren tror jeg. Men..... Jeg og faren er slitne etter lange dager også, og ønsker å tilbringe tid sammen med 4 åringen. Dersom vi går ut, så er jo som regel 4 åringen sammen med en eller annen nabounge, og vi blir gående i bakgrunnen. Så vi er jo ikke SAMMEN sånn. Ikke slik som vi er når vi er hjemme inne og sitter sammen og leker på teppet. 4 åringen sier nesten altsid jnei selv til å gå ut. Hun er sliten og orker ikke...... Hun er ett rolig og bedagelig barn.
3småtroll♥ Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Jeg ser det med tiden- det er ikke lett å rekke alt:) ... MEN... jeg er en av de som syns det er bra at ungene i gata er ute å leker sammen! Jeg er ikke den som hiver de ut uansett, særlig ikke hvis de er slitne etter barnehagen... Men heller være ute enn å ligge på sofaen å sløve og se på tv!! Hvis "alle" barna i gata er ute å leker- kan ikke deres 4-åring være ute med de? Må du være med en på 4 hele tiden? Jeg spør for jeg vet jo ikke om dere bor veldig farlig til, men en på 4 klarer seg jo litt selv også.... særlig når de er flere... Hadde mine barn hele tiden sagt nei til å gå ut så hadde jeg syns det vært veldig trist! Og jeg hadde ikke latt en 4-åring bestemme selv om hun vil se på tv eller være ute med ungene i gata! Uansett hvordan du vrir og vrenger på det så HAR barn godt av å være ute og være sosial med andre barn;) Som sagt så skjønner jeg at hverdagene er travle, men i helgene- da er det noe annet!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Vi henter ungene en time tidligere enn dere. Altså 15.30. Vi spiser middag 16.30 når mannen kommer hjem. Noen dager går vi ut etter middag. ca kl 17.20 og er ute mellom 30- 60 min. Vi er ikke opptatte av at de skal se barne tv og siden de ikke er vant til det er det ikke noe de savner. De ser heller på en av barnekanalene eller dvd når vi har tid. På sommeren er vi ute stort sett hver dag etter middag om vi ikke må gjøre noe annet. På lørdags formiddag handler vi og gjør ærender og etter lunch er vi ute. Annen hver søndag formiddag er vi i bassenget og etter lunch er vi ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå