Gå til innhold

Barn alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at en svært moden 10 åring er alene hjemme 5-6 timer en sjelden gang ved manko på barnepass når foreldre MÅ på jobb sammen med lillebror på 5? Lillebror klarer seg fint alene, ser gjerne tv, tar seg drikke, går på do etc selv. Storebror gjør alt, smører brødskiver etc.

Full krise hjemme i morgen, nada barnepike, alternativet er en egenmelding på jobb - så kom da denne tanken, men tør ikke helt før jeg lufter det litt for andre.

Er det uansvarlig? Er det en urett mot storebror som får et ansvar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig, om noe skjer så er det faktisk to barn det er snakk om, den eldste kan ikke ha ett slikt ansvar på seg. Men du må nesten bare føle på det selv, jeg ville ikke gjort det.

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år og en gutt på 6 år og jeg ville ikke latt de være en hel dag alene hjemme.

Eldste er det ikke noe problem med, han er en rolig og ansvarsfull gutt, og selv om yngste også er selvstendig og klarer seg fint selv kan det skje noe.. Hva om de begynner krangle noe voldsomt, det skjer ikke så ofte, men av og til er de skikkelig i tottene på hverandre. Jeg vet jeg maler fanden på veggen av og til, men jeg ser for meg alt fra fall i trappa til at de for første gang i sitt liv trosser regelen som sier de ikke får lov til å sykle alene på veien enda osv.

Jag hadde aldri klart å få gjort noe på jobb ihvertfall. Det er forskjell på å ta en tur på butikken og å reise på jobb i 6 timer. Har ikke yngste en kamerat han kan besøke i morgen da? Sånn løser vi det av og til, ungene har jo noen venner de besøker på ettermiddag/helg av og til så vi foreldre kan hjelpe hverandre litt når det kniper. Jeg har hatt små kompiser her på planleggingsdager osv flere ganger jeg, bare hyggelig det.

Skrevet

Du kan jo ikke bruke egenmelding for å være hjemme, det er jo ren skulk!!

Du kjenner barna dine best og vet hva de er istand til.

Hvis storebror syns det er greit så ville jeg ha forsøkt. Men det spørs jo litt på hvor langt unna dere er, hvor raskt dere kunne kommet hjem hvis det skjedde noe.

Skrevet

Fløtepus og Tigergutt: Ja, selvfølgelig er det skulk! Det er også derfor jeg tenker tanken om å la de være alene hjemme.

Nei, det er ingen venner yngste kan være hos, de jeg har kontakt med har reist på påskeferie - grrr, bare jeg som skal være flink å være hjemme og jobbe :)

Jobben min er 10 minutter unna, så det er ikke stort problem å reise hjem. Eldste har mobil som han flittig bruker hvis det er noe. Krangling er det jeg tenker på ja, men det er oftest yngste som starter så scenarioer ang dytting i trapp etc er jeg ikke redd for, de blir aldri fysiske på den måten.

Jeg måtte gitt de forbud mot å gå ut, bare være inne og se tv/spille pc-spill etc. Og prøvd å avspasere noen timer på ettermiddagen evt.

Men ja, det blir mange lange timer og yngstemann har en tendens til å overgå seg selv i hva han klarer når han kjeder seg. Det er der storebror kommer inn, må jo passe litt på... Nei, huff, jeg vet ikke jeg. For ei smørje!!!

HI

Skrevet

Jeg ser ingen problemer med dette. Jeg har latt mine barn være alene hjemme når de var like gamle uten at det var noen problemer. Men dette avhenger jo selvfølgelig av hvilken type ungene dine er. De har jo mobiltelefon og kan jo ringe dersom det er noe. Min erfaring når mine har vært alene, er at den mobiltelefonen blir flittig brukt.

Tror nok det går bare bra, så hadde jeg vært deg ville jeg gått på jobb med god samvittighet.

Skrevet

egville ikke hatt noe problem å la 10-åringen være hjemme alene, men ville absolutt ikek gitt han ansvaret for lillebror på 5 en hel dag.

Var jeg deg, ville jeg tatt med lillebror på jobb, hvis det var mulig, jobbet hjemmefra, eller bedt pent om en fridag.

Hvorfor kan ikke lillebror være i barnehagen i morgen da?

Kanskje LITT sendt å tenkt på barnevakt-probleme nå. Du hadde vel kanskje en opprinnelig plan for dette eller???

Skrevet

13.58: Selvfølgelig hadde jeg en plan i forkant! Herregud, hva tar du meg for...

Og ja, 10 åringen er stadig hjemme alene når det er skolefri og jobb, det er null problem.

Og barnehagen er stengt.

Skrevet

ikke godt å vite.......

Når mors (eller fars) plan går i vasken, så får da mor eller far også ta ansvaret. Jeg synes iallefall ikke en 10-åring skal pålegges det ansvaret en hel dag. Hva hvis noe skjer??

Høres forresten ikke helt heldig ut å pålegge de å være inne hele dagen heller.... Det kan fort bli konfliktskapende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...