Gå til innhold

So long, Marianne

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har akkurat lest ferdig boka om Marianne Ihlen, oslojenta som dro til Hellas med Axel Jensen og kom hjem med Leonard Cohen. Absolutt verd å lese.

Nå vil jeg ha lista over de tre beste biografiene dere har lest. Rett og slett. Sjøl- eller ikkesjølbio.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, først tenkte jeg at jeg ikke har lest noen biografier. Jeg er så kjedelig at jeg bare har de bøkene bokklubben sender til meg, og er fornøyd med det... Men når jeg begynte å grave litt i hukommelsen så er det vel en biografi eller to inni der ja. Men hvor hvor interresante de er da, det vet jeg ikke...

Den første er Min afrikanske farm av og med Karen Blixen, det er vel den filmen Mitt afrika er basert på? Den var liksom en "må lese" bok en gang jeg var alt for ung til å sette pris på den...

Den andre er En engel ved mitt bord av og med en forfatter fra New Zealand... også en film vel? Den husker jeg var bra (selv om det er lenge siden).

Men det er kanskje sånne bøker alle allerede har lest...

Ellers så tror jeg kanskje jeg kunne tenke meg å lese om Pol Pot, Einar Førde og Anne-Cath Vestly :-)

Hvordan var Marianne boka da?

Gjest sug lut
Skrevet

Marianne var fin - ikke utdypende men både respektfull og sympatisk, og med interessante brev, dagboksnotater og sånt så man fikk et godt tidsbilde og forståelse.. Godt nok skrevet, samtidig som den var litt under-redigert, spør du meg, endel litt rare ting som en redaktør burde slått ned på (eller forfatteren selv) så man plutselig tids- og stedshoppet uten mål og mening.

Ellers må det jo være litt pussig (nedverdigende nesten) å få en biografi bare fordi man var dama til. Man leser den jo dessverre mindre for å få kunnskap om henne enn om mennnene.

Blixen har jeg også lest, den er fantastisk. En engel ved mitt bord hadde jeg tenkt å lese men det ble borte - er det ikke også en oppfølger til den tro?

Ellers var det interessant å lese "TRBNGR - sagaen om denimfolket" selv om jeg intenst misliker Turboneger. Og Karen Sybergs om Tove Ditlevsen. Og One Woman's Army av Janis Karpinski. Og Hotchners om Hemingway, selv om den var litt snørrete.

Skrevet

...også Ville svaner selvfølgelig! Forfatteren Jung Chang skriver både om sitt eget, sin mors og sin bestemors liv i 1900-tallets Kina. Den er bare vanvittig bra. Godt skrevet både om kinas historie og om kvinnesjebnene spesielt.

Gjest sug lut
Skrevet

Den leste jeg faktisk da jeg var gravid på nittitallet, mener jeg, i alle fall i en sengeliggende periode, kan ikke det stemme, tro? *googler intenst* Jo, den kom i 91 så det stemmer. Den gjorde inntrykk, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...