Gå til innhold

Kan noen hjelpe?:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å ta noe utdanning.Har en liten jobb nå som hjemmehjelp.Tjener så lite.Ikke noe mer en det jeg fikk i dagpenger.Det blir økonomisk veldig vanskelig.Luer derfor på om jeg skal ta videre utdanning.hvet ikke helt hva enda.

Er det noen som hvet noe om hva man får av stipend/lån? Har sett en sånn liste at jeg kan få 10.000 i mnd,rundt der.kommer ann på hva samboer tjener.Noen som har peiling????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på lanekassen.no har de en veldig nøyaktig kalkulator. Men du må vite hvilken utdannelse du vil ta først.

Da jeg tok studielån fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk noe stipend, bare lån pga mannens inntekt men da de regnet ut når jeg var ferdig fikk jeg nesten 20 000 likevel. (og 43 000 i lån)

Lykke til med skolegang:)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvis du tar studielån hos Lånekassen er maksbeløp per år ca 80 000 kr, fordelt på 10 måneder (to store utbetalninger i august og januar, og så litt over 6000 kr ellers i månedene). Alt som ubetales hos Lånekassen når man søker om studielån er LÅN, spiller ingen rolle hva man tjener eller noenting. Så må man stå på eksamenene for at en del av dette skal bli omgjort til stipend. Hvis man har studielån hos Lånekassen kan man ikke tjene mer enn ca 120 000 i tillegg (deltidsjobb o.l.), ellers vil deler av de pengene som skulle blitt til stipend fremdeles stå som lån når du er ferdig.

Men siden det høres ut som du er innenfor Nav-systemet, kan det jo hende du kan få "sponset" noe utdanning derfra? Kommer jo helt an på hva du vil bli selvfølgelig ;-)

Ellers vil jeg bare si at hvis du har lyst til å utdanne deg videre, så skal du gjøre det! Det blir sikkert tøft og kronglete, som det er for oss alle, men det er så absolutt verdt det. For jeg kan nesten love deg en ting, den lysten kommer bare til å bli sterkere med årene (ser jeg på mamma, eldre søsken og andre rundt meg i hvertfall), og da er det kjipt å tenke på at man faktisk kunne vært ferdigutdannet hadde man bare hoppet i det når man først begynte å spekulere på det;-)

Masse lykke til i hvert fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...