Gå til innhold

Sykt barn, hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 14mnd. feber igår, 38,5, slapp og sutrete.

Våknet idag med feber, 39,2. Veldig trøtt og sutrete. Har sovet og ellers sittet i fanget i hele dag.

Temp. 39,5 i 3tiden, fikk da paracet og ble litt kvikkere. Målte temp igjen i 6tiden hadde da 38,2. Paraceten fungerte vel som febernedsettende enda da?

Ingen andre symptomer enn feber, slapp og sutrete.

Hva kan det være? Hvor høy feber kan hun ha før vi må kontakte lege?

Huff, blir så usikker:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis allmenntilstanden er bra og hun drikker er det ingen fare.

God bedring!

Skrevet

Hi her.

Hun drikker masse vann.

Vil ikke si at allmenntilstanden er bra siden hun er så sutrete. Vil ikke leke eller noen ting, bare sitte i fanget mitt. Har sovet 5-6timer på dagen idag, til vanlig sover hun 1,5t. Er slapp og ustødig.

Skrevet

Å være sutrete har ingenting med allmenntilstanden å gjøre. Hvis hun har pustebesvær, er slapp, høy feber, ikke spiser, er blek, du plutselig ikke får kontakt med henne, hun ikke drikker, har smerter og ikke roer seg... alle disse tingene er med i en vurdering av tilstanden, samt hvor lenge det har pågått. Det viktigste er at hun drikker, er kontaktbar og puster normalt.

Skrevet

Små barn kan ha over 40 i feber utan at man trenger kontakte lege.

Skrevet

HI.

Hun er slapp, spiser lite ift. hva hun pleier. Har også hatt noen gråteanfall igår og idag, der hun gråt hysterisk i 15-20 min før hun roet seg. Er også sløv i blikket.

Er 39,5 høy feber hos ett barn på 14mnd? Hun ligger på 36,5-37,0 til vanlig..

Skrevet

Og slik har det vært i dag? Jeg ville ikke bekymret meg før det har gått noen dager med samme tilstand og forverrelse av den. Feber er tegn på at kroppen jobber med å bli frisk. Men hvis du er bekymret ringer du legevakten, det er lurt å ringe før du evt drar dit. Du kan be om å bli oppringt av legen. Feberen du nevner er ikke uvanlig.

Skrevet

Ikke nødvendigvis riktig 20:17.

Man skal se på 2 ting som er viktigere enn feberens høyde:

- Allmenntilstand og oppmerksomheten til barnet

- Væskeinntaket

Tar ikke barnet til seg noe næring og er svært slapt bør lege oppsøkes snarest tross lav feber.

Skrevet

Jeg skrev KAN.

Selvfølgelig skal man se på allmentilstanden.

Skrevet

Helt normalt og ingenting å bekymre seg over før det er gått minst tre dager med høy feber, da er det lov å kontakte lege.

Selv får mine jenter feber lett bare de blir forkjølt, så da er de ofte syke en liten uke av gangen. Men det går jo over, og så lenger de ikke har smerter som kan tyde på infeksjoner av noe slag, så tar jeg det helt med ro.

Skrevet

Så lenge barnet får i seg drikke og noe mat (trenger ikke være mye mat, kan gå dager uten noe særlig mat) og allmenntilstanden er god (dvs at du har kontakt med barnet, at det får i seg næring osv) er det nok ingen fare.

Min lille på 15 mnd var sånn i 5 dager da han fikk hjørnetennene oppe.

Er feberen over 40 i mange dager, barnet er unormalt slapp og ikke får i seg mat/drikke ville jeg kontaktet lege. Jeg ville nok også kontaktet lege hvis barnet fortsatt har feber etter 5 dager.

At barnet er slapt og sover mer enn vanlig er helt normalt når det har feber. Vi blir jo trette og slappe selv når vi har feber må du huske på :)

Har barnet plager kan det få paracet, men det beste er om feberen kan få jobbe i fred, den er der for å bekjempe sykdommen i kroppen.

Et tips til slutt: gi barnet juice eller saft og drikke istede for vann. Det er det mer næring i for kroppen siden barnet spiser mindre.

Lykke til og god bedring til lille

Skrevet

Hi her.

Barnet er fortsatt sykt. Slapp, utilpass spiser lite, og feber. Sover også lite om natten.

Var hos legen i dag. Hun har hals- og ørebetennelse:( Glad for at vi likevel dro til legen.

Takk for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...