Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har en jente fra før av på snart 5 år, nå har jeg blitt forlovet og han snakker mye om at han vil ha barn med meg.. Jeg har veldig lyst på barn igjen, men jeg slet så mye under svangerskapet, og i ettertid. Opplevde mye som traumatisk under fødselen. Jeg klarer ikke å tenke på å føde igjen eller å gå rundt og bekymre meg under hele svangerskapet.. Kan jeg få hjelp for dette?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 ja, dette kan du får hjelp med. Når du endelig tør å bli gravid, er psykologhjelp for dette gratis for deg under og etter svangerskapet. Terapi før graviditeten må du belage deg på å betale selv. Fikk selv meget god hjelp under svangerskapet. Fastlege og jordmor ordnet terapi hos en psykolog, i tillegg til oppfølging av angstjordmor ved fødeavdelingen på sykehuset. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Så flott.. Jeg slet mye med bekkenløsning , er det stor sjanse for å få det igjen?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Desverre, ja. Men; du må komme igang med forebyggende behandling før det får sjanse til å utvikle/forverre seg. Det er urealistisk å tro at du vil være helt symptomfri med behandling, men forhåpentligvis vil det ikke bli altfor ille. Fastlegen ordner rekvisisjon til fysio for deg.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Samme som deg, dessverre ble jeg gravid før angsten meldte seg skikkelig... Fra positiv test til uke 12 tenkte jeg på å ta abort hver eneste time i døgnet! Hadde det ikke vært for en samtale med min jordmor i uke 10 hadde jeg ikke vært gravid idag! Graviditeten gikk så utrolig mye bedre denne gangen, og for en lettelse! Bekkenet stabiliserte seg i uke 19-20 og har vært ganske greit etter det. Gikk på krykker fra 8-19 da:-s Men fysio og bassengtrening hjalp meg. Pluss at jeg har lært meg å ta det med ro,-) Nå går jeg ukentlig til jordmor lokalt og på sykehuset for å arbeide med angsten - det blir bedre!! Nå kan jeg se for meg å føde på nytt, men om jeg skulle ombestemme meg får jeg keisersnitt under fødselen om jeg ønsker det... Jordmødrene har vært helt fantastiske og har virkelig hjulpet meg, sammen med støtte fra mannen min og ei venninne som skal være med... Så akkurat nå... kjennes det ut som jeg skal klare dette! Det gjør du også - med god støtte! Ta kontakt med jordmor allerede nå, få en gjennomgang av fødsel, og få høre dine alternativer...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Hvor er det dere går for å få denne hjelpen? Jeg er annengangsgravid og har skikkelig fødselsangst. Har tatt det opp med både fastlege og helsestasjonen. Det eneste de har gjort er å snakke litt om fødsel og smertestillende (jordmor fraråder meg til og med smertestillende til tross for at jeg gjentatte ganger har sagt hvor mye jeg gruer meg). Til meg sier de bare "Alle gruer seg til fødsel, fødsel er vondt. Sånn er det bare". Har ikke fått noe som helst ekstra oppfølging for dette.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2010 #7 Skrevet 29. mars 2010 Jeg gråt til jeg var helt tom første legetime:-s Da tok de tegningen! Man kan ikke sitte der å si at man gruer seg litt, men man må skrive ned tanker man har ang fødsel, få frem dine virkelige følelser. Man må be om hjelpen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå