Gå til innhold

Prøver her også grunnet manglende respons på skravle. Tapastips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lei av samme gamle småretter. Inspirasjon noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips! Ser ikke så tokigt ut!

Skrevet

Tokigt er det jo, og jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i ribbe sånn uten om jul?... Men god det er den, så den bør testes ved en passende annledning.

Skrevet

Joda, ribbe selges i sverige til enhver tid. Er ikke julemat der, mer hverdagsmat. Skal definitivt prøves:)

Gjest sug lut
Skrevet

Regner med at manchego og serrano da er blant det gamle?

Om du ikke er så nøye på nasjonaliteten på smårettene er det alltid godt med hummus å dyppe godt brød i.

Ditto med mini-bruschetta. Med oliventapenade, gjerne.

Skrevet

Er ikke så nøye på nasjonalitetene nei. Her er en mengde land representert. Har til og med min andre nasjonalitet, Russland, med noen ganger når jeg lager "tapas".

Skrevet

og takk for tips:)

Skrevet

Norsk variant av Huevo Diablo:

6 porsjoner

6 stk. egg

2 ss crème fraîche

2 ss majones

1 ts dijonsennep

1 ss ravigottesaus

½ stk. rødløk

salt og kvernet pepper

ca. 5 dråpe tabasco

Pynt:

ca. ½ boks lodderogn

Hardkok eggene, avkjøl og del dem i to på langs.

Ta ut plommen og bland dem med crème fraîche, majones, sennep, ravigottesaus og finhakket rødløk til kremet konsistens. Smak til med krydder. Settes kaldt til det fylles tilbake i eggene.

Pynt med lodderogn.

Skrevet

jummi! Ser godt ut.

Skrevet

Dampa blåskjell er noe jeg ofte har med på mitt tapas bord foresten. Kjapt, enkelt og alltid godt!

Skrevet

Det er stort sett to ting jeg ikke liker å spise. Lever og blåskjell. Alt annet går som regel ned. (ja normale ting da, ikke bikkjepeniser og geitebjeller og den slags). Men man kan jo lage det til andre:)

Skrevet

Andalusisk gulrot forlanger mine venner på tapasbordet.

Begynn med dressing- bland saft av 1 sitron, 2-3 ss god urteeddik, 5 ss olivenolje, salt, pepper, 1 finhakket løk, 2 finhakkede hvitløkfedd.

3/4 kg gulrøtter vaskes og skjæres i 1/2 cm tykke skiver, kokes knapt møre i saltet vann. Sil av, avkjøl 10 min og bland med dressing.

La stå på benken 1-2 t før servering, ha gjerne hakket koriander i. Nam!

Tortilla española- bytter ofte noe av potetene med squash eller spinat

Grillet flådd paprika- godt til tortilla, salat, tunfiskrøre m kapers osv

Aubergindipp- Melitzanosalata http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift6421.asp

Svin indrefilet, skjærer halveis igjennom på langs, fyller med litt hvitløk og bladpersille, salt og pepper. Spekeskinke rundt. Stek, avkjøl, skjær i skiver. Godt, ser imponerende ut og lite jobb

Har alltid godt brød og grønn salat på tapasbordet

Skrevet

Tusen takk!!

Skrevet

Usted perdone, men Andalusisk Gulrot..?!

Jeg har vært andaluser i ti år og har -aldri- hørt om det?

Om det ikke er for sent vil Patetisk gjerne presentere:

*Dadler med stekt bacon rundt. Spiddes med tannpirker og ála! Spis!

*Pisto: en salig blanding av hovedsaklig tomat, men også sånn grønn sak som ikke er agurk men som ligner, hvitløk, løk og et par grønne og røde paprikaer, som kokes sammen i en flott tjukk suppe, digg med brød.

*Tortilla española må du for all del prøve, men jeg er overbevist om at man MÅ være spansk for å klare å lage det (litt som det at man MÅ være norsk for å valse rundt med shorts, tennissokker og jesussandaler) og ekte spanjoler har en stekepanne som kun brukes til tortilla.

*Vi elsker avokado her, og vi fyller dem gjerne med reker og rosa saus.

*Pil-pil-reker; de kokes i en sterk og nydelig saus med masse hvitløk og sånne sterke paprikahoder.

Skrevet

oi, betyr det at jeg er mer spansk enn norsk? Ganske sikker på at jeg er myyye flinkere til å lage tortilla enn jeg er til å valse rundt i nevnte anntrekk (jeg hater sokker). Jeg har lært noen husmortriks av brasilianske Bernadita som bor i Barcelona nemlig ;-)

Skrevet

mucho gracias!!! Me gusto et eller annet:) Og det er ikke for sent. Skal ikke lage før til helgen:)

Skrevet

Perdoname!

Det skulle være Andalusisk gulrotSALAT!

Ikke at det er noe lettere å oppdrive i andalusia, har en venninne som både har bodd der og drar dit hvert år på flamencokurs og bienale.

Hun elsker tapas og min gulrotsalat, og har lett høyt og lavt etter den i andalusia, har vel funnet den en gang på glass (!!?) og en gang servert.

Oppskriften fant jeg i et norsk matblad for mange år siden, den er en slager og heter det den heter av uvisse grunner.

Opprinnelig skulle den vel smaksettes med ristet karve, men jeg synes koriander er best. Andalusisk eller ei.

Pruebala, esta buenissima!

Skrevet

Hva med arabisk/libanesisk:

Tzatziki, hommus(kikert dipp) , baba ganusj (aubegine dipp), lamme-biff kjøttboller (kefte kebob), falafel, tabouli, Shish Tawook (kylling), små lefser (arabiske kjøpes på invandrer butikker)

http://www.dedemed.com/index.php/Table/Vegetarian-Recipes/#axzz0kFOze3A8

http://www.dedemed.com/index.php/Table/Other-Recipes/#axzz0kJEuzLBm

Pleier å lage disse tingene sammen og det er alltid en hitt:) Nam nam :)

Skrevet

tusen takk! *printer ut*

Skrevet

ojoj Amandine! Det var utrolig mange bra oppskrifter der. Tusen takk!! Nå kan jeg leve på tapas til jeg dauer, hehe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...