Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Jeg langsteker lammelår i dag, men har aldri gjort det før. Har satt den inn under folie på 125 grader. Jeg har hatt på litt vann. Nå ble jeg plutselig i tvil om jeg skal ha på vann eller ikke!! Tenkte at jeg måtte ha det for at det ikke skal bli tørt og for å få mer sjy. Er det riktig?
prekæs Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Du trenger ikke vann før låret har blitt brunt. Heller ikke folie. Jeg krydrer det ferdig og legger det rett i langpannen. og heller på vann senere som da gjerne kokes ut i kraften det evnt har blitt av låret. Viktig. Ikke for mye vann. Hell heller i vann etter behov senere når du skal koke sausen. Gleder meg til påskeaften, da skal jeg spise lammelår og:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har hadde på vann og folie etter under 30 min:( Håper det går bra allikevel! Burde jeg ta det av litt nå da? Nå har det stått i 1 time og 15 min.. HI
prekæs Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Ta av folien. Det går sikkert bra. Vannet koker jo inn etterhvert, så ikke hell av noe. Da heller du jo av den gode kraften og.Blir sikkert nydelig uansett:)
sjøsamen Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Slik gjør du: 1. Gni lammelåret godt inn med salt og pepper. Del hvitløken i tynne båter, stikk lommer i steken med en kniv og stikk inn hvitløksbåter og rosmarinkvaster. 2. Legg løk og gulrøtter i smurt langpanne eller ildfast form. Legg i låret og stikk inn steketermometer, pass på at du ikke treffer beinet. Hell på ca 1 liter vann. 3. Stek på 125° C i 2-3 timer. Når steketermometeret viser 70° C er steken rosa, når det viser 76° C er den gjennomstekt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Takk for spydig svar. Jeg har allerede googlet før jeg spurte om hjelp her. Men det står forskjellige muligheter. Og jeg synes det så mer kokt enn stekt ut, derfor spurte jeg her om råd. Beklager, så mye at jeg tenkte at det kunne være en mulighet! HI
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Og takk til dere som har gitt hjelpsomme svar! HI
sjøsamen Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 jeg hadde faktisk siden oppe fra matprat.no siden jeg og skal lage lammestek i dag for første gang Så var ikke spydig ment fra min side hvertfall... Men masse lykke til til oss begge
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 Var ikke deg jeg siktet til hege78 :-) Takk for oppskriften du kom med. Var innlegget etter deg jeg siktet til. Ble bare så oppgitt over den som skrev inn at det ikke var vanskelig å google. Ble bare litt fortvilt her en stund fordi jeg synes lammelåret så veldig kokt ut og ikke noe stekt. Ser at noen steder skal man ha på vann og andre steder ikke. Tenkte kanskje jeg hadde gjort noe feil siden det ble som det ble. Synes ikke låret ser helt ut som jeg hadde tenkt her, men det skal få stå litt over 1 time til, så jeg håper det ordner seg. Tok av folien en stund og lot det steke litt. Nå har jeg tatt på folien igjen så det ikke skal bli tørt. Men veldig stekt ser det jo ikke ut. Så det blir nok dessverre mer kokt her. Dessverre. Typisk når man skal ha middagsgjester. Godt det er mamma og pappa som kommer da. Men ikke moro å servere mat man ikke er fornøyd med allikevel. HI
Hopptetussa90 Skrevet 28. mars 2010 #12 Skrevet 28. mars 2010 Den metoden du har brukt kalles bresering. Det vil si at råstoffet "kokes" i væske uner lokk eller aluminiumsfolie i ovnen. Ikke så rart at låret ditt har fått et kokt utseende
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 Var det jeg fikk anbefalt av svigermor. Og det har alltid vært godt. Og jeg mente at hun hadde litt vann oppi også. Men så viste det seg at hun ikke hadde det. Og da ble jeg redd at jeg hadde ødelagt hele greia. Har nå tatt av folien så det får stekt en del uten den. Håper middagen ikke er ødelagt. Blir en blanding av bresering og steking her i dag da. Jaja. HI
Hopptetussa90 Skrevet 28. mars 2010 #14 Skrevet 28. mars 2010 Hadde du laget lammestek av bog så hadde bresering helt klart vært å anbefale. Kan jo hende din svigemor tenkte noe i den retningen. Uansett. Lammelår burde stekes med løk og gulrøtter og ca 1 dl væske. Du burde øse over sjyen underveis og tilsette mer væske om nødvendig. Sjyen blir veldig god om du gjør dette og brunet låret før steking i ovnen.
sjøsamen Skrevet 28. mars 2010 #15 Skrevet 28. mars 2010 Tror jeg skal følge rådet til Rekefaen da... Jeg har ikke startet på middagen ennå nemlig. Synes den anbefalingen jeg fikk om 1 l vann på var litt i meste laget. ET garantert teit spørsmål. Har man folie i bunn av panna? Bruker en langpanne...
Hopptetussa90 Skrevet 28. mars 2010 #16 Skrevet 28. mars 2010 Jeg pleier ikke å bruke folie i bunnen av panna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå