Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Har ei venninne som nylig fikk barn. Samme dag som hun hadde født, fikk hun spørsmål fra en pleier/jordmor, om hun ikke skulle reise hjem snart. Hun svarte at hun var sliten og ville se det litt an.. Fikk da til svar at de ikke drev hotell og at både hun og barnet var så friskt at de burde reise hjem.. Er ikke dette frekt å si????
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Eh jo? Er hun første eller flergangsfødende forresten? Her i byen anbefaler de å bli rundt 3 dager om du er førstegangsfødende. Fikk super behandling på barselhotell, med snille pleiere.. Synes det var veldig frekt sagt.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 Nesten så jeg skulle ønske det var meg. Jeg ville dra hjem men fikk slengt i trynet masse dritt i et døgn før jeg bestemte meg for at nok var nok.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Nei ikke førstegangsfødende, men likevel-- HI
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Sorry, jeg holder med personalet på avdelingen. Trangt om plassen, så friske flergangsmødre kan pent ta med seg babyen hjem. De vet jo hva det går i og trenger ikke ligge på barsel for å få veiledning i forhold til saker de allerede kan!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 er vel enig i budskapet... Jenta og babyen bør dra hjem, men det finnes langt hyggeligere måter å si det på!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Mener dere det???? At det er greit å kaste ut mor og barn bare noen timer etter fødsel??
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #9 Skrevet 27. mars 2010 Jeg synes ikke dette er greit. Det er vel en generell liggetid på hvert fall 2 dager, og da skal man ikke 'kaste ut' dem som nettopp har født (selv om det er mange som ønsker å dra hjem så tidlig så mulig).
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #10 Skrevet 27. mars 2010 Man er jo tross alt ikke handycappet fordi man har født barn...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #12 Skrevet 27. mars 2010 Nei, men man er kanskje sliten? Etter lang fødsel på overtid og trenger en dag å komme seg på.. En kan i prinsippet være tre dager på barsel og da mener jeg det bør være opp til mor å bestemme hvor lenge hun har behov for å være der.. Har aldri hørt at noen før er blitt kastet ut av barsel. Ikke var det fullt heller. HI.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #13 Skrevet 27. mars 2010 Det heter handikappet. Og nei, som oftest er man langt fra handikappet etter en fødsel, men man har tross alt rett på to liggedøgn på barsel, uansett om man er frisk som en fisk eller ei.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #14 Skrevet 27. mars 2010 Nei, du har ikke rett på 2 døgn, nei! Du har rett på nødvendig helsehjelp, og det er ikke 2 døgn på sykehus for ellers friske kvinner!
mozell Skrevet 27. mars 2010 #15 Skrevet 27. mars 2010 Jeg ser at det er forskjell på hvor lenge liggetiden er alt etter hvor man befinner seg, men her i Bergen er det vel fremdeles liggetid på 2 dager. Jeg mener at man skal ha lov å være på barsel i denne tiden uten å føle at man tar plassen fra andre, som noen ovenfor antyder.
mozell Skrevet 27. mars 2010 #16 Skrevet 27. mars 2010 For å legge til: selvfølgelig om det er helt krise mht plass, og det er mange som trenger mer pleie, så kan man fortelle om muligheten for tidlig hjemreise og forklare situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #17 Skrevet 27. mars 2010 Da jeg var tredjegangsfødene dro jeg hjem dagen etter, og da spurte noen av pleierene om jeg ikke syns det var for tidlig og dra hjem... Så er nok forskjell, men dårlig behandling absolutt...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #18 Skrevet 27. mars 2010 Jeg hadde sendt en klage, man snakker ikke slik
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #19 Skrevet 27. mars 2010 HI, be venninna di sende en klage. Det var utrolig frekk gjort.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #20 Skrevet 28. mars 2010 Jeg tror at folk har veldig ulike opplevelser på barsel. Jeg er enda utrolig sint over den behandlingen jeg fikk som førstegangsfødende, ville faktisk ha foretrukket å heller bli sent hjem. Jeg ba på mine knær, men fikk ikke lov å dra hjem. Noen av de tingene jeg opplevde: - det første døgnet måtte babyen min tilbringe på nyfødtintensiven selv om den var helt frisk, fordi de hadde det så travelt på barsel (jepp, de sa det rett ut, og jeg hadde ingenting jeg skulle sagt.) - da jeg ba om hjelp til amming, kom en pleier inn å så på at jeg forsøkte å få barnet til å ta puppen, slet litt med det. Etter å ha sett på i ca 2 min, sa hun at jeg ikke måtte forvente å få til amminga med puppene mine. - det ble gjennomført medisinske prosedyrer på barnet uten at jeg hadde blitt informert om det eller godkjent det (de tok barnet ut av armene mine mens jeg sov for å gjøre det, sa senere at de ikke ville vekke meg) - de snakket stygt om barnet mitt mens jeg hørte på (omtalte feks barnet som vanskelig og vrang pga gulping) - de dreit regelrett i alt jeg sa, feks kom og tok barnet når de følte for det uten å forklare hvorfor og uten å komme tilbake med det. (når de var ferdige med det de skulle gjøre, la de barnet på barnestuen uten tilsyn og uten å si noe til meg) Dette ble visst litt av en utblåsning, ikke meningen å kuppe tråden altså. Skulle bare si at barsel kan være en jævlig plass også. Jeg har forresten klaget på mitt opphold.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #21 Skrevet 28. mars 2010 Ingen av oss var der å hørte tonefallet til pleieren.. Jeg synes faktisk det bare høres ut som en spøk, at pleieren kanskje tenkte at siden hun hadde en/flere barn hjemme at hun ville komme seg hjem.. Men sånn er det med hårsåre hormontroll da, man kan ikke si noe morsomt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #22 Skrevet 28. mars 2010 Mange hjernedøde her inne? Argumentasjonen virker sånn i hvert fall. I de aller fleste tilfeller har verken mor eller barn medisinsk behov for å være på sykehus, men de er der for sikkerhets skyld. Akkurat av samme grunn dere FØDER på sykehus, de fleste kunne gjort det samme hjemme, men velger å reise et trygt sted. Førstegangs, fleregangs, who cares?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #23 Skrevet 28. mars 2010 Her oppe el liggetida 3 daga for vaginal og 5 daga etter ks, har ingenting å si om man e første eller femgangsfødende. Men nu vet jo ikke vi alt da, kanskje va d flere i fødsel akkurat da og det kom til å bli manko på plassa? Om venninna di ikke hadde sydd,mista mye blod osv og var i relativt god form e d jo ingenting i veien for at dm kunne sport om ho ville reise hjem tidligere enn vanlig? Men ikke ok å at dm "jage" ho vekk, og særlig om ho føle sæ sliten!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #24 Skrevet 28. mars 2010 Ikke helt pent å spørre om sånt, men jeg lurer på på om jordmor egentlig formulerte seg slik, eller om venninnen din oppfattet at det var det hun mente...?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #25 Skrevet 28. mars 2010 "Her oppe el liggetida 3 daga for vaginal og 5 daga etter ks" Vet ikke helt hva du mener med det. Det er ingen "standard" liggetid etter en fødsel. Jeg var på sykehuset 6 dager med førstemann, pga ulike ting /vaginal fødsel), men bare 2 etter ks'et - siden vi begge var i super form.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå