Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Er det noen som har skrevet det før? Fikk beskjed av min jordmor at det var lurt å ha med en liten ønskeliste i stikkordsform til sykehuset når jeg skal føde. Om jeg evnt trenger familie, eller dobbeltrom, evnt om det er noen smertelindringer jeg øsnker å prøve mer enn andre osv, eller andre spesielle ting. Er dette veldig vanlig, og hvordan blir det tatt imot når man kommer inn for å føde? Tar dem veldig hensyn om man ønsker spesielle ting? Vi bor et stykke unna sykehuset, så skal be om at barnefar får sove over 1 natta med meg og babyen, men om han hadde ville vært der lenger, er det mulig? Noen som har erfaring med det? Noen som har noen tips til hvordan man skulle skrevet en slik en ønskeliste? Sorry men er helt grønn på detta og førstegangs fødende, og har egentlig opplevd at sykehus tar ønsker sånn særlig alvorlig. Barnefar har diabetes i tilegg, så det er viktig at han får tatt medisinen sin, og ikke minst spise regelmessig og måle blodsukker. Dette er vel noe jeg burde få med på lista. Noen som vet foresten hvor mye det koster for far å ligge over med meg og babyen, med tanke på mat og slikt? Håper noen kan hjelpe meg litt
Lemonia Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Om far får overnatte eller ikke avhenger av der du skal føde. Har de familierom eller barselhotell får far overnatte. Er det vanlig barselavdeling må du belage deg på at han må reise hjem allerede første natt. Er det lite folk på barsel den tiden kan det tenkes de sier ja til at han overnatter, men det er ikke noe du kan regne med. Det koster vanligvis ingenting for far å overnatte, men noen steder må han betale måltidene sine selv. Når det gjelder ønskeliste er det etter min mening ganske unødvendig. Det er ikke som om du under fødselen er ute av stand til å fortelle hva du ønsker deg og jordmor snakker jo med deg og spør deg hva du vil. I tillegg kan du aldri vite hvordan fødselen vil forløpe og det kan godt tenkes at mange av ønskene dine bare må vike for viktigere ting. De tar jo hensyn til dine ønsker, men det gjør de uansett om du har med en ferdig liste eller ikke. Så min mening er at det ikke er verdt å bruke tiden på.
Gjest Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 Barenfar sin diabetes må han vel strengt tatt passe på selv mens du føder. Hvorfor skal jordmor vite om det?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Jeg har hørt at jordmødre fnyser litt av slike ønskebrev. Det kan sikkert være greit å skrive ned noen stikkord på et ark og ha med seg, men hvis jeg var deg ville jeg latt bf ha dette brevet og ha ansvar for å ta det opp med jordmor hvis ikke du greier/husker det...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Jeg hadde med et slikt ønskebrev, som jordmor ikke fnøs av, tvertimot. Google ønskebrev og fødsel, for inspirasjon. Den blivende pappaen er ikke hovedpersonen og skal ikke føde, så han bør passe på diabetesen sin selv, men det klarer han vel??
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Hvis det er ting du tror det blir pinlig å snakke om og som er viktig for deg tror jeg et brev kan være en god idee, men vær forsiktig med å detaljplanlegge fødselen. Det blir sjeldent akkurat som man har forventet.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Takker for svar Men ja kan jo bare ha med i stikkord form da: Ønsker familierom etter fødsel Ønsker alt av smertelindring tilgjengelig Ønsker at far skal bli involvert i fødselen Ønsker at det tas hensyn til at jeg har bekkenløsning, og at forskjellige fødestillinger tas i bruk for å finne best mulig for meg. er ikke så mye jeg ønsker da hehe, men så dere mener at det er ikke verdt å nevne at han har diabetes? Han er jo såklart flink å passe på sjøl, og vi skal jo ha med mat og alt til han, men man vet jo ikke hvor mye, eller hvor lang tid det tar. Derfor jeg tenkte om han fikk farlig lavt blodsukker eller noe, slik at han besvimmer eller i verstefall havner i koma. Men jeg er nok bare overnervøs for det hele med selve fødselen, sikkert derfor jeg tenker at alle de verste tenkelige ting kan skje HI
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 Bare et lite apropos - der jeg fødte måtte vi føde inne på familierommet dersom vi skulle ha det - og der var det bare såkalte naturlige fødsel som var tillatt, dvs ingen smertestillende. Jeg hadde egentlig lyst på familierommet, men valgte heller smertestillende
Lemonia Skrevet 27. mars 2010 #9 Skrevet 27. mars 2010 Ja, det er vanligvis et krav. Der jeg fødte var familierommene forbeholdt i første omgang de som hadde barn innlagt på nyfødtavdeling (altså uansett hva slags fødsel de hadde hatt) og deretter de som hadde født på mykenheten.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 I mitt tilfelle bare dreit de ansatte på sykehuset langt opp i ønskelista mi. Ikke ha for høye forhåpninger til at ønskene dine skal bli fulgt dersom du skriver dem ned. Men, lykke til :-) Får jo håpe de tar ditt på alvor da dersom du skriver et.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 Min erfaring med jordmødre er maktsyke, og liker å bestemme over de fødende. Tok opp nettopp dette med ønskebrev med den jordmoren jeg går til nå, og hun bare lo og sa: "Vi kan dette, vi gjør det vi mener er best." Men du kan jo gjerne skrive en liste, men sjansen for at de tar hensyn til den er minimal.
Shamandalie Skrevet 28. mars 2010 #12 Skrevet 28. mars 2010 Men hvorfor skulle de fnyse av brevet, når det er jordmor som ber henne skrive det? Jeg fikk også beskjed (på omvisninga på føden) om at det var mulig å skrive en liten lapp å legge inn i sv.skapspapirene. Jeg tenker nok også som så at man aner jo ikke hva man går til,alle fødsler er forskjellige. Enda mindre vet man når man er førstegangs Derfor er en slik liste overflødig. Det er jo ikke sånn at man mister munn og mæle. Det er vel kanskje mer hvis du har noen helt spesielle ønsker, som f,eks at du ikke kan spise kjøtt eller ikke tåler saft med jordbær e.l. MEN en annen sak, jeg synes nå dere skal fortelle de på føden om fars diabetes, de passer nok ikke på han i den forstand, men de hyggelige erfaringene jeg har gjort meg med jordmødre tilsier at de iallefall husker å spørre far om han har husket og følge med =) Sist fødte vi i Bodø. Der betalte far 250 kr pr døgn (fikk regning i posten leeenge etter fødsel), for overnatting og mat. Jeg fødte på vanlig fødestue,med både epidural, lystgass og badekar/dursj, så ble vi flyttet over til familierommet etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 Synes det er rart at alle mener man kan snakke under fødsel, bare fordi de klarte det selv. Jeg hadde rask fødsel, med konstante rier, og klarte ikke å gjøre rede for meg. De spurte meg om ting som var veldig viktig underveis i fødselen, og jeg klarte ikke å svare. Det var mannen min som oppga alle personalia, selv ikke det var jeg i stand til. Noen fødsler er faktisk så vonde og intense uten pauser at man ikke klarer å gjøre rede for seg. Om det hjelper med et brev, vet jeg ikke, men det skader kanskje ikke heller.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #14 Skrevet 28. mars 2010 Jeg synes stikkordslisten din var flott. Ta den med deg når du kommer til sykehuset. Jeg mener at mannen din burde klare å passe sin diabetes på egenhånd. Dere må da kunne planlegge å ta med mat nok slik at han ikke går i koma? Hvis du er redd for at det skal skje virker det ikke som han har kontroll på sin diabetes. Hvis du skal skrive ønskebrev så fatt deg i korthet, gjerne i stikkordsform. Jeg er ikke jordmor, men har en jobb som gjør at jeg får ønskebrevene og alle papirer på de fødene etter utreise. Enkelte skriver tre tettskrevne sider på datamaskin, og det blir masse svada. Mye enklere for jordmor at du fatter deg i korthet og bare tar med det som er viktig. Jeg skrev ikke ønskebrev, jeg mente det ikke var nødvendig. Jeg var i stand til å gjøre rede for meg hele fødselen. Jeg gav uttrykk for mine ønsker overfor jordmor muntlig, men ting gikk ikke som planlagt og på grunn av situasjonen som oppstod kunne ikke ønskene i forhold til selve fødselen imøtekommes. Fødselen endte med et akutt keisersnitt med fare for barnets liv etter 20 timer med rier. Vær klar over at det er et ønskebrev og ikke rettigheter som du har. Jordmødrene vil gjøre det de kan for å oppfylle ønskene dine, men ofte går ikke ting som planlagt og ting blir annerledes enn man hadde tenkt. Vær forberedt på å ta ting som de kommer. Ønsker deg lykke til med fødselen.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #15 Skrevet 28. mars 2010 Hvis du skal lage ønskeliste er mitt råd at du tenker nøye gjennom hvordan du formulerer deg. Jeg hadde skrevet i mitt første ønske brev at jeg _helst ikke_ ville ha epidural men at jeg ville se an hvordan ting gikk. Jordmor sa til meg etter fødselen at hun oppfattet dette som at jeg _ikke_ ville ha epidural eller noe annen form for medisinsk smertelindring i det hele tatt! Så man kan misforstå ganske mye når man "skummer" gjennom et sånt brev, som jeg tror jordmødrene gjør (mitt var forøvrig bare på under en A4 side). Denne gangen gruer jeg meg veldig til fødsel nr 2 pga ting som skjedde under fødsel nr 1, og jordmor på helsestasjonen har da anbefalt meg å skrive et brev om nettopp dette, at jeg kommer inn som veldig nervøs og redd, og med noen referanser til forrige fødsel. Det tror jeg er lurt, at de får vite hvordan du har det og hva du tenker om fødselen. At du tenker på fars diabetes osv, sier jo noe om at du er generelt bekymret for hele situasjonen tolker jeg.
Lemonia Skrevet 28. mars 2010 #16 Skrevet 28. mars 2010 Jeg hadde også en intens fødsel hvor jeg omtrent ikke sa et ord. Nikket eller ristet på hodet innimellom når jordmor snakket til meg. Mannen min var den som svarte på vegne av meg, og vi hadde jo snakket om fødselen på forhånd så han visste hva jeg ønsket og ikke ønsket. Så det var overhodet ikke noe problem at jeg ikke sa så mye selv, ingenting ble gjort mot min vilje likevel og det er ikke som om mennene ikke er i stand til å forklare ting de også. Jeg synes ikke det hadde hjulpet med ønskeliste for selv om man har klare tanker på forhånd kan det godt være man ombestemmer seg når man faktisk er midt i fødselen. Jeg hadde ikke syntes det var noe særlig hvis jordmor fulgte en ønskeliste slavisk fordi jeg ikke klarte å protestere., for å sette det på spissen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå