*Silkeblomst* Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Ble henvist av jordmor i går. SF-målet gjorde nemlig et hopp på 6 cm fra uke 33 til uke 36. Fra å ligge godt innenfor det grønne området hoppet jeg plutselig laaangt over. Jordmor mente at det kunne være mye fostervann, siden det ikke ble gjort andre funn hos verken meg eller babyen. Fikk ul idag, og det ble konstantert at barnet allerede er 3,8 kg! Jeg er idag 37+5. Legen estimerte med at barnet vil være 4,5 kg (+/- 500g) ved termin. Jeg kan altså risikere at babyen vil være 5 kg når den fødes. Fødte sist 16 dager før tiden en jente på 3720g, så målene stemmer jo ganske godt i forhold til dette. Jeg hadde/har ikke hatt sukker i urinen i noen av svangerskapene, men må uansett ta en glukosetest for å utelukke svangerskapsdiabetes. Trodde noe var på gang i går da jeg hadde ligget og vridd meg om natten pga vonde sammentrekninger, og rosa slim på papiret om morgenen. Jordmor kjente også at jeg har 1 cm åpning, og bekreftet at det nok var slimproppen som gikk. Hadde også da nedpress i magen store deler av gårsdagen. Men idag kjenner jeg ikke noe slikt. Ønsker så inderlig å føde snart! Magen er altfor stor, men jeg må også innrømme at tanken på å føde et barn på 4,5-5 kg ikke frister (19 dager til termin idag) Flere som har det slik?
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 sånn hadde vi d også.. våprt første barn ble estimert til å bli ca 4400 ved termin.. de trodde han var 3700 gram i uke 36.. men som regel så stemmer ikke disse målene helt.. for lillemann var bare 3000gram han når han ble født tre dager før termin.. hadde en venninne som akkurat måtte ta keisersnitt for bebisn lå i seteleie og de trodde han var for stor.. men han var godt under fire kilo.. så jeg ville tatt d med en klype salt.. du vet jo aldri.. før den er kommet ut.. når jeg ventet første fikk veninnen min en jente på 4500 gram og hun hadde en kjempe fin fødsel revnet ikke eller noe.. mens jeg som hadde et så lite barns revnet mye.. så man vet liksom aldri..
*Silkeblomst* Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2010 Må innrømme at dette var litt godt å høre. Det er vel bare tiden som kan vise om dette stemmer eller ei Håper uansett at jeg går i fødsel om ikke så lenge.
Trultemor73 Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Har ikke vært på vekststimulering, men vet jeg får en stor baby. Nr. 1 ble født 21 dager før termin og veide 3790 gram, nr 2 ble født 17 (19) dager før termin og veide 4450 gram og 52 cm. Nå venter jeg nr. 3 og har 18 dager igjen til termin. Har satt 19 i parantes, da jeg har blitt satt 1 uke tilbake med nr. 1 og 3 og 5 dager tilbake med nr. 2. Det vil si at føder jeg i dag så får jeg nok en baby på rundt 4,5 kg. Jordmor mener at jeg fint kan føde en baby på over 5 eller 5,5 kg og at jeg derfor ikke trenger vekststimulering. Jeg er ikke mer en 164 cm høy og ganske slank i utgangspunktet og har ikke så lyst til å presse ut en så stor baby. Men det virker som jeg ikke har noen valg. Merker jeg begynner å bli litt stresset, da jeg ikke har noen særlige kynnere eller noe annet som kan tilsi at fødselen kommer igang med det første. Legen mente at det var først med baby nr. 5 at vekten kunnne gå litt ned igjen, og så lenge det er samme barnefaren, blir vekten somregel høyere frem til dette. Skal til jordmor på mandag. Får høre litt mere da. Hun var ganske så sikker for 1 1/2 uke siden at jeg kom til å føde før jeg skulle til henne igjen. Lykke til alle med store babyer. Den gode nyheten er jo at det helt sikkert er lettere å skifte bodyer på en på 4/5 kg enn en på 2/3 kg.
❤lille stjerne❤ Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 av alle de som jeg vet om som har vært på vektestimering så har det ikke stemt i det hele tatt, så jeg ville ikke tatt det så alvorlig. Vektestimering er veldig upresist, så det stemmer veldig ofte ikke. De aller, aller fleste babyer passer til å bli født av den mammaen de har!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå