Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 hvordan gjør dere det??? hva slags gjær bruker dere?? fersk eller tørr??? hever dere en gang og så baker rundstykkene ut og så i kjøleskapet??? varm kald væske??? På forrhånd takk :-) ha en god lørdags kveld ;-)
tante grusom master of law Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Jeg kaldhever søtbakst med tørrgjær og kaldt vann. Lar deigen heve i romstemperatur. Men det er som sagt søtbakst... Ikke det du spurte om what so ever, hehe
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2010 Takk for raskt svar ;-) er ikke det samme om det er søt eller ikke søt gjærbakst da??? ;-) men hvor lenge hever du den da??? over natta??? da er det 1 gangs heving du gjør det da???
tante grusom master of law Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 hmmm. Er faktisk ikke sikker på hvor lenge den hever. Ser liksom på den når den er ferdig. Tipper to timer. Tar ikke så lang tid når man gjør det på den måten. Men man kan også gjøre som du tenkte, og heve i kjøleskapet. Da skal den stå i 8 til 10 timer. Det blir meget saftig og godt!
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2010 da skal jeg prøve......;-)
tante grusom master of law Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Siden jeg ikke har prøvd dette med rundstykker, så kanskje du bør følge tipsene her isteden? http://www.regal.no/Aktuellt/Kaldheving-gir-saftigere-bakverk1/
Ranveig R Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Eg har bakt kaldheva rundstykke mange gongar. Brukar ferskgjær, men berre halv mengde av vanleg. Rørar den ut i kaldt vatn, og lagar vanleg deig. Den blir gjerne litt meir klissete enn normalt, men det er ok. Rører saman og triller ut med ein gong. Deretter legg eg rundstykka på bakebrett, vrir opp ein bakehandduk i kaldt vatn og legg den over brettet. Til slutt set eg brettet i kjøleskapet, og då pleier rundstykka å vere ferdig heva neste morgon (etter kanskje 9-10 timar?). Om dei ikkje er heilt ferdigheva tar eg dei ut og lar dei stå i romtemperatur (ev. over varmt vatn) ei lita stund før eg steikar dei.
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2010 Tusen takk:-) da skal jeg prøve det neste gang. ble ikke noe i kveld..... da jeg skulle starte så kom Migrene anfallet jeg har ventet på :-( men skal ta å lagre hele tråden :-)
Ranveig R Skrevet 27. mars 2010 #9 Skrevet 27. mars 2010 Gjer det. God bedring, det er noko DRITT det der :o/
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2010 Gratulerer med dagen Ranveig R ;-) og ja migrene er no dritt :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå