Gjest sug lut Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Så innlegget ditt på BAM ang påske, og lurer litt på følgende: er det noe system i når man er offentlig gudelig og når man ikke er det der borte? Du sier det ikke er noe fri rundt påsken, men hva med fridager i jula? Og hva med God bless America sånn generelt, og one nation under God?
Tokatter_USA Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Nei, det er ikke noe logisk system. Iallfall ikke som jeg har funnet. Det virker som det er en stilltiende overenskomst at man har fridager rundt jul, og det er ikke noe det krangles om, stort sett. Men man skal være forsiktig med å si "Merry Christmas", man bør si "Happy Holidays" eller "Season's Greetings" (det siste sier man vel ikke, det står bare på julekort), hvis man ikke kjenner vedkommende godt. Egentlig skulle barna få fri 2. påskedag, men de hadde så mange "snow days" (skolefri p. g. a. snø) at de må gå på skolen på dager som ellers ville vært fri. Men nå slår det meg at kanskje de får skjærtorsdag og langfredag fri. Nå har jeg sjekket. De har langfredag fri. Snups går i barnehagen mandag, tirsdag og onsdag, så jeg hadde ikke fått det med meg. Postkontor og bank er sannsynligvis stengt den dagen også, men alle andre må jobbe. Bankene er private og kan gjøre som de vil, men postkontoret er jo federalt... Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg tror at postkontoret har stengt ved hver mulige anledning. Dog ikke Yom Kippur eller Eid. (Selv jobber jeg hver dag uansett, de eneste dagene som er hellige nok for meg til å ta fri er juledagene, og om mulig, 17. mai.) God bless America og One Nation Under God er ikke noe jeg hører til vanlig. De jeg omgis av sier ALDRI sånne ting, og vil nok helst eliminere One Nation Under God fra the Pledge of Allegiance (den setningen ble lagt til i 50-årene). Sånne fraser kommer fra republikanerne og de konservative, og når de blir uttalt, viftes i grunnen et flagg som kunngjør hvilken leir man tilhører. Også i media er det ganske sikkert at om man hører setningen "God bless America" uten ironisk undertone, så er det en konservativ TV- eller radiostasjon man hører på. Gjerne sørstatlig. Det kommer nok litt an på hvor man bor. Jeg bor i et luthersk område, og bortsett fra at folk har det med å gå i kirken, er det ganske likt Norge. I muslimske eller jødiske områder har de kanskje helt andre fridager, uten at jeg har tenkt over det før nå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå