Gå til innhold

Legen fant ikke hjertelyd, og sier at jeg ikke skal være bekymret


ellen_

Anbefalte innlegg

Jeg var hos lege i går, 15+5, og jeg spurte om han kunne høre etter hjertelyden. Han forsøkte, men fant ikke noe. Han sa at dette var helt vanlig og at jeg ikke skulle bekymre meg. Men det gjør jeg selvfølgelig.

Han er jo en vanlig lege og ikke en jordmor, så vet ikke hvor mye erfaring han har få det.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, vet di sier at det kan være vanskelig og finne helt frem til uke 16. Ved første graviditet var jeg hos jordmor da jeg var ca 13 uker, ho fant den ikke. Havna på legevakta da jeg var 17 uker og han lette også veldig lenge før han fant den... De er jo ikke så store enda, og flytter fort på seg. Men han kan jo også bare ha leita på feil plass?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet, i tillegg til at det kan være vanskelig å finne tidlig er at du ikke er like langt på vei som du tror du er. Kan jo tenkes at du i realiteten er bare f.eks. i uke 13 og at det er med på å gjøre det enda vanskeligere å høre hjertelyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke vil prøve å høre etter hjertelyden så tidle, akkurat pga at den kan være vanskelig å finne/høre.

Ikke uvanlig at man venter til ordinær ultralyd i uke 17-19 med å å finne hjertelyden. Så tror ikke du skal bekymre deg for mye pga det. :o)

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI !:)

Jeg var hos legen før helga, var da 13+1, og plutselig ville han sjekke hjertelyden. Jeg ble litt skeptisk, men har jo hørt om mange som har hørt hjertelyden ned i uke 8. Så da tenkte jeg at da finner han den nok nå! (er 2 gangs) Men neida han fant ingen hjertelyd.. :( Men han sa også etterpå at det ikke var alltid de fant den så tidlig og han hadde et veldig gammelt og dårlig apparat. Men da ble jeg kjempe bekymra.... Så han henviste meg til tidlig UL pga av at JEG er bekymra, ikke han. Skal dit i morgen! Gruer meg veldig, men da jeg var der for å få time ble hun litt irritert på legen for han hadde prøvd å finne den. Hun syntes ikke de burde prøve før uke 17.. Og sa jeg ikke skulle bekymre meg for at han ikke fant den! Så da må jeg bare krysse fingra for at alt er bra i morgen! :)

Ble litt langt, men ville egentlig bare få frem at selv om mange hører hjertelyden tidlig så er det ikke noen regel som sier at man skal kunne høre den så tidlig! :) Alt er nok bare bra med den lille i magen din!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg skjønner du ble bekymra da! det er så mange idiot leger, som ikke helt vet hva de driver med, og ikke er klar over hvilke tanker som settes igang ved å ikke få svar på det man lurer på.

 

Jeg var hos en stuuuuuupid lege i Australia, og hadde en UVI, han ville gjerne da høre etter hjertelyden. (Seriøst, jeg var 7 uker på vei...men hva visste jeg liksom. )Og når han ikke fant en, sier han "hmm, that's strange..." IDIOT. Og selvfølgelig ble jeg redd, for jeg visste jo ike bedre, og det gjorde jaggu ikke han heller. Jordmora mi her hjemme sa for et par uker siden , når jeg spurte om vi kunne lytte, at hun aldri gjorde dette før man var 15 uker på vei, i frykt for å bekymre den gravide. Ligger livmoren over, eller ungen litt langt inni der, eller at du kanskje har en bakoverliggende livmor, så kan det ta maange uker før man hører no.

 

Men alt er heeelt sikkert i skjønneste orden, så ikke bekymre deg, HI! (= Men, jeg skal love deg at når du endelig får høre det, så vil det være den herligste lyden du noen gang har hørt. (= Kjempe lykke til i morgen. Oppdater oss da. (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos fastlegen i uke 10 og han kunne ikke høre hjertelyden. På fredag var jeg hos jordmor, var da 15 + 4, og hun sa til meg at hun kunne høre etter hjertelyden hvis jeg ikke ble bekymret hvis vi ikke hørte noe. Hun gjorde det veldig klart at det ville være helt normalt å ikke høre noe så tidlig! Jeg var heldig, men hadde også vært på tidlig innvendig ultralyd og hørt hjerte tidligere. Første gangen var jeg kun i uke 6 og fikk faktisk både se, og høre hjerte som slo. Selvom det er helt normalt å ikke høre hjertelyden i uke 15, kan du jo vurdere en innvendig ultralyd hvis du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte "tvinge" legen min til å høre etter hjertelyd når jeg va 15+4 for han sa d va for tidlig å høre den enda..vi klarte å høre den etterhvert da men tror ikke du skal bekymre deg for d nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...