Gå til innhold

Ang. stebarn, pengebruk osv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som mener at "når man er blir sammen med mannen, blir man sammen med barna!" og at man da må godta å bruke av egne penger til stebarna sine.

For det første, så er det mange som ikke engang MØTER stebarnet sitt før de allerede er i forholdet med faren deres, fordi han vil skjerme dem fraå "bare" møte en flørt, men heller la barna treffe den nye damen når det er blitt seriøst. Mange vet dermed ikke hva de går til, hvordan barna er, hvordan den økonomiske situasjonen er, osv. Så å si at man godtoik det dagen man ble sammen med en barnefar er bullshit. Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Alle situasjoner med eksen som er barnas mor er også forskjellig, så mange ANER ikke hva de går til.

Og det å bruke av egne penger til stebarna: Det er greit når det gjelder mat, strøm, husleie og aktivteter når de er her, men ikke FAEN at jeg hadde betalt frisørtimer til andres unger mens man sitter i et økonomisk uføre selv og har egne barn å ta seg av som IKKE bare kan dra til mamma etter samværet. Man prioriterer selv om man har særkullsbarn, de kan ikke få alt bare fordi "de trenger det" mens resten av familien spinker og sparer på maten.

Og for å være helt ærlig; hvis det hadde blitt slutt mellom meg og mannen min, og han fikk seg en ny dame.. Så hadde jeg blitt FLAU på både mine og hans vegne og den nye dama måtte dra seg på jobb for at mine barn skulle blitt frisert på håret og fått seg nye sko.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man dårlig råd er det klart at man som samværsforeldre ikke nødvendigvis bruker like mye penger på barnet som man gjør med barna man har full omsorg for.

Jeg for mitt vedkommende tok med meg et barn inn i forholdet, som bor fast hos oss men er på samvær hos sin far. Det har aldri kosta samboeren min en kalori og bruke penger på mitt barn, uansett hva det skulle være. Frisørtime, nye sko, ny sykkel, osv. Men det går ikke utover vårt fellesbarn, da. Her får alle likt, samme hvilken konto det kommer fra.

Skrevet

Det blir noe annet for mødre,for de får nemlig dobbel barnetrygd samt bidrag fra faren som de skal bruke på barnet.

Og tro meg, hvis han mannen din hadde hatt dårlig råd, og du hadde hatt dårlig råd, så hadde ikke han kjøpt en sykkel til barnet ditt for sine penger før han så at dere hadde hatt råd til det.

Men blir som sagt noe annet med mødre og stefedre, fordi det er meningen at mødre skal betale for dette hvis de har hovedomsorgen. Det er det ikke fedre som skal, ihvertfall ikke stemødre.

HI

Skrevet

Jeg får da ikke dobbel barnetrygd når jeg har samboer, ei eller noe særlig med bidrag. Men ja, jeg skjønner poenget ditt.

Uansett, VI hadde ikke kjøpt sykkel til jenta om VI ikke hadde hatt råd til det. Det er ikke dine og mine penger, det er våre. Guttungen (som er vårt felles barn) får ikke dyre ting om vi ikke har penger til det. Ikke prioriterer vi noe til han fremfor henne, heller.

Jeg regner med at jenta mi får det hun trenger hos sin far, og hvem av de som betaler det har jeg igrunn ikke tenkt så mye over. Regner med de har fellespott de også.

Skrevet

Hi igjen.

Ja, så lenge man bruker det man har råd til!

Jeg blir bare så SINNSYKT provosert av disse damene som sier at barna må få det de skal ha, og at det er en selvfølge at stemor skal betale selv om de ikke har så god råd. Man prioriterer barna likt, ihvertfall! Stebarn kan ikke få frisørtime, hvis fellesbarna må lide i matveien pga dette!

Tror det er sjalue alenemødre som sitter bak kommentarene.

Skjønner dere ikke at vi stemødre ikke har spesielt lyst til å sitte igjen som en fattiglus etter samværstiden, bare fordi stebarna skal få det de peker på?

Skrevet

Når jeg ser slike innlegg er jeg så TAKKNEMLIG over at mannen min sin eks er såpass oppegående som hun er.

Hun skjønner når vi ikke har råd til å trø til ekstra, og sier i fra i god tid hvis det er noe han trenger, eller vi skal hjelpe til med, som bursdagsfeiringer, ny sykkel osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...