Gå til innhold

Hvor sent kan man ta ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg hørt om flere tilfeller der navlestrengen har vært rundt hodet på babyen slik at det har vært kritisk for babyen under/etter fødsel. I det ene tilfellet døde babyen. Er nå selvsagt livredd for at dette skal skje. Noen som vet hvor sent man kan ta ultralyd for å sjekke at navlestrengen ikke er rundt halsen? Er nå i uke 37, er det for sent til å ta ultralyd nå i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, uff, det er jeg også redd for. Jeg skal på UL i uke 36 for å sjekke str på babyen, og da skal jeg sjekke om navlestrengen er der den skal :)

Jeg var på UL i niende mnd sist svangerskap, så man kan vel ta UL når som helst.

Skrevet

Du kan ta ultralyd helt til ungen er ute, men det hjelper jo fint lite..... Navlestrengen kan komme rundt barnets hode under fødselen og det er jo da det er farlig.

I mors liv vil strengen mange ganger legge seg rundt påde hals og hode,men den er svært tøyelig (som en telefonledning med snurrer på...) og vil derfor ike utgjøre noen fare for ungen med tanke på kvelning. Under fødselen derimot, er det en viss fare for at slikt kan skje og da er det farligere. Fast da er man nøye overvåket og man merker om fosterlyden faller.

Ei venninne av meg fødte en velskapt unge som kom ut med strengen rundt halsen, dette ble oppdaget i det han sto i åpningen og da stakk jordmor to fingre inn på hver side av halsen og holdt igjen strengen slik at den ikke skulle strupe ungen på vei ut.Dette gikk helt bra og var ikke dramatisk på noe vis.

Ei annen venninne av meg mistet ungen sin under fødselen da det oppsto en blodpropp i navlestrengen..... Men dette er to av sikkert hundre venninner/bekjente jeg har som har fått unge det siste året.

Det er tusen ting som "kan" gå galt under et svangerskap og en fødsel, men sjangsen for at det går galt, er forsvinnende liten (selv om det jo da skjer). Vi har ingen kontroll på dette uansett og for de fleste av oss går det bra, heldigvis.

Skrevet

Det er så mye som kan gå galt i verden og hvis du skal bekymre deg for alt så blir du gal. Forsøk å tenke at alt er fint til det motsatte er bevist:)

Når min første ble født hadde jeg ultralyd 6-7 timer før gutten kom ut (av helt andre grunner) og han kom med navlestrengen surret 2 ganger rundt seg. Godt jeg ikke visste det, for jeg var bekymret nok:D Det gikk helt fint, han var, og er, en sterk og frisk gutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...