Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Er det så mye hokus-pokus på Steiner som media skal ha det til? Leser dere personlighetstyper utifra ansiktstrekk og dans?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 dette med personlighetstyper utfra ansiktstrekk var noe media blåste opp og ut av dimensjoner! Dette er en bitteliten del av Rudolf Steiners pedagogikk, og slike typologier var svært vanlige på den tiden han levde. Han var barn av sin tid, og inlemmet dermed dette i sin lære. Steinerpedagogikk pr. i dag beskjeftiger seg selvfølgelig ikke med slikt.. (ikke HI)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #4 Skrevet 26. mars 2010 He he, nei det gjøres hverken av lærere eller elever! Er så mye tull som skrives altså. Men er det noen flere her? Tenkte ikke starte en steinerdebatt nå, egentlig.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Jeg er ikke steinerbarn, men har søkt inn barnet mitt fra høsten, under tvil. Vil du anbefale det, du som selv er steinerbarn?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #6 Skrevet 26. mars 2010 Absolutt, er selv fornøyd med å ha gått der. Der tar man i mye større grad hensyn til barnet og hvordan barnet er og lærer best på de ulike alderstrinnene. Opptatt av stemning og god atmosfære, feiringer, men uten at dette gikk ut over undervisning og læring. Jeg vil også ha mine barn der. Du kan jo lese litt på steinerskolen.no, der står det litt mer trur eg.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Jeg studerte (såvidt) sammen med en jente som hadde gått hele veien på Steinerskolen - barneskole, ungdomsskole og videregående. Hun slet veldig med å tilpasse seg høyskolestudier. Hun hadde blant annet aldri forholdt seg til en lærebok, sa hun. De laget sine egne bøker! Før hver eneste forelesning var hun hektisk i kinnene og spurte alle om hvor langt de hadde kommet i lesing av pensum, og om de følte seg forberedt til forelesningen. Vi andre prøvde å fortelle henne at hun måtte prøve å slappe av, at det var helt vanlig å ikke få til å lese alt (man bør jo være i stand til å velge ut deler av pensum, ellers blir det lett utrolig mye jobb).. På forelesningene tok hun også utrolig mye plass. Hadde minst 10 spørsmål hver eneste time, og de var egentlig ikke spørsmål engang, mer betraktninger om hva hun følte rundt stoffet, ting hun hadde opplevd osv... Det føltes bare utrolig pinlig etterhvert. Der satt vi 50 stk og hørte på hennes betraktninger i time etter time, og ingen greide å begrense henne heller... Hun sluttet etter to måneder.. Det er klart at denne jenta sikkert hadde problemer av andre slag enn at hun ikke helt greide å tilpasse seg det teoretiske, men jeg tenker at Steinerbakgrunnen hennes ihvertfall ikke gjorde ting noe lettere for henne...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 Vel, man har også lærebøker på steinerskolen oppover i klassene, og faglitteratur man må lese og forholde seg til, typisk slik som blir "slengt ut" om steinerskolen, he he, (ala "bare eurytmi og sang der ja, eventyr og ingen lærebøker"..). Det er gjort flere undersøkelser, og steinerbarn tar svært ofte høyere utdanning, og kommer godt ut på mange plan. Samfunnsengasjerte, lite rasisme, osv. Jeg har selv tatt høyere utd, og det har nesten alle fra min tidligere klasse også gjort. De har blitt alt fra lærere, sosionomer, advokater, leger, psykolog, arkitekt, kokker, til snekkere og treningsinstuktører (ikke at det har noe å si hva, men bare som en motvekt til ditt bilde av en tidligere steinerelev).
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #9 Skrevet 27. mars 2010 Hun var ikke god nei, tror ikke offentlig skole nøvendigvis hadde gjort det bedre..
Miss Misantrop Skrevet 27. mars 2010 #10 Skrevet 27. mars 2010 Ja, 3. generasjon og har 4 generasjon på vei. For meg var det en fantastisk skoleopplevelse. Jeg gikk også noen år på offentlig skole og syntes det ble veldig "trangt". Var så heldig å ha en fantastisk matematikk lærer som inspirerte meg til å studere faget videre, og selv om jeg ikke jobber innen feltet i dag ga den mastergraden meg veldig mye. Steinerskole er kanskje ikke for alle, men det var virkelig skolen for meg.
Miss Misantrop Skrevet 27. mars 2010 #12 Skrevet 27. mars 2010 I Norge er privatskoler subsidierte så da jeg gikk der var det rundt 1000 kroner i måneden. Mange gir et tillegg hvis de klarer slik at familier som ikke har råd til det det koster får en rimligere pris. Solidaritet står sentralt i steinermiljøet.
Miss Misantrop Skrevet 27. mars 2010 #13 Skrevet 27. mars 2010 Jeg sjekket faktisk prisene i usa og der ble det (der vi bodde da jeg sjekket) ca 150 000 i året.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #14 Skrevet 27. mars 2010 Jeg lurer på en ting:) På en Steinerskole går det jo ofte barn fra alle kanter med store avstander. Hvordan er det i forhold til venner? På fritida for eks?
Kaffemocca Skrevet 27. mars 2010 #15 Skrevet 27. mars 2010 Jeg er et steinerbarn:-) Og for å svare på spørsmålet til 09.09. så plaget avstandene meg veldig helt til ungdomskolen Vi bodde 4 mil fra skolen og jeg tok buss en time hver vei for å komme dit. Det gjorde at jeg skjelden var sammen med de i klassen min etter skoletid. De fleste andre i klassen bodde i nærheten av skolen og var mye sammen etter skolen, men jeg måtte ofte sove over hvis jeg skulle det. Og de på min alder som bodde der jeg bodde kjente jo hverandre siden de gikk sammen på skolen der. Etterhvert begynte jeg jo på speider og fotball og fikk venner i nærmiljøet, men følte meg aldri som en del av det. Og jeg føler meg faktisk fortsatt ikke som en del av dem. Jeg har liksom alltid vært den litt "rare" siden jeg gikk på steinerskolen, og selvom de er hyggelige og snille mot meg nå føler jeg at de fremdeles tenker litt slik om meg. Men selve skolegangen der likte jeg:-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #16 Skrevet 27. mars 2010 Miss Misantrop og andre steinerbarn. Hvilke barn vil dere si ikke er typiske steinerbarn? Våre barn er svært så forskjellige, og vi har tenkt Steinerskolen fordi det passer godt til eldstemann. Men det blir jo i tilfelle at vi sender alle dit, og ikke har noen på Steinerskolen og noen på offentlig skole. Mener dere at det er noen "typiske" trekk ved noen barn som gjør at Steinerskolen kanskje ikke er så lur løsning?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #17 Skrevet 27. mars 2010 Kommer vel an på hvor langt unna skole man bor, selv bodde jeg ti min unna, og mange med meg. Men klart det var folk som kom lenger unna fra. Det kan jo være synd å ikke bli nært kjent med naboen gjennom skolen, men kanskje får man i pose og sekk? Altså både klassevenner pluss nabobarna? Vi var uansett ofte med hverandre hjem, helt fra småskolen av, og overnattet. Ser ikke store problemer med dette.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #18 Skrevet 27. mars 2010 Vår eldste har gått ut Steinerskolen nå. Han sier at typiske "fotballgutter" kanskje ikke trives så godt på Steinerskolen. Skolen preges lite av konkurranse, og sport prioriteres ikke like høyt som i offentlig skole. Norge er jo et sportsland på mange måter. Det kreative gjennomsyrer alt i Steinerskolen. Det passet utmerket for oss, men det kan jo være at barn som ikke er så glad i kreativt arbeid vil kjede seg. På den annen side synes jeg alle barn er kreative om de bare får sjansen, så det er ikke lett å si. Lykke til med skolevalg.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #19 Skrevet 27. mars 2010 Vanskelig å svare på syns jeg.. Mener egentlig at de fleste burde passe inn, det er høyt under taket, og plass for mange ulike typer. Det vil jeg si ofte kjennetegner en steinerklasse, du kan da gjerne observere en gjeng med vidt ulik stil og smak, og ikke som jeg har intrykk av på mange offentlige, at "alle" har samme stilen og kun følger moten feks. Bare som et eksempel på at flere passer inn.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #20 Skrevet 27. mars 2010 Jeg prøvde meg på steinerskolen når jeg begynte på videregående. Jeg som var vandt til skolebøker syntes at det var litt vanskelig å måtte skrive ned hver setning læreren sa. Det måtte vi for vi hadde ikke bøker å se tilbake i når det nærmet seg prøve. Vi måtte også tegne fine tegninger i bøkene og pynte. Vi startet også hver skoledag med at vi deltes inn i grupper og lagte en dramaforestilling for klassen som varte i ca 5 min for hver gruppe. Eurytmien (eller hvordan det skrives) vil også virke rar for de som ikke har gått på steinerskolen fra starten av. Grunnen til at jeg sluttet var fordi jeg er et 3'er menneske i matte. Klassestyreren min hadde oss i matte og syntes at han var så flink til å lære elevene dette her. Da jeg fortsatte å få 3'ere og alle andre fikk 5'ere så måtte jeg i samtale med han. Da sa han at jeg ødela for hele klassen. Hvert år hadde klassen hatt 5'er i snitt i alle fag. Jeg drog ned snittet til klassen mente han. Og det ødela for alle. Jeg tror ikke steinerfolk liker elever som kommer fra andre skoler og begynner når de starter videregående. Du må liksom ha gått der fra starten av for å bli "godtatt". Dette gjelder sikkert ikke alle steinerskoler men hvertfall den jeg gikk på. Til og med en lærer som nettopp hadde begynt ble frøset ut av de andre lærerene pga hun ikke hadde gått der lenge nåkk, og blitt "steiner" nåkk. Hun sluttet. For å gå på steinerskolen må man være glad i å være kreativ. Være glad i sang og tegning, drama og dans. Og dikt. Er dette helt ute av interesse for deres unger så tror jeg ikke steinerskolen er noe for de.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #21 Skrevet 28. mars 2010 Dette høres ut som en syk og elendig lærer, og sånne fins dessverre overalt. Har ingentingg p gjøre med at det var på en steinerskole. A man m å ta notater på forelesningene, er vel greit å lære seg til senere uansett, hvis man har tenkt å studere da... Det er jo det som er øvelsen, å skrive det essensielle, det er da ingen som skriver ned hvert ord en lærer eller foreleser sier.. Merkelig at du heller ikke klarte å fine relevant litteratur selv, på videregående....??? Hvis du altså ikke klarte å få med deg al i timene, mener jeg! Vi fikk alltid gode tips om bøker og litteratur, eller hva vi kunne søke på på nettet.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #22 Skrevet 28. mars 2010 På fritiden lekte jeg med nabobarna (mor og far måtte kanskje organsiere litt mere en andre for å få meg inkludert, men det fikk i så tilfelle ikke jeg med meg) og var med på organiserte ting som korps, ridning og all idrett.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #23 Skrevet 28. mars 2010 På en steinerskole gis det mye frihet, derfor krever det endel ansvar både fra barnet og fra foreldrene. Uten om det tror jeg det passer for de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå