Gå til innhold

Inspirert: Gjerrige venner vs. snylte-venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av den med gjerrige venner, nå synes jeg ikke det at det å ha gjerrige venner er så ille. Med tanke på at jeg har noen bekjente (vil nesten ikke kalle det ordentlige venner) som hele tiden snylter.

Ei vennine av meg har som regel pleid å spurt når vi er sammen "Skal vi kanskje kjøpe noe og lage noe mat?". Jeg sier selvfølgelig ja, og regner med at hun betaler halvparten. Men ender opp med at jeg må betale alt for når vi kommer til disken og skal betale så kommer hun med ting som at "Kortet mitt er ødelagt det, så jeg venter på å få nytt i posten nå" og blablabla. Hun kan komme til meg og plutselig få lyst på noe godt, så da spørr hun om jeg har sjokolade osv. Hvorfor ikke bare kjøpe med noe godt selv? Jeg pleier som regel å kjøpe med en brus og en pose potetgull når jeg skal bort som hun/han jeg drar på besøk til og jeg kan kose oss med.

Jeg har også ei veldig god venninne som irriterer meg ihjel til tider, hun går i skapene mine og bare spiser av det hun selv vil, jeg har som regel aldri cola i kjøleskapet mitt og engang hadde jeg en halvliter som jeg skulle ha med meg engang jeg skulle på tur, og hun kom samme morgenen og drakk halve flasken. *pissed* Hun er også slik at hvis vi er på café eller spiser lunsj sammen og jeg kjøper meg en flaske med drikke så skal hun absolut ha litt av meg, slik at hun slipper å kjøpe selv. Har også hendt at jeg har lånt penger til folk og aldri sett noe av de igjen.

Også enda en ting som irriterer meg generelt når det gjelder ALLE, er folk som skal smake på drinken du har kjøpt når du er på byen. Si at jeg kjøper meg en drink til 80 kroner, og vips er den drinken borte fordi ei absolut skal stå å sippe på glasset ditt.

Så, fler enn meg som har venner som snylter? Er det noe jeg hater så er det folk som "stjeler" av meg, og som bare tar og tar og tar men ikke gir en dritt tilbake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor sier du ikke ifra? Er du stum eller feig??

Skrevet

Jeg er enig HI. Folk som snylter er litt verre enn folk som er gjerrige. Men bare litt!

Skrevet

Snylting er jo direkte frekt og langt fra en oppførsel jeg ville tolerert fra andre. Altså, ville jeg ikke fortsatt relasjon med slike.

Om folk er gjerrige så tenker jeg at så lenge det ikke skader meg så bryr jeg meg egentlig ikke.

Men jeg opplever noen ganger at barna mine f.eks. er på besøk hos venner. Og ikke alle praktiserer lik generøsitet når det gjelder servering. Kan oppleve å levere de en plass og avtale å hente de 5 timer senere. Og når vi henter de da, så har de ikke fått mat eller noe på den tiden, mens resten av familien har spist!

Når vi har andre barn her så passer jeg på å fore de når de er på besøk såpass lenge!

Slik gjerrighet har jeg lite sansen for!

Skrevet

Kan ikke se at det skal plage noen at noen andre er forsiktige med penger. Det må jo være lov det. Men om noen snylter så må du bare si nei, det er skikkelig dårlig oppførsel.

Skrevet

Anonym 18:36:

Feig er jeg vel ikke direkte, jeg vil jo ikke sette den personen i en ukomfortabel situasjon heller, mange har vært sånn fra de var yngre også. Men jeg prøver bare å unngå det, istedenfor å si ja til middag og greier sier jeg heller at jeg ikke har penger, så får enten den personen betale sålenge ellers får vi bare droppe det, siden jeg ikke gidder (og jeg har heller ikke råd) å betale for andre støtt og stadig.

Og har jeg noe digg i skapet eller kjøleskapet prøver jeg å "gjemme" det bort, slik at jeg ikke har noe digg o.l.

Jeg er kanskje dumsnill.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...