ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Lillegutt er i dårlig form i dag, har 38.5 i feber. (målt i endetarn). Hvor høy feber lar dere de få før dere gir paracet? Jeg tenker jo litt på at kroppen må få lov å jobbe litt selv også, med tanke på å bygge opp immunforsvaret. Første gangen han er syk nå, 11 mnd gammel. Og når bør man evt ringe lege når det "bare" dreier seg om feber?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Når den tipper over 39 og har vært der en liten stund. Ringer sjelden lege hvis feberen ikke går ned etter at febernedsettende er gitt. Hvis feberen holder seg på samme temp og barnet blir dårligere i allmenntilstanden ringer jeg. (Såklart etter febernedsettende....)
Gjest ->>- Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 Ingen av våre har hatt tendens til feberkramper, så vi har gitt febernedsettende ut fra allmentilstand. De kan godt ha 39-40 i temp og være i grei form, eller de kan ha 38,2 og tydelig reduserte. Heller paracet i sistnevnte tilfelle. Jeg synes allmentilstand er det avgjørende for når man skal kontakte lege også. Er ungen i fin form og det er åpenbart hva feberen kommer av (forkjølelse e.l.) er det ingen grunn til å kontakte lege selv om det varer noen dager; et tydelig sykt og plaget barn synes jeg godt man kan ta til legen selv om det bare har hatt feber i et par timer.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2010 han er tydelig slapp i dag, og har sovet over 3 1/2 time tilsammen i dag. Omtrent dobbelt så mye som vanlig det... Sutrete og skal bare sitte på fanget. Kan glimte ti innimellom å være som vanlig. Spiser og drikker iallefall noe. Vi ser det nok an litt, men gir nok paracet når han skal legge seg for kvelden hvis feberen vedvarer. Men skjønner ikke hva feberen kommer av, er ikke tett eller hoster eller noe. Kom veldig brått på i dag morges da han våkna.
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 datteren min på 4 år: 38 grader ( hun får feberkramper, og det er forebyggende når jeg gir paracet) sønnen min på 2 år avgjør allmenntilstand, men ikke lavere enn 39 tenker jeg... Jeg kjenner det på kroppen min jeg, når jeg må ringe legen. Magefølelsen bruker jeg å følge. Men jeg er ikke av de som ringer hele tiden for småting da God bedring til sønnen din
Ranveig R Skrevet 26. mars 2010 #6 Skrevet 26. mars 2010 Om allmenntilstanden er brukbar gir eg ikkje paracet før ved ca 39,5. Om ungen berre griner og tydeleg har vondt gir eg paracet uavhengig av feber. Om feberen ikkje har gitt seg/er på veg nedover igjen etter tre døgn er det greitt å ta kontakt med lege. Dei fleste virusinfeksjonar går over i løpet av tre døgn, så om sjukdommen vedvarer kan det vere snakk om ein bakteriell infeksjon, som treng antibiotikabehandling. Om barnet får veldig høg feber (opp mot 41 grader fekk vi beskjed om), eller høg feber som ikkje går ned når ein gir paracet, bør ein kontakte lege. God bedring!
erteposen + 4 Skrevet 26. mars 2010 #7 Skrevet 26. mars 2010 En skal jo være forsiktig med å bruke paracet for mye, og feberen er en viktig del av kroppens imunforvar. Har barnet smerter får de selvsagt smertestillende, men feberen er nok 40 før de får paracet. Av og til tar jeg den ned for å sjekke at barnet er i grei form. Ingen grunn til å ta kontakt med lege ved feber. Stort sett er det alltid virus og ingenting de kan gjøre, men er det pustetrøbbel, smerter eller lukt fra hals er lege en god ide.
melkekua™ Skrevet 26. mars 2010 #8 Skrevet 26. mars 2010 39 grader, men om allmenntilstanden er skikkelig dårlig har jeg gitt den når den har vært 38 også (veldig sjeldent jeg gir stikkpille).
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2010 Målte tempen før jeg la han nå, og nå var den 38.7, så har steget litt til. Men det gjør den jo alltid mot kvelden. Men han ville omtrent ikke ha kveldsgrøten, og heller ingen yoghurt.. Tydelig ikke i form altså, og han har sutra mye og vært slapp absolutt hele dagen. Så han fikk en stikkpille nå. Så får vi håpe han får sove godt i natt. Vi har etter 11 mnd med masse oppvåkninger på natta endelig fått han inn i et godt sovemønster der han sover hele natta, så håper ikke dette ødelegger for mye på det. Men det får vi bare ta. Kan jo ikke noe for at han er syk stakkar. Men ja, jeg er ikke noe glad i å bruke for mye paracet og sånn. Tar sjelden selv også. Kroppen må jo få lov å prøve å ordne opp selv også. Takk for svar alle sammen!
Kamomille Skrevet 26. mars 2010 #10 Skrevet 26. mars 2010 Jeg ser aldri på temperaturen i seg selv for å avgjøre om vi gir paracet eller ikke. Men nå har ignen av våre hatt feberkramper. jeg er ikke veldig restrektiv for når jeg gir paracet. Gir når barna har dårlig allmenntistand og er tydelig utilpasse. Jeg ser ingen grunn til at de skal ha det mer ubehagelig enn nødvendig. Mye bedre at kroppen får litt so slik at de sover bedre. Blir ofte fortere friske da!
har jente og gutt og ny spire Skrevet 26. mars 2010 #11 Skrevet 26. mars 2010 me gjir ferbernedsettende ved 38.5 Begge mine har hatt feberkramper.og det er det verste eg noken gang har vore med på. første mann fikk krampeanfall ved 39,2..var kun litt slapp før krampene kom. andre mann fekk paracet ved 39.9 og krampene kom rett etter på..heilt grusomt... tenker det er bedre å ta paracet og la barnet få fred og ro.. eg hadde ringt lege vakten om eg var deg:) god bedring:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå